Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejdražší značky planety jsou z USA

  11:01aktualizováno  11:01
Jak dlouho firmě trvá vybudovat kvalitní značku? Sklenici černé sladké limonády bylo možné za pět centů koupit už v roce 1886. Po 120 letech je Coca-Cola nejdražší značkou planety, daleko před jinými americkými symboly jako je Marlboro, Disney nebo její největší rival Pepsi.
Věční rivalové - Pepsi a Coca-Cola. Ilustrační foto

Věční rivalové - Pepsi a Coca-Cola. Ilustrační foto | foto: ČTK

Společný projekt společnosti Interbrand a magazínu BusinessWeek, který každoročně uveřejňuje žebříček nejdražších značek světa, hodnotu Coca-Coly vyčíslil na 67 miliard dolarů. Není to zdaleka poprvé, co americká limonáda stanula v čele žebříčku. Od loňska se ani nijak významně nezměnila ani její hodnota. - více zde

Stovce nejcennějších značek vévodily především americké společnosti. Microsoft, IBM, GE či Intel obsadily první příčky. Nechyběl ani producent hamburgerů McDonald´s nebo již zmiňovaný Disney. Do první desítky pronikly i dvě evropské firmy (finská Nokia a německý Mercedes)  a jeden zástupce z Asie - japonská Toyota.

Dostat se na čelo prestižního žebříčku není vůbec jednoduché. Některé firmy se musely smířit s dramatickými sestupy. To potkalalo například prodejce oděvů Gap, jehož značka ztratila proti loňsku téměř čtvrtinu svojí hodnoty. Velké ztráty měl i Kodak či výrobce kečupů Heinz, ale také další americká legenda - automobilka Ford.

"Letošní výsledky jasně demonstrují, že pokud vlastníci nebudou ke svým značkám přistupovat pozitivně a aktivně, ostatní hráči na trhu to udělají a oni se ocitnou ve zranitelné pozici," říká Jeff Swystun ze společnosti Interbrand.

Za správný konec naopak vzali propagaci svojí značky zaměstnanci Googlu. Internetová firma se sice nedostala ani do první dvacítky, ale  proti loňsku stoupla její hodnota téměř o polovinu a ona se stala letošním skokanem. Všeobecný vzestup internetu pomohl i největšímu nákupnímu domu světa - společnosti eBay. O pětinu se zhodnotila i značka americké kávy prodávané ve velkých plastikových kelímcích. Firma Starbucks obsadila 91. příčku.

Nově jsou ve stovce nejlepších i japonská auta Lexus a britská značka luxusního zboží Burberry. Kromě amerických, japonských a německých značek se v žebříčku objevili i zástupci Španělska, Holandska, Švýcarska, Francie, Korey, Itálie či Švédska. Na českého reprezentata si ale zatím musíme počkat.

NEJCENNĚJŠÍ ZNAČKY SVĚTA

Společnost Země původu Obor Hodnota
(miliardy dolarů)
Změna
1. Coca-Cola USA Nápoje 67 miliard -1 %
2. Microsoft USA Software 56,927 -5 %
3. IBM USA IT 52,201 5 %
4. GE USA Různé 48,907 4 %
5. Intel USA Hardware 32,319 - 9 %
6. Nokia Finsko Telekomunikace 31,131 14 %
7. Toyota Japonsko Automobily 27,941 13 %
8. Disney USA Média 27,848 5 %
9. McDonald´s USA Potraviny 27,501 6 %
10. Mercedes Německo Automobily 21,795 9 %
11. Citi USA Finance 21,458 8 %
12. Marlboro USA Tabák 21,350 1 %
13. Hewlett-Packard USA Hardware 20,458 8 %
14. American Express USA Finance 19,641 6 %
15. BMW Německo Automobily 19,617 15 %
16. Gillette USA Drogerie 19,579 12 %
17. Louis Vuitton Francie Luxusní zboží 17,606 10 %
18. Cisco USA IT 17,532 6 %
19. Honda Japonsko Automobily 17,049 8 %
20. Samsung Jižní Korea Elektronika 16,169 8 %
Zdroj: Interbrand

Autoři: ,



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Rizikové půjčky vévodí českému úvěrovému trhu. Banky ztrácí podíl na trhu

(Ilustrační snímek)

Rizikovým způsobem si půjčuje peníze 28 procent Čechů. Dvě třetiny dlužníků si vzalo půjčku od nebankovních společností...

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Mimozemšťan Alza měl potíže. V e-shopu nefungovalo dokončení objednávky

Internetový obchod s elektronikou Alza.cz (ilustrační snímek)

Někteří zákazníci internetového obchodu Alza.cz mohli od včerejšího večera do dnešního poledne nakupovat jenom...

Najdete na iDNES.cz