Vyplynulo to z rozsáhlého testu, ve kterém redaktoři a spolupracovníci MF DNES najezdili po České republice šest a půl tisíce kilometrů, prošli sto třicet devět obchodů dvaceti prodejních sítí a zjistili v nich 8340 cen.
Za tři roky, kdy MF DNES pravidelně testuje potravinové sítě prodejen, se cenový žebříček obchodů pořádně zamíchal. Delvita, která byla před dvěma lety nejlevnější, loni už průměrná, je letos nejdražší ze všech. Podražil i loňský cenový vítěz - obchody Sama, které z prvního místa klesly na šesté. Svou pozici druhého nejlevnějšího řetězce si stále drží Tesco, jeho plzeňská prodejna je již druhým rokem nejlevnějším supermarketem v zemi.
Na špičku cenové stupnice se dostaly loni ještě neznámé obchody Edeka Delta.
Loňský nejdražší Vít z cenového srovnání vypadl, protože jeho obchody letos nabízejí mnohem méně zboží - z šedesáti položek vzorového nákupu jich jedna třetina chyběla. Ze stejných důvodů nemohly být hodnoceny ceny v prodejnách Rema 1000.
Příliš se od loňského roku nezměnilo postavení diskontních prodejen. Nabízejí nižší ceny než supermarkety, ale i podstatně menší sortiment zboží. Na cenovou úroveň Penny marketů, které při svém vstupu na trh před dvěma lety šokovaly zákazníky i konkurenci svými nízkými cenami, se dostaly diskonty Plus. Sesamy jsou o něco dražší.
Nejvýraznější změnu na českou obchodní scénu však přinesl nový typ obchodů - hypermarkety. Jsou větší než supermarkety a prodávají i jiné zboží než potraviny. Koho neodradí obrovská plocha obřího nákupního střediska, může pod jednou střechou nakoupit vše "od špendlíku po lokomotivu". Na velké nákupy přitom nemusí nosit tisícovky po kapsách, platit může kreditní kartou nebo penězi z bankomatu.
Pro takto velký nákup se už vyplatí zajet do vzdálenějšího supermarketu |