Cessna 525A Citation (ilustrační foto).

Cessna 525A Citation (ilustrační foto). | foto: Profimedia.cz

Nejlepší čas na nákup vlastního tryskáče. Je jich moc, ceny padají

  • 82
Na první pohled je to paradox: letecký petrolej je výrazně levnější než v minulosti a ekonomika roste. Zájem o pořizování vlastních letadel ale firmy už zdaleka tolik netáhne. Kvůli tomu ceny zejména použitých letadel padají rychle dolů.

„Velký propad je na trhu použitých letadel a je i evidentní, že se i výrobci doslova předhánějí ve slevách pro nové stroje,“ říká Vladimír Peták, šéf největší české firmy v oblasti business aviation ABS Jets.

Samotní výrobci letadel mluví o cenové válce, která prodej bizjetů postihla. „Nabídka převyšuje výrazně poptávku, stále je příliš mnoho letadel ve výrobě,“ řekl agentuře Reuters Marco Tuilo Pellegrini, šéf brazilského výrobce Embraer.

Výrobci, kteří se minulý týden slétli na tradiční veletrh s letadly pro byznysmany a miliardáře Ebace do Ženevy, čelí hlavně přetlaku zánovních letadel na trhu. Například Bombardier letos očekává, že výrobci dodají kolem pěti set nových letadel, v roce 2008 to bylo kolem osmi set kusů.

Nejhorší výsledek od krize

Data společnost JetNet, která analyzuje trh s použitými letadly, ukazují nárůst počtu letadel k prodeji za první čtvrtletí o 155. To je nejhorší výsledek od krize v roce 2009. V praxi to znamená, že přes 11 procent letadel bizjetů je v tuto chvíli na prodej, podle statistiky trvá prodej 330 dní v průměru. Podobné zhoršení je i u turbovrtulových strojů. „Není absolutně žádný náznak zlepšení na obzoru,“ řekla Janine Iannarelliová, prezidentka amerického obchodníka s letadly Par Avion agentuře Bloomberg.

Za poklesem zájmu o letadla je více důvodů: padající ceny surovin výrazně omezily příjmy některých miliardářů i zaměstnanců firem, kteří takové stroje pro služební cesty využívali. Dalším důvodem jsou problémy velkých ekonomik, jako je Rusko nebo Brazílie.

Potíže s odbytem mají i dlouhodobě úspěšné značky, především pak Gulfstream. Na nový stroj se čekalo běžně až čtyři roky, dnes jsou čekací doby výrazně kratší a k prodeji je aktuálně i více než deset zánovních strojů.

Menší zájem o nová malá proudová letadla ukazuje i český letecký rejstřík. V něm loni přibyly dva bizjety: Cessna 525 a Gulfstream G-200, letos v březnu se ještě zaregistroval Embraer 500.