Coca-Cola.

Coca-Cola. | foto: Profimedia.cz

Nejcennější značkou světa je podeváté Coca-Cola

  • 22
Trůn nejcennějších značek na světě již devátý rok po sobě ovládla Coca-Cola. V Evropě dominuje Nokia. V první stovce míst žebříčku, který sestavovala konzultační společnost Interbrand a časopis BusinessWeek, ale chybí středoevropská značka. Nejrychleji rostou Google, Amazon a Zara.

Nokia obsadila pátou příčku v celkovém pořadí. Letošek je samozřejmě poznamenán krizí. Sedm značek z žebříčku vypadlo, jsou mezi nimi třeba Merrill Lynch, AIG a ING - všechny tyto společnosti získaly masivní finanční podporu a makléřská společnost Merrill Lynch skončila pod křídly Bank of America.

Značky ztratily cenu poprvé za devět let

Důležitější je ale to, že poprvé v devítileté historii sestavování žebříčku celková hodnota všech sto značek klesla, a to o 4,6 procenta.

Nejdramatičtější propad zaznamenala UBS, která na seznamu klesla z loňské 31. pozice za 72. a ztratila 50 procent své hodnoty. Nejhůře si vedly banky a automobilové značky, naopak si polepšily potravinářské značky, které těží z toho, že spotřebitelé v době krize jedí více doma.

NEJCENNĚJŠÍ ZNAČKY SVĚTA
Pořadí  Značka  Země  Hodnota 
(mld. $)
 Změna oproti 2008
 1.  Coca-Cola  USA  68,734  +3
 2.  IBM  USA  60,211  +2
 3.  Microsoft  USA  56,647  -4
 4.  GE  USA  47,777  -10
 5.  Nokia  Finsko  34,864  -3
 6.  McDonald's  USA  32,275  +4
 7.  Google  USA  31,980  +25
 8.  Toyota  Japonsko  31,330  -8
 9.  Intel  USA  30,636  -2
 10.  Disney  USA  28,447  -3
Celý žebříček najdete zde

Do žebříčku se letos probojovaly značky Lancôme, Burger King, Adobe, Puma, Burberry, Polo Ralph Lauren a Campbell. Všechny skončily na dolním konci žebříčku, nejlépe se umístila značka kosmetiky Lancôme za 91. pozici, Campbell s hodnotou 3,08 miliardy patří 100. pozice.

Hodnota společnosti Google narostla o čtvrtinu, žádné jiné značce tak rychle nestoupá cena. Další internetový obr - Amazon - rostl o 22 procent. Pomyslný bronz za nejrychlejší růst má značka Zara se čtrnáctiprocentním růstem. Dvojciferným tempem se také zvyšovala hodnota  firem Apple a Nestlé.

Padesát jedna značek z žebříčku pochází z USA. Evropu "zastupuje" 38 značek z Německa, Francie, Švýcarska, Itálie, Británie, Švédska, Nizozemska, Finska a Španělska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje a Kanady.

Sestavování žebříčku

Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrand. Mimo jiné musí mít firmy veřejně dostupné finanční údaje, a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.

,