Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejohroženější profese v ČSA jsou piloti a letušky, odejde až čtvrtina

  2:04aktualizováno  2:04
Kolem chystaného propouštění v Českých aeroliniích začíná být hodně horko. Především mezi piloty a stevardkami. Právě těch by se mělo chystané zeštíhlení týkat nejvíce. Vyplývá to z dopisu, který ČSA poslaly Úřadu práce pro Prahu 6 a který má MF DNES k dispozici.

České aerolinky se budou masivně zbavovat lidí. Nejvíce odejde letušek a pilotů. Ilustrační foto | foto: ČSA

Z něj vyplývá, že by firmu mělo opustit až 140 pilotů a 240 palubních průvodčích, tedy zhruba čtvrtina jejich celkového počtu. Celkem chce firma propustit až 860 lidí, tedy téměř pětinu.

Nejmenší podíl propuštěných bude naopak mezi administrativními pracovníky. Úředníků má z firmy zmizet jen 15 procent. "Vyžádali jsme si k tomu další podklady," komentoval počty Petr Voldán z odborové organizace leteckých techniků.

Firma chce podle dopisu propouštět podle postradatelnosti lidí, výše mzdových nákladů a pracovního hodnocení.

Proč se ČSA takto rozhodly a kolik lidí nakonec skutečně odejde, nechtějí aerolinky zatím říct. "Konečný počet a profesní struktura zaměstnanců, kteří budou muset společnost opustit, budou známy a zveřejněny až po ukončení příslušných jednání," uvedla mluvčí Hana Hejsková.

Piloti jsou proti

Piloti propouštění zpochybňují, podle nich není nutné v tak vysokých číslech. I když za první pololetí počet cestujících klesl o desetinu, v posledních týdnech je na palubách letadel nepatrně více lidí než loni, lépe se vyvíjí i výhled pro následující týdny. Počty cestujících však nejsou dle Hejskové vše, protože klesá výnos na jednoho cestujícího.

Podle zápisu z jednání mezi odbory a vedením, který má MF DNES k dispozici, navíc propouštění chtějí ještě před koupí investoři. "Je to i požadavek potenciálního investora, který akcionář přijal," odpověděl podle zápisu z jednání na dotaz odborářů viceprezident Jiří Devát.

Podle Tomáše Uvíry z ministerstva financí však jde o nedorozumění. "Jde o požadavek investora na předložení plánu, jak si ČSA představují řešit dopady krize," dodal s tím, že to samé chtěla i dozorčí rada.

Podle šéfa odborové organizace pilotů CZ ALPA Filipa Gaspara je podivné načasování propouštění. "K takové redukci společnosti by nemělo docházet měsíc před privatizací, ale měl by o ní rozhodnout až budoucí vlastník," uvedl Gaspar.

Piloti jsou v posledních měsících ve sporu s vedením ČSA, protože se jim nelíbí způsob rozprodávání majetku aerolinek.

O ČSA má zájem Air France- KLM a konsorcium Travel Service/Unimex. Ale zda nakonec nabídku do 15. září podají, není jisté. Letectví je totiž v hluboké krizi a ČSA navíc letos počítají se ztrátou.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ryanair ve velkém promazal letecké spoje, Prahy se to týká už za týden

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair zruší v příštích týdnech až 50 letů denně. Už zveřejnila úplný seznam stornovaných spojů, a to od třetího...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Ryanair zruší až padesát letů denně, chce zlepšit dochvilnost

Nízkonákladová společnost Ryanair po dobu následujících šesti týdnů, tedy do konce října, zruší denně 40 až 50 svých letů. Důvodem má být zlepšení...  celý článek

Vzory dálničních kupónů emise 2018 (R - roční, M - měsíční, D - desetidenní)
Roční dálniční kupón na příští rok bude ve žluté barvě, nezdraží

Roční dálniční kupon pro rok 2018 bude vyveden ve žluté až zlaté barvě. Jeho podobu, stejně jako podobu doplňkových kupónů - měsíčního a desetidenního,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.