Podle nejnovějších porovnání cen 90 modelů aut v 25 zemích rozšířené Evropské unie, které vydal úřad komisaře pro hospodářskou soutěž Maria Montiho, se celkově ceny aut v unii sbližují. Rozdíly však zůstávají vysoké a u některých modelů dosahují až 40 procent.
To je dáno hlavně rozdílem v místních poplatcích, jež jsou v kompetenci národních vlád a jimž výrobci aut následně přizpůsobují své ceny.
V Německu, kde jsou poplatky nízké, se až 23 modelů aut prodává za nejvyšší ceny v unii. Dalších 18 modelů aut je v Německu o 20 až 31 procent dražších než v ostatních zemích EU. O moc lépe na tom nejsou ani naši jižní sousedé v Rakousku. Deset modelů aut tam je nejméně o 20 procent dražších než ve zbytku evropské pětadvacítky.
Z původní evropské patnáctky jsou auta nejlevnější v Dánsku. V rámci nově rozšířené unie je pak nejlevněji v Polsku. Jiná situace je u luxusních modelů a takzvaných SUV, které se naopak vůbec nevyplatí kupovat v nových členských zemích. Například model Audi TT je nejdražší právě v Polsku.
Ceny se sbližují
Ceny aut v různých zemí se pomalu, ale čím dál více sbližují, jak naznačuje analýza z května 2004. Průměrný cenový rozdíl klesl z 4,9 procenta na 4,4 procenta ve srovnání s loňským rokem, což potěšilo odcházejícího komisaře pro konkurenci Maria Montiho.
KOMPLETNÍ PŘEHLED CEN AUT OD EVROPSKÉ KOMISE |
Sbližování cen s nelibostí sledují výrobci aut, kteří tlačí na Evropskou komisi, aby se snažila sjednotit výši registračních poplatků. Obávají se růstu nákupní turistiky, kdy si zákazník v cizí zemi koupí auto bez poplatků a po návratu domů uhradí nižší domácí poplatky. Zatím se počet takových turistů za levnými auty odhaduje na několik tisíc, ale čeká se, že se jejich počet budou zvyšovat.
Ceny mají dále klesat
Snižování cen navíc napomůže i změna systému na trhu prodeje aut v EU. Od října 2005 budou mít prodejci možnost otevřít si pobočky a sklady v zahraničí a tím si více konkurovat. Konkurence by celkově měla vést ke snižování průměrných cen aut.
V rozšířené unii 25 států ceny vzrostly o 0,9 procenta, ale při inflaci 2,4 procenta. Nejvíc klesly ceny v Litvě, Lotyšsku, Itálii a Finsku. Pokles zaznamenal úřad i v Česku, o 1,9 procenta. Naopak růst cen postihl auta v Dánsku.
KOLIK KDE STOJÍ FABIA (po odečtení daní) | |
Země | Cena v eurech |
Belgie | 8900 |
Česko | 7110 |
Dánsko | 7325 |
Finsko | 8768 |
Francie | 7997 |
Irsko | 8675 |
Itálie | 8166 |
Lucembursko | 8855 |
Německo | 9884 |
Nizozemsko | 8381 |
Polsko | 8402 |
Rakousko | 9613 |
Řecko | 8192 |
Španělsko | 8517 |
Švédsko | 8549 |
Velká Británie | 9388 |
Pramen: Evropská komise |