Devětapadesátiletý Nicky je představitelem již třetí generace rodinného impéria, jež ovládá největšího obchodníka se surovými diamanty, společnost De Beers.
Mimochodem - slogan o věčnosti diamantů vymyslel Nickyho otec Harry, jenž stejně tak jako jeho otec Ernest společnosti De Beers šéfoval.
O tom, jak je tato firma mocná, svědčí to, že sice těží pouze pětinu světových diamantů, ale celých sedmdesát procent světového obchodu s touto komoditou projde jejími účty.
A to se týká nejen diamantů z jižní Afriky, kde De Beers sídlí, ale také z Ruska nebo Jižní Ameriky.
Nicky Oppenheimer byl jako jedináček doslova předurčen rodinné impérium převzít. A také k tomu byl vychováván. Vystudoval střední školy v Harrow a Christ Church, kde již četl politické, filozofické a ekonomické studie. Pak odešel studovat na Oxford a Harvard.
V roce 1968 nastoupil do společnosti Anglo American. Ta v té době byla největším světovým producentem zlata s roční těžbou okolo 220 tun a s De Beers ji spojovaly složité vlastnické vztahy. Ostatně Nickyho dědeček na začátku století Anglo American s pomocí amerických a britských bank založil.
Nicky do Anglo American nastoupil jako osobní asistent svého otce, jenž zde byl předsedou představenstva. Postupně se propracovával ve firemní hierarchii výše a za šest let již byl ředitelem.
Ale diamanty jsou diamanty, a tak mladý Oppenheimer odešel získávat zkušenosti do De Beers. V roce 1985 se stal zástupcem šéfa De Beers Ogilvie Thompsona, kterého pak v roce 1998 definitivně ve funkci nahradil.
Navrátil tím po několika letech Oppenheimerům nejvyšší post ve firmě poté, co jeho otec odešel do důchodu.
Po nástupu do funkce Nicky Oppenheimer potvrdil, že je dobře připraven převzít rodinné žezlo. Jeho osobní majetek je nyní odhadován na šest miliard dolarů, což z něj dělá 72. nejbohatšího člověka na světě.
Nejprve vyjasnil složité vlastnické vztahy v De Beers a Anglo American a prosadil stažení akcií z burzy. V současnosti drží v této firmě 45 procent akcií, stejně tak jako v Anglo American.
Ve stejném roce, tedy v roce 2001, založil společný podnik s největším výrobcem luxusního zboží, francouzskou firmou LVMH. Budují společně síť klenotnictví, která prodává šperky z diamantů pod hlavičkou De Beers.
Cestou většího kontaktu s koncovými zákazníky se De Beers podařilo zastavit pokles hodnoty firmy způsobený rostoucím tlakem mezinárodních institucí na omezení obchodování s diamanty těženými ve válkou zmítaných afrických státech. Někteří afričtí vládci využívají drahé kameny k tomu, aby se déle udrželi u moci.
Oppenheimerovi se také podařilo vyřešit spory s antimonopolními orgány v USA, a tak se nyní chystá na mohutnou expanzi v Americe, kam kvůli svému dominantnímu postavení ve světě zatím nemohl. Společně s LVMH chtějí ještě letos v New Yorku otevřít svůj první obchod.
Před Oppenheimerem leží i další výzvy, jež bude muset co možná nejdříve vyřešit. Velké plány má firma De Beers s expanzí do Číny.
Firma také bude muset vyhovět novým jihoafrickým zákonům, které požadují, aby velké společnosti „odevzdaly“ do roku 2007 desetinu svého majetku akcionářům černé pleti a aby ve vedení firmy byli i manažeři černé pleti.
Nicky Oppenheimer ví, že bude mít dobrého nástupce. Jeho syn Jonathan již nyní vede pobočku De Beers v Zimbabwe.
Otce a syna spojuje kromě diamantů ještě jedna vášeň - oba jsou milovníky kriketu. Jonathan ho dokonce hraje na vrcholné úrovni, Nicky vlastní kriketový tým a na pracovním stole ve firmě má nástěnku s úkoly nadepsanou
"Věci, které musím udělat, než půjdu na kriket".