Většina prodejců prodává více, kvůli klesajícím cenám letenek ale utrží méně. Ilustrační foto.

Většina prodejců prodává více, kvůli klesajícím cenám letenek ale utrží méně. Ilustrační foto. | foto: iDNES.cz

Největší prodejci letenek potichu zvedli své poplatky

  • 29
Koupě letenek u Českých aerolinií i největších prodejců letenek podražila. Většina "letenkářů" zdražila poplatky za vystavení letenky přes internet o stokorunu, tedy zhruba o čtvrtinu.

"Zdražení souvisí se zvýšením nákladů, za stejný poplatek se prodávaly letenky už řadu let," říká šéf Student Agency Radim Jančura.

Poplatek za nákup letenky přes web teď u českých prodejců vyjde většinou na 490 korun. Většina agentur zdražila během několika dní o stejnou sumu – odmítají však domněnky, že by šlo o možnou kartelovou dohodu. "Poplatek zvýšily České aerolinie, což otevřelo prostor ke zvýšení cen u prodejců," vysvětluje šéf Condor CS Robert Dvornický.

České aerolinie přisadily k poplatku za vystavení letenky přes web stokorunu – zákazník zaplatí 590 korun. "ČSA se snaží v situaci, kdy letecký průmysl negativně ovlivňuje ekonomická recese, nalézt možnosti, které zvýší výnosy, a přitom budou pro cestující akceptovatelné," vysvětlila zdražení mluvčí Daniela Hupáková.

České aerolinie přitom přes internet prodají zhruba desetinu všech letenek – získají tak nejméně 20 milionů korun navíc.

Antimonopolní úřad se podle tiskového oddělení náhlým zdražením ve stejnou chvíli u letenkářů zatím nezabývá. 

Ceny padají, prodejci to zachraňují poplatkem

Za zdražením poplatků je i padající trh letenek. I když většina prodejců prodává více, kvůli klesajícím cenám letenek utrží méně.

Letecké společnosti už několik let nedávají z každé prodané letenky prodejcům provizi, a proto agentury vydělávají právě na poplatku.

Ještě do loňska byly dalším zdrojem příjmu prémie za splněné plány prodejů od aerolinek. Ten se teď však prodejcům příliš nedaří plnit a ­jediná cesta k dorovnání ztrát vedla přes vyšší poplatek. "Poplatky za 290 korun byly pod náklady," tvrdí Dvornický.

Některé agentury nezdražily vůbec, například GTS Travel si účtuje stále 400 korun, a ceny nezvýšily ani některé letecké společnosti při prodejích přes web. Lufthansa například poplatek za prodej letenky už loni úplně zrušila. Nízkonákladové společnosti ho většinou také nemají, místo něj však chtějí poplatek za platbu kartou.

 Poplatek za letenku 
 Student Agency  490 Kč
 Asiana  490 Kč
 Čedok  400 Kč
 Condor  490 Kč
 GTS Travel  400 Kč
 Nemo Selecta  390 Kč
 Lufthansa  0 Kč
 Finnair  400 Kč
 easyJet  80 -220 Kč*
 Wizz Air  270 Kč*
 Pozn.: při nákupu on-line 
 *za platbu kartou u zpát. letenky 
 Pramen: aerolinky 

Student Agency, největší prodejce letenek v Česku, zdražila jen pro tuzemské zákazníky. Na Slovensku zůstaly ceny stejné jako dříve.

"Na Slovensku je to trochu jiné, je to pro nás nový trh, chceme být do dvou let největším prodejcem i tam, proto je možné, že jsme nejlevnější," tvrdí Jančura.

I přes zdražení poplatku je nákup letenek letos nejvýhodnější v historii. Letecké společnosti mají prázdná letadla, a tak se je často snaží zaplnit za každou cenu.

"Levněji už to nepůjde. Jak se letecké společnosti skupují, je pravděpodobné, že v budoucnu se budou snažit držet vyšší ceny," míní Jančura.

Kromě konkurenčního boje snížily ceny letenek i nižší palivové příplatky oproti minulým rokům. "Když lidem nabídneme New York za deset tisíc korun, už se lidé ptají, zda to není moc drahé," podotkl Dvornický.

Největší pokles cen letenek zažívají dražší letenky v obchodní a první třídě. Právě v nich ubylo nejvíce cestujících, protože firmy omezují své rozpočty na cesty. 

Na absolutním dně jsou ceny letenek po Evropě, některé aerolinky i na sezonu vyprodávaly sedačky jen za cenu letištních tax.

Na dálkových linkách stále zuří velký konkurenční boj, který dál tlačí ceny dolů. Například na linkách do Asie zaznamenávají velký nástup společnosti z Perského zálivu, mezi Londýnem a Kuala Lumpurem začala létat i nízkonákladová AirAsia.