Společný projekt společnosti Interbrand a magazínu BusinessWeek, který každoročně uveřejňuje žebříček nejdražších značek světa, hodnotu Coca-Coly vyčíslil na 67 miliard dolarů. Není to zdaleka poprvé, co americká limonáda stanula v čele žebříčku. Od loňska se ani nijak významně nezměnila ani její hodnota. - více zde
Stovce nejcennějších značek vévodily především americké společnosti. Microsoft, IBM, GE či Intel obsadily první příčky. Nechyběl ani producent hamburgerů McDonald´s nebo již zmiňovaný Disney. Do první desítky pronikly i dvě evropské firmy (finská Nokia a německý Mercedes) a jeden zástupce z Asie - japonská Toyota.
Dostat se na čelo prestižního žebříčku není vůbec jednoduché. Některé firmy se musely smířit s dramatickými sestupy. To potkalalo například prodejce oděvů Gap, jehož značka ztratila proti loňsku téměř čtvrtinu svojí hodnoty. Velké ztráty měl i Kodak či výrobce kečupů Heinz, ale také další americká legenda - automobilka Ford.
"Letošní výsledky jasně demonstrují, že pokud vlastníci nebudou ke svým značkám přistupovat pozitivně a aktivně, ostatní hráči na trhu to udělají a oni se ocitnou ve zranitelné pozici," říká Jeff Swystun ze společnosti Interbrand.
Za správný konec naopak vzali propagaci svojí značky zaměstnanci Googlu. Internetová firma se sice nedostala ani do první dvacítky, ale proti loňsku stoupla její hodnota téměř o polovinu a ona se stala letošním skokanem. Všeobecný vzestup internetu pomohl i největšímu nákupnímu domu světa - společnosti eBay. O pětinu se zhodnotila i značka americké kávy prodávané ve velkých plastikových kelímcích. Firma Starbucks obsadila 91. příčku.
Nově jsou ve stovce nejlepších i japonská auta Lexus a britská značka luxusního zboží Burberry. Kromě amerických, japonských a německých značek se v žebříčku objevili i zástupci Španělska, Holandska, Švýcarska, Francie, Korey, Itálie či Švédska. Na českého reprezentata si ale zatím musíme počkat.
NEJCENNĚJŠÍ ZNAČKY SVĚTA | ||||
Společnost | Země původu | Obor | Hodnota (miliardy dolarů) |
Změna |
1. Coca-Cola | USA | Nápoje | 67 miliard | -1 % |
2. Microsoft | USA | Software | 56,927 | -5 % |
3. IBM | USA | IT | 52,201 | 5 % |
4. GE | USA | Různé | 48,907 | 4 % |
5. Intel | USA | Hardware | 32,319 | - 9 % |
6. Nokia | Finsko | Telekomunikace | 31,131 | 14 % |
7. Toyota | Japonsko | Automobily | 27,941 | 13 % |
8. Disney | USA | Média | 27,848 | 5 % |
9. McDonald´s | USA | Potraviny | 27,501 | 6 % |
10. Mercedes | Německo | Automobily | 21,795 | 9 % |
11. Citi | USA | Finance | 21,458 | 8 % |
12. Marlboro | USA | Tabák | 21,350 | 1 % |
13. Hewlett-Packard | USA | Hardware | 20,458 | 8 % |
14. American Express | USA | Finance | 19,641 | 6 % |
15. BMW | Německo | Automobily | 19,617 | 15 % |
16. Gillette | USA | Drogerie | 19,579 | 12 % |
17. Louis Vuitton | Francie | Luxusní zboží | 17,606 | 10 % |
18. Cisco | USA | IT | 17,532 | 6 % |
19. Honda | Japonsko | Automobily | 17,049 | 8 % |
20. Samsung | Jižní Korea | Elektronika | 16,169 | 8 % |
Zdroj: Interbrand |