Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejlepší podnikatel světa: Věřím, že General Motors nepadne

  10:50aktualizováno  10:50
Monte Carlo (Od našeho zvláštního zpravodaje) - S podnikáním začínal v roce 1985, kdy zkusil vyrábět první skla do automobilů v Číně. Dnes je Cao Dewang, většinový vlastník firmy Fuyao Glass Industry, čtvrtým největším výrobcem autoskel na světě a od včerejška také nejlepším podnikatelem světa v soutěži firmy Ernst & Young.

Světový podnikatel roku 2009, Číňan Cao Dewang se svou čerstvě získanou trofejí. | foto: kenlennox.com

Když Cao Dewang do byznysu vstupoval, prakticky veškerá skla do automobilů se do Číny dovážela. Teď je to naopak, Cao ovládá sedmdesát procent domácího trhu a dodává gigantům jako je Toyota, GM nebo Volkswagen. "Věřím, že General Motors nepadne. Pozvali mě na oslavu," říká novopečený nejlepší podnikatel světa.
 
Proč si myslíte, že jste vyhrál právě vy?
Myslím, že díky tomu, že jsem firmu vybudoval od nuly. To bylo jedno z důležitých kritérií porotců. Poprvé jsem zkusil podnikat v roce 1985, kdy byla téměř veškerá automobilová skla do Číny dovážena. Dnes se do Číny nedováží ani jedno procento, my ovládáme asi sedmdesát procent čínského trhu a celosvětově desetinu. Dodáváme osmi největším automobilkám, od General Motors, Toyotu až po Audi a Volkswagen.
 
Nepřijdete brzy o svého velkého odběratele General Motors, který je před krachem?
General Motors je ve vážných finančních problémech, ale věřím, že nezbankrotuje. Tento týden jsem od nich dostal pozvání, abych se čtvrtého června zúčastnil v Detroitu oslavy, kterou firma pořádá pro svých deset největších dodavatelů. Přece by mi to jinak neposílali.
 
Jak finanční krize, která hodně ovlivnila automobilový průmysl, zasáhla váš byznys?
Ne tak hodně jako západní firmy. První čtvrtletí letošního roku bylo sice meziročně slabší o čtyřicet procent, ale ve druhém už jsme meziročně o dvacet procent rostli. Výsledky prvního čtvrtletí také hodně ovlivnily Vánoce a čínský Nový rok - svátky, které byly hodně blízko sebe. Takže se moc nevyrábělo.
 
Vidíte na krizi něco pozitivního?
Automobilový průmysl se mění a výrobci musejí kvůli konkurenci uvádět na trh stále častěji stále více různých modelů. To znamená, že my vyrábíme série skel kolem dvou set tisíc kusů místo dřívějších dvou milionů. A ty ještě musíme posílat po různých částech světa. Jenže to nám vyhovuje, protože jsme byli zvyklí na zásobování domácího čínského trhu, který potřeboval menší počty skel. Teď se umíme lépe přizpůsobit.
 
Jak dlouho může útlum trvat?
Těžko říci, jak dlouho se bude odvětví z krize vzpamatovávat. Určitě uvidíme konsolidaci v autoprůmyslu, o námluvách mezi GM či Fiatem se mluví veřejně, ale ať to dopadne jakkoli, GM v nějaké podobě přežije. General Motor má dvě velká témata k řešení: silné odbory a závislost na velkých autech. Věřím, že i díky zásahu americké vlády Baracka Obamy bude s odbory GM co nejdříve uzavřena kolektivní smlouva. My máme výhodu ve velkých finančních pobídkách čínské vlády, která nám pomáhá s likviditou i podporuje spotřebu.
 
Evropské automobilky obvykle upozorňují na špatnou kvalitu čínských výrobců. Co proti tomu děláte?
To je divné. Když si tak stěžují, tak proč naše skla kupují? Prostě dodáváme BMW, Mercedesu či Audi. To je moje odpověď.
 
Jste velký filantrop, už jste prý na dobročinné účely věnoval přes 300 milionů dolarů. Proč jste se rozhodl takto "utrácet" zisky?
Jako podnikatel musíte umět vydělat peníze, ale také je vrátit zpět do regionu, odkud pocházejí. Pomáhám hlavně studentům dosáhnout vzdělávání.
 
Investujete také do budov, které spadly při loňském zemětřesení v provincii S-čchuan, při němž zahynulo  více než pět tisíc studentů?
Náš charitativní fond není určen přímo na stavbu nebo obnovu škol, ale na podporování studentů na univerzitách a pro absolventy, kteří po vysoké škole nemohou najít práci.
 
Proč podle vás školní budovy spadly? Byly ošizené, jak tvrdí rodiče zemřelých dětí, kteří to vyčítají vládě?
(To je možná politicky citlivá otázka, ale zkusme to, říká překladatel. Cao Dewang ale bez zaváhání odpoví, pozn. red.) Souhlasím. Byla to otázka kvality. Školy nebyly dostatečně zkontrolovány po stránce bezpečnosti.
 
Stane se podle vás Čína v dohledné době ekonomickým lídrem světa?
Nevěřím, že jen tak předběhne Spojené státy nebo Japonsko. Potřebujeme nejdříve utratit obrovské peníze na rozvoj vlastní ekonomiky a infrastruktury, než se přiblížíme Západu. A to nás bude stále brzdit. Ale je jasné, že jsme díky finančí krizi, která Čínu tolik nezasáhla, získali určitou výhodu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Harvey Weinstein (New York, 28. duna 2017)
Sexuální aféra potápí Weinsteinovu firmu, filmová společnost hledá kupce

Filmová společnost je kvůli sexuální aféře svého spoluzakladatele Harveyho Weinsteina ve finančních potížích a hledá kupce. Podle tiskových agentur to v...  celý článek

Navagio (Navajo), Zakynthos.
Řecko chystá pobytovou daň, dovolená v zemi zdraží

Dovolená v Řecku příští rok podraží. Země zavádí od 1. ledna 2018 novou pobytovou daň, která má přinést víc peněz do státního rozpočtu.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.