Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší reklamace v historii: ostravská dálnice za čtyři miliardy

  12:25aktualizováno  12:25
O úsek dálnice D1 na Ostravsku, dříve označovaný jako D47, se zřejmě povede největší reklamační spor v historii českého stavebnictví. Měsíc poté, co Ředitelství silnic a dálnic poprvé upozornilo na stavební odpad a suť v podloží zvlněné dálnice, vycházejí najevo další problémy.

Úsek dálnice D47 u Lipníka nad Bečvou. - D47 | foto: ŘSD

Čtyři roky staré mosty jsou ve špatném stavu, poklesly o více než tři centimetry, což přesahuje trojnásobek předepsané normy. Po společnosti Eurovia, která dálnici postavila, proto teď stát chce opravu. "Myslíme to vážně, tento problém musíme vyřešit," říká ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).
 
Mimořádnou kontrolu pro ŘSD dělala společnost Mott MacDonald, která v minulosti kritizovala vysoké ceny dálnic. Podle šéfa ŘSD Reného Poruby jsou závady tak vážné, že je možné i zbourání mostů a jejich znovupostavení. Stavební firma pochybení odmítá. Dálnice za více než čtyři miliardy je stále v záruce a spor se povede právě o obří náklady na rekonstrukci.

Od pátku musí kvůli závadám jezdit řidiči přes tři mosty v Ostravě jen šedesátkou, i když jde o dálnici. (podrobnosti zde) Vyšší rychlost by totiž podle odborníků vedla ke zhoršení problémů mostu a ohrozila by bezpečnost. Omezení platí do poloviny příštího roku. "Bude záležet na tempu opravy mostů. Pokud nás Ředitelství silnic a dálnic požádá o prodloužení termínu, vyhovíme. Primárně nám jde o bezpečnost," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Dálnici D1 (tehdy označovanou D47) stavělo sdružení firem v čele Ostravskými dopravními stavbami (ODS) a Eurovií, která však ODS v té době z poloviny vlastnila. Někdejší šéf ODS Pavel Vítek jakoukoliv vinu odmítá. "Dělá se z toho aféra, ta dálnice je v pořádku. Pokud tam jsou nějaké vady, je to spíše na odbornou debatu, ale jsem přesvědčen, že tam je vše v pořádku," tvrdí Vítek.
 
Stejně tak odmítá jakékoliv chyby Eurovia, podle které se stavěla silnice tak, jak stát požadoval. "Většina údajných vad vznikla právě kvůli rozhodnutí ŘSD, nikoliv vinou špatného postupu stavební společnosti," uvedla mluvčí Eurovie Petra Kučerová. Podle ní navíc velkou část vad způsobilo ŘSD nedostatečnou údržbou.

Eurovia nevidí problém ani v "sednutí" mostu o několik centimetrů. "Mosty jsou proto projektovány tak, aby mohlo k takovýmto pohybům docházet. Dosavadní pohyb konstrukce je navíc zcela v souladu s původním očekáváním," dodala Kučerová.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...
Lodí po Odře až do Ostravy? Poláci čekají na miliardy z EU, Češi na studii

Polsko chce do tří let začít na Odře stavět vodní cestu k hranici s jižním sousedem. Česko v plánu na propojení Odry s Dunajem tak daleko není, v současnosti...  celý článek

Ředitelství silnic a dálnic začalo v úterý 8. září s evidencí billboardů v...
Vlastníci billboardů změnili názor, část poutačů u silnic odstraní

Provozovatelé billboardů u silnic a dálnic sami odstraní poutače, na něž je ve výzvě upozornilo ministerstvo dopravy. Řekl to v pátek mluvčí Svazu...  celý článek

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).
Od dálnic zmizely první billboardy. Odstranili i legální, tvrdí majitel

Silničáři začali odstraňovat na dálnicích první nelegální billboardy. Jako první odstranili poutače na D1 na Vysočině a ve středních Čechách. . Začali na D1 na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.