Nejdůležitější je ochranný faktor, říká kožní lékařka

  10:00aktualizováno  10:00
Opalovací přípravky je možné koupit v různých formách. Krémy, mléka, spreje, oleje či gely jsou na trhu běžně dostupné. Neexistuje však důvod, proč používat jedno, a nikoli druhé. Co je tedy rozhodující? Výška a kvalita ochranného faktoru.

"Je to individuální. Záleží na osobním pocitu, co je komu příjemnější. Rozhodně však platí, že na prvním místě při nákupu stojí výška a kvalita ochranného faktoru," říká primářka kožní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Ivana Krajsová.

Co je vlastně UV faktor?

Látka, která blokuje, odráží nebo pohlcuje ultrafialové záření. Tím brání tomu, aby paprsky dopadaly přímo na kůži a poškozovaly ji. A protože existuje rizikové UVA a UVB záření, existují i dva ochranné UV faktory ­ proti UVA záření a proti UVB záření. Dobré a kvalitní opalovací krémy by měly obsahovat oba typy.

Ale na obalu bývá pouze jedno číslo?

Číslo na obalu je skutečně bohužel zatím jen jedno. Označuje výšku ochranného faktoru proti UVB záření. Toto číslování je ve světě již jednotné. Určování UVA faktoru však zatím není. Přesto by měl zákazník kupovat pouze takový výrobek, na jehož obalu je alespoň poznámka, že přípravek má i UVA faktor.

Které záření více poškozuje kůži?

Dříve se předpokládalo, že UVB. Proto první krémy měly blokovat hlavně toto záření. V současné době se však už ví, že oba typy pokožku zatěžují. UVB vyvolává bezprostřední spálení kůže, UVA potom zejména předčasné stárnutí. A obě záření dokážou vyvolat rakovinové změny.

Jak člověk zjistí, jaký UV faktor je pro něj vhodný?

Každý z nás může být podle svého kožního fototypu slunečním paprskům teoreticky vystaven po určitou dobu, aniž by se spálil. Ochranný faktor označuje, kolikrát déle může člověk na slunci být. Například pokud pro fototyp II platí deset minut, použije-li SPF 6, doba pobytu se prodlouží na šedesát minut čili na hodinu. Ale to je všechno. Déle už nesmí na slunci pobývat. Ani když se během dne znovu namaže opalovacím prostředkem se stejným faktorem. Ten čas už se jednoduše nedá znásobit.

Co u moře, kde je většina lidí na pláži i několik hodin? Jak to v takových podmínkách provést?

Výpočet je jednoduchý. Dejme tomu, že člověk má citlivější kůži, to znamená, že může být na slunci bez ochrany maximálně deset minut. Přesto chce ležet na pláži například pět hodin. V tom případě musí použít nejméně faktor 30 ­ třicet krát deset je tři sta minut.

Lze nějak poznat kvalitní opalovací prostředek?

Je to obtížné, ale platí několik základních pravidel ­ je dobré se vyhnout úplně nejlevnějším produktům, které nabízejí vysoké faktory za minimální ceny. Také by spotřebitel neměl nikdy kupovat opalovací přípravky ve stánku. U těchto prostředků je velmi důležité skladování. Například Australané, kde je problém se zhoubnými nádory kůže největší, říkají, že se opalovací krém má skladovat s potravinami, to znamená ve stejných podmínkách, za jakých se uchovává jídlo. Když je opalovací krém spolu s máslem, má člověk záruku, že je o něj dobře postaráno, protože máslo také nenecháte celý den ležet na sluníčku. Opalovací přípravky je dobré uchovávat zároveň s jídlem, říká primářka Ivana Krajsová.

 

Autor:
Témata: Test iDNES.cz, Máslo

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

TEST DNES: V jedné lahvi ochucené vody vypijeme až osmnáct kostek cukru

Ilustrační snímek

Regály v supermarketech se prohýbají pod řadami ochucených vod v PET lahvích. Lidé je kupují ve velkém – lahev denně...

Konec dvojích cen. Evropské e-shopy už Čechům nebudou účtovat přirážku

Ilustrační snímek

Na začátku prosince začne platit nařízení Evropské unie, které zakazuje internetovým obchodům považovat zákazníka z...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Další z rubriky

McDonald’s mění receptury. Pod tlakem trendu zdravé výživy jsou i ostatní

McDonald’s

V USA už nabízí největší fast-foodový řetězec McDonald’s většinu burgerů bez konzervantů. Postupně by měly tyto...

Pivo dostane nové značení. Přibude atypický pivní nápoj i silná piva

Ilustrační snímek

Od prosince se budou svrchně kvašená 11° a 12° piva nazývat „plnými“ pivy. Nově se zavádí kategorie silných piv,...

TEST DNES: V jedné lahvi ochucené vody vypijeme až osmnáct kostek cukru

Ilustrační snímek

Regály v supermarketech se prohýbají pod řadami ochucených vod v PET lahvích. Lidé je kupují ve velkém – lahev denně...

Najdete na iDNES.cz