Kolik dní trvá zakázka, která začne 1. dubna a skončí 30. dubna? Malicherný a zbytečný dotaz? Možná. Na Ředitelství vodních cest (ŘVC) však můžete bez odpovědi na tento dotaz zapomenout na zakázku za tři sta milionů korun.
Nenápadná státní organizace spadající pod ministerstvo dopravy, kvůli které musí Česko vracet miliardovou evropskou dotaci, má problém s další veřejnou zakázkou. Antimonopolní úřad už zkoumá, jakým způsobem z původních šestnácti zájemců o třísetmilionovou zakázku na splavnění Vltavy mezi Hněvkovicemi a Týnem nad Vltavou pro menší lodě zbyly jen dvě soutěžící firmy.
Z pětice firem, které nejprve ŘVC vylosovalo, že mohou podat nabídku, totiž nakonec vyškrtalo tři soutěžící. Dva z nich přitom měli levnější nabídku, než dal doporučený vítěz soutěže. Skansce, která podala nabídku o 39 milionů nižší než vítěz, se vyloučení z formálních důvodů nelíbilo, a proto se obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Pro vyřazení Skansky si ŘVC našlo několik důvodů. Jedním z nich je právě neuvedení počtu dní na zakázku. "Uvedli jsme datum zahájení a datum dokončení zakázky namísto počtu dní realizace," řekla mluvčí Skansky Lucie Nováková.
Ve vzorové smlouvě od ŘVC přitom byla jen kolonka termín zahájení a termín ukončení. "Tak jsme je vyplnili, aby to odpovídalo našemu propočtu kalendářních dnů výstavby. Podle zadavatele jsme nesplnili jeho požadavek," uvedla Nováková. Druhý důvod bylo nedostatečné rozdělení některých položek v rozpočtu. "Byly to práce od našich subdodavatelů, kteří nedokázali rozkouskovat svoje ceny podle představ zadavatele," vysvětlila Nováková.
Soutěž trvá rok, stát už do projektu nalil přes miliardu
Antimonopolní úřad zahájil velmi krátce po obdržení podnětu od Skansky správní řízení. "Mohu potvrdit, že ve věci veřejné zakázky na Dokončení vodní cesty v úseku VD Hněvkovice - Týn nad Vltavou probíhá správní řízení," uvedl mluvčí Kristián Chalupa.
ŘVC k soutěži zatím mlčí. "Do vydání konečného rozhodnutí ÚOHS se více k této zakázce nebudeme vyjadřovat," uvedl mluvčí Václav Straka. Komise po vyhodnocení smlouvy doporučila podepsat smlouvu se sdružením firem Metrostav a Betvar za 317 milionů korun.
Soutěž na splavnění Vltavy přitom trvá déle než rok. Nejprve proběhla v březnu losovačka v režii společnosti Allowance, která se specializuje na organizování soutěží ve veřejných zakázkách. Losování omezilo počet soutěžících ze šestnácti na pět, mezi které se kromě Skansky dostal také Metrostav a s ním propojená firma Zakládání staveb. Ve hře byly ještě firmy Rovina a Viamont DSP.
Stát už s pomocí evropských peněz nalil do splavnění horního toku Vltavy od Českých Budějovic směrem k Orlické přehradě přes miliardu korun. Hotové již je například přístaviště pro malé lodě v Českých Budějovicích a Hluboké nad Vltavou, od roku 2010 probíhá úprava toku do Hněvkovic.
Kvůli chybám v soutěži ŘVC již musí Česko vracet téměř miliardu na dotaci na stavbu mostu v Kolíně. Evropská komise totiž zjistila, že zakázka byla vypsána tak, že se do ní mohlo přihlásit jen jediné sdružení firem.