Nejlevnější nevyhrává. Stát prodělal miliony kvůli chybám vodních cest

  2:09aktualizováno  2:09
Stát kvůli pochybením Ředitelství vodních cest ve výběrovém řízení na splavnění horního toku Vltavy zřejmě přišel o 39 milionů. Po losování v soutěži zbylo pět společností, ale tři z nich byly vyškrtnuty kvůli margináliím. Vyhrál Metrostav s nabídkou 317 milionů. Skanska přitom slíbila postavit vodní dílo za 278 milionů.

Ve Vltavě u českobudějovického Dlouhého mostu pokračuje stavba plavebního koridoru v rámci projektu splavnění Vltavy. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Kolik dní trvá zakázka, která začne 1. dubna a skončí 30. dubna? Malicherný a zbytečný dotaz? Možná. Na Ředitelství vodních cest (ŘVC) však můžete bez odpovědi na tento dotaz zapomenout na zakázku za tři sta milionů korun.

Nenápadná státní organizace spadající pod ministerstvo dopravy, kvůli které musí Česko vracet miliardovou evropskou dotaci, má problém s další veřejnou zakázkou. Antimonopolní úřad už zkoumá, jakým způsobem z původních šestnácti zájemců o třísetmilionovou zakázku na splavnění Vltavy mezi Hněvkovicemi a Týnem nad Vltavou pro menší lodě zbyly jen dvě soutěžící firmy.

Z pětice firem, které nejprve ŘVC vylosovalo, že mohou podat nabídku, totiž nakonec vyškrtalo tři soutěžící. Dva z nich přitom měli levnější nabídku, než dal doporučený vítěz soutěže. Skansce, která podala nabídku o 39 milionů nižší než vítěz, se vyloučení z formálních důvodů nelíbilo, a proto se obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Pro vyřazení Skansky si ŘVC našlo několik důvodů. Jedním z nich je právě neuvedení počtu dní na zakázku. "Uvedli jsme datum zahájení a datum dokončení zakázky namísto počtu dní realizace," řekla mluvčí Skansky Lucie Nováková.

Ve vzorové smlouvě od ŘVC přitom byla jen kolonka termín zahájení a termín ukončení. "Tak jsme je vyplnili, aby to odpovídalo našemu propočtu kalendářních dnů výstavby. Podle zadavatele jsme nesplnili jeho požadavek," uvedla Nováková. Druhý důvod bylo nedostatečné rozdělení některých položek v rozpočtu. "Byly to práce od našich subdodavatelů, kteří nedokázali rozkouskovat svoje ceny podle představ zadavatele," vysvětlila Nováková.

Soutěž trvá rok, stát už do projektu nalil přes miliardu

Antimonopolní úřad zahájil velmi krátce po obdržení podnětu od Skansky správní řízení. "Mohu potvrdit, že ve věci veřejné zakázky na Dokončení vodní cesty v úseku VD Hněvkovice - Týn nad Vltavou probíhá správní řízení," uvedl mluvčí Kristián Chalupa.

ŘVC k soutěži zatím mlčí. "Do vydání konečného rozhodnutí ÚOHS se více k této zakázce nebudeme vyjadřovat," uvedl mluvčí Václav Straka. Komise po vyhodnocení smlouvy doporučila podepsat smlouvu se sdružením firem Metrostav a Betvar za 317 milionů korun.

Soutěž na splavnění Vltavy přitom trvá déle než rok. Nejprve proběhla v březnu losovačka v režii společnosti Allowance, která se specializuje na organizování soutěží ve veřejných zakázkách. Losování omezilo počet soutěžících ze šestnácti na pět, mezi které se kromě Skansky dostal také Metrostav a s ním propojená firma Zakládání staveb. Ve hře byly ještě firmy Rovina a Viamont DSP.

Stát už s pomocí evropských peněz nalil do splavnění horního toku Vltavy od Českých Budějovic směrem k Orlické přehradě přes miliardu korun. Hotové již je například přístaviště pro malé lodě v Českých Budějovicích a Hluboké nad Vltavou, od roku 2010 probíhá úprava toku do Hněvkovic.

Kvůli chybám v soutěži ŘVC již musí Česko vracet téměř miliardu na dotaci na stavbu mostu v Kolíně. Evropská komise totiž zjistila, že zakázka byla vypsána tak, že se do ní mohlo přihlásit jen jediné sdružení firem.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Silnice a dálnice stále lemují billboardy, někde jich dokonce přibývá

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).

V okolí tuzemských dálnic a silnic první třídy stále zůstává více než tisícovka nelegálních billboardů, z toho zhruba...

Otevírací doba obchodů o svátcích

Ilustrační snímek

Zákon o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Aukce unikátních láhví Pilsner Urquell vynesla rekordních 2 759 988 korun

Láhve zdobí i skleněná pečeť kvality Pilsner Urquell.

Tradiční vánoční charitativní aukce na portálu iDNES.cz vynesla dva a tři čtvrtě milionu korun pro handicapované....

Najdete na iDNES.cz