Obě části světoznámého bulváru se jmenují stejně, jsou to ovšem dva zcela odlišné světy. Horní část 1,88 kilometru dlouhé ulice, která sahá až k Arc de Triomphe, je dokonalou přehlídkou luxusu a zábavy. Dolní část, až po Place de la Concorde, pro změnu nastavuje vážnou tvář. Muzea, divadlo, parky. Vydejme se po první Champs-Élysées. Nebo Elysejskými poli, je-li vám bližší český přepis. Člověk tu má pocit, že si zde dala dostaveníčko půlka světa. Spousta tváří, spousta cizích jazyků, luxusní obchody a restaurace, okázalost. Jdete a jdete a ztrácíte trochu měřítko, šířka ulice ohromuje sama o sobě. Je to srdce Paříže. Tudy procházely například vítězné průvody po obou světových válkách. Po této cestě se vracely také ostatky Napoleona ze Sv. Heleny. Čtete si názvy leteckých společností a velkých bank, žádná tu nechybí. Kdo není na Champs-Élysées, ten jako by vůbec nebyl, chce se říci. Všichni kolem mají naspěch, na člověka z toho padá nervozita. V dolní části je to jiné. Klid a mír. Ještě na konci 16. století tu bývaly jen bažiny a pole. Teprve v následujícím století se místo dočkalo cesty z Tuilerijského zámku, Cours de la Reine, zněl její název. Na podobě výstavné třídy osázené stromy se podepsal především jediný muž: zřejmě nejslavnější francouzský zahradní architekt André Le Notre. Proslul mimo jiné také širokými průhledy ve Versailles. Dovedl k absolutní dokonalosti symetricky střižené zahrady lemované sochami a živými ploty. Svého jména se Elysejská pole dočkala v 18. století. Od roku 1795 stojí mezi Champs-Élysées a Place de la Concorde známí Koně z Marly, odlitky barokní skulptury od sochaře Guillauma Coustoua. Podíváte-li se na třídu s větším odstupem, zjistíte, že obě její části jsou vlastně součástí mnohem většího celku: vítězné cesty (voie triomphale), která byla dokončena v době vlády Napoleona III. Takže si kupte kornout pražených kaštanů, sedněte si na lavičku a vychutnejte si nejslavnější z francouzských ulic. Stojí za to.
Nejslavnější ulice Paříže jsou vlastně dvě
Obě části světoznámého bulváru se jmenují stejně, jsou to ovšem dva zcela odlišné světy. Horní část 1,88 kilometru dlouhé ulice, která sahá až k Arc de Triomphe, je dokonalou přehlídkou luxusu a zábavy. Dolní část, až po Place de la Concorde, pro změnu nastavuje vážnou tvář. Muzea, divadlo, parky. Vydejme se po první Champs-Élysées. Nebo Elysejskými poli, je-li vám bližší český přepis. Člověk tu má pocit, že si zde dala dostaveníčko půlka světa. Spousta tváří, spousta cizích jazyků, luxusní obchody a restaurace, okázalost. Jdete a jdete a ztrácíte trochu měřítko, šířka ulice ohromuje sama o sobě. Je to srdce Paříže. Tudy procházely například vítězné průvody po obou světových válkách. Po této cestě se vracely také ostatky Napoleona ze Sv. Heleny. Čtete si názvy leteckých společností a velkých bank, žádná tu nechybí. Kdo není na Champs-Élysées, ten jako by vůbec nebyl, chce se říci. Všichni kolem mají naspěch, na člověka z toho padá nervozita. V dolní části je to jiné. Klid a mír. Ještě na konci 16. století tu bývaly jen bažiny a pole. Teprve v následujícím století se místo dočkalo cesty z Tuilerijského zámku, Cours de la Reine, zněl její název. Na podobě výstavné třídy osázené stromy se podepsal především jediný muž: zřejmě nejslavnější francouzský zahradní architekt André Le Notre. Proslul mimo jiné také širokými průhledy ve Versailles. Dovedl k absolutní dokonalosti symetricky střižené zahrady lemované sochami a živými ploty. Svého jména se Elysejská pole dočkala v 18. století. Od roku 1795 stojí mezi Champs-Élysées a Place de la Concorde známí Koně z Marly, odlitky barokní skulptury od sochaře Guillauma Coustoua. Podíváte-li se na třídu s větším odstupem, zjistíte, že obě její části jsou vlastně součástí mnohem většího celku: vítězné cesty (voie triomphale), která byla dokončena v době vlády Napoleona III. Takže si kupte kornout pražených kaštanů, sedněte si na lavičku a vychutnejte si nejslavnější z francouzských ulic. Stojí za to.
Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt
Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...
Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí
Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra
Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...
Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní
Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce
Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...
Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek
Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...
Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi
Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...
Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí
Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....
Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra
Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!