Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejdůležitější je ochranný faktor, říká kožní lékařka

  10:00aktualizováno  10:00
Opalovací přípravky je možné koupit v různých formách. Krémy, mléka, spreje, oleje či gely jsou na trhu běžně dostupné. Neexistuje však důvod, proč používat jedno, a nikoli druhé. Co je tedy rozhodující? Výška a kvalita ochranného faktoru.

"Je to individuální. Záleží na osobním pocitu, co je komu příjemnější. Rozhodně však platí, že na prvním místě při nákupu stojí výška a kvalita ochranného faktoru," říká primářka kožní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Ivana Krajsová.

Co je vlastně UV faktor?

Látka, která blokuje, odráží nebo pohlcuje ultrafialové záření. Tím brání tomu, aby paprsky dopadaly přímo na kůži a poškozovaly ji. A protože existuje rizikové UVA a UVB záření, existují i dva ochranné UV faktory ­ proti UVA záření a proti UVB záření. Dobré a kvalitní opalovací krémy by měly obsahovat oba typy.

Ale na obalu bývá pouze jedno číslo?

Číslo na obalu je skutečně bohužel zatím jen jedno. Označuje výšku ochranného faktoru proti UVB záření. Toto číslování je ve světě již jednotné. Určování UVA faktoru však zatím není. Přesto by měl zákazník kupovat pouze takový výrobek, na jehož obalu je alespoň poznámka, že přípravek má i UVA faktor.

Které záření více poškozuje kůži?

Dříve se předpokládalo, že UVB. Proto první krémy měly blokovat hlavně toto záření. V současné době se však už ví, že oba typy pokožku zatěžují. UVB vyvolává bezprostřední spálení kůže, UVA potom zejména předčasné stárnutí. A obě záření dokážou vyvolat rakovinové změny.

Jak člověk zjistí, jaký UV faktor je pro něj vhodný?

Každý z nás může být podle svého kožního fototypu slunečním paprskům teoreticky vystaven po určitou dobu, aniž by se spálil. Ochranný faktor označuje, kolikrát déle může člověk na slunci být. Například pokud pro fototyp II platí deset minut, použije-li SPF 6, doba pobytu se prodlouží na šedesát minut čili na hodinu. Ale to je všechno. Déle už nesmí na slunci pobývat. Ani když se během dne znovu namaže opalovacím prostředkem se stejným faktorem. Ten čas už se jednoduše nedá znásobit.

Co u moře, kde je většina lidí na pláži i několik hodin? Jak to v takových podmínkách provést?

Výpočet je jednoduchý. Dejme tomu, že člověk má citlivější kůži, to znamená, že může být na slunci bez ochrany maximálně deset minut. Přesto chce ležet na pláži například pět hodin. V tom případě musí použít nejméně faktor 30 ­ třicet krát deset je tři sta minut.

Lze nějak poznat kvalitní opalovací prostředek?

Je to obtížné, ale platí několik základních pravidel ­ je dobré se vyhnout úplně nejlevnějším produktům, které nabízejí vysoké faktory za minimální ceny. Také by spotřebitel neměl nikdy kupovat opalovací přípravky ve stánku. U těchto prostředků je velmi důležité skladování. Například Australané, kde je problém se zhoubnými nádory kůže největší, říkají, že se opalovací krém má skladovat s potravinami, to znamená ve stejných podmínkách, za jakých se uchovává jídlo. Když je opalovací krém spolu s máslem, má člověk záruku, že je o něj dobře postaráno, protože máslo také nenecháte celý den ležet na sluníčku. Opalovací přípravky je dobré uchovávat zároveň s jídlem, říká primářka Ivana Krajsová.

 

Autor:


Témata: Test iDNES.cz, Máslo

Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

TEST DNES: Úplné výsledky testu mozzarell

Ilustrační snímek

MF DNES testovala sýry mozzarella, které jsou běžně dostupné v obchodech a mají 15 až 20 procent tuku. Porota hodnotila...

TEST DNES: „Jako olizovat buvola.“ Hodnotili jsme dvanáct sýrů mozzarella

Ilustrační snímek

Mozzarella, přírodní pařený nezrající sýr naložený ve slaném nálevu, je jedním z nejznámějších, a hlavně nejchutnějších...

Nula na smrt, všechno na spoření. Životní pojištění, které nevydělá

Ilustrační snímek

Mnoho lidí s vidinou zhodnocení uzavřelo smlouvu o investičním životním pojištění. Pokud má produkt sloužit jen k...

Najdete na iDNES.cz