Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dostavbu D1 má na dosah Skanska. Nabídla státu o 45 procent nižší cenu

  15:14aktualizováno  15:14
Společnost Skanska podala nejnižší nabídku na zakázku o stavbu dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Nabídla zhotovení 14kilometrového úseku za 2,7 miliardy korun, přičemž projektová cena zadavatele byla o 45 procent vyšší.

Dálnice mezi Lipníkem a Přerovem se má postavit do roku 2019. Ilustrační foto | foto: ŘSD

Za jednou z největších letošních veřejných zakázek míří stavební společnost Skanska. Po středečním otevírání obálek totiž podle informací MF DNES ze dvou nezávislých zdrojů nabídla nejnižší cenu za stavbu dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou.

Pokud by Skanska ve výběrovém řízení skutečně zvítězila, jednalo by se o její první velkou zakázku od chvíle, kdy její bývalý šéf Dan Ťok převzal vládní rezort dopravy. Zakázka ale byla vyhlášena už v červenci, tedy dříve, než se Ťok stal ministrem dopravy, pod nějž spadá i zadavatel zakázky Ředitelství silnic a dálnic.

Za stavbu čtrnáctikilometrového úseku Skanska nabídla 2,7 miliardy korun. Že tato částka byla nejnižší ze všech 12 nabídek potvrdil i mluvčí ŘSD Jan Rýdl. O konkrétních firmách ale nemluvil.

Zmíněná vítězná nabídka je o více než 45 procent nižší než původní předpoklad zadavatele. Projektanti ŘSD stavbu totiž nacenili na 4,97 miliardy. Tuto cenu ale výrazně „podstřelili“ všichni zájemci. Do soutěže se přihlásilo celkem 12 firem s nabídkovým rozpětím od 2,7 do 3,5 miliardy korun.

V těsném závěsu za Skanskou podle zdrojů MF DNES skončila Eurovia (2,88 miliardy) a sdružení Metrostav a Swietelski (2,98 miliardy).

Na silnici se ještě podstřeluje, na železnici už ne

Nižší nabídky proti projektové ceně si ŘSD vysvětluje podobně jako v minulosti snížením množství státních stavebních zakázek a s tím spojeným větším konkurenčním tlakem. „Daří se soutěžit ceny v rozmezí 60 až 75 procent očekávané vyhlášené ceny. Není to ale tak, že by tyto ceny byly neracionálně vysoko, ale opravdu jde o to, že konkurence a hlad po zakázkách je veliký,“ uvedl pro ČTK Rýdl.

Jinde to ale přitom vypadá, že trh se zakázkami oživuje. Například na železnici se nyní díky dobíhajícím evropským dotacím staví opět za vyšší než projektové ceny. Kdysi vyhladovělé firmy na železnici také začínají mít problémy s tím, aby vše stihly a do soutěží se tak hlásí méně zájemců.

Na silnice ale tento trend ještě nedorazil. Cenové nabídky do výběrového řízení na stavbu D1 na střední Moravě bylo možné podávat do 26. ledna a se zahájením výstavby počítá ŘSD už v březnu letošního roku. Hotovo by potom mělo být za čtyři roky od zahájení.

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Další tři města nechtějí stará auta v centru. Zvažují, že jim omezí vjezd

Padesát čtyři německých měst již zakázalo vjezd starším vozidlům. V tuzemsku k takovému kroku zatím nikdo nenašel odvahu. Vážně o ­tom však uvažuje šest obcí;...  celý článek

Ilustrační snímek
EU nechce v tuzemáku rumovou tresť. Hrozí zákaz, potvrdil Jurečka

Výrobci rumové tresti, která podle Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA) obsahuje některé rizikové látky, by se měli zaměřit na jejich nahrazení...  celý článek

Protestní akce hnutí Greenpeace u lanžhotského plynovodu (středa, 28. května...
Hnutí Greenpeace ČR žaluje vedení ČEZ. Napadá stanovy koncernu

Vedoucí energetické kampaně Greenpeace ČR Jan Rovenský podal u soudu žalobu na červnovou valnou hromadu energetické společnosti ČEZ. V žalobě podané u...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.