Při bilanci loňského roku to v úterý uvedlo Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Vloni se na ně obrátilo 15 494 lidí, o čtvrtinu více než v roce předtím.
"Uznávání reklamací je problém, který trvá roky. Obchodníci zamítají často i evidentně oprávněné stížnosti," říká mluvčí sdružení Ivana Picková.
Každý šestý volající si stěžoval na problém s reklamací obuvi. Podobně časté jsou problémy s vracením elektroniky. Každý desátý měl problém s reklamací mobilu.
"Málem to vypadá, že každý druhý majitel mobilu si do něj nechá napršet," podotýká ironicky Picková. Při reklamaci se totiž často prodejce odvolá na vodu v přístroji a reklamaci zamítne, protože za takovou neručí.
"Tato ‚vada' se objevuje čím dál častěji," říká Picková.
Někteří obchodníci podle sdružení sázejí na to, že lidé spíše mávnou rukou, než by si platili za znalecký posudek nebo podali žalobu. V případě uznané vady by všechny peníze dostali zpět od obchodníka, upozorňují právníci sdružení SOS.
Proč v problémech vedou boty, si vysvětluje sdružení tím, že se jednak v Česku prodávají mnohdy nekvalitní, ale drahé boty, jednak tím, že zákazníci někdy reklamují pozdě, až se malé vady zvětší. Na boty se vztahuje dvouletá lhůta, ale první půlrok je klíčový - tehdy každá vada může vést k výměně zboží.
Žaloba na ČSOB a ČSA
Sdružení tento týden podalo žalobu na ČSOB za údajně neoprávněné poplatky za vedení a za zrušení účtu. V úterý podalo také žalobu na České aerolinie za vánoční "certifikáty na zážitky", dárkové poukázky, které se dají využít jen půl roku a pak propadají bez náhrady.
"V tu chvíli by šlo o legalizaci bezdůvodného obohacení," říká právník Filip Gregor. Podle něj by dárkové poukázky měly platit tři roky. ČSOB ani ČSA s nařčením nesouhlasí.
Šéf ČSOB Pavel Kavánek v úterý zveřejnil průzkum, který si banka zadala mezi 24 tisíci lidí a ze kterého v zásadě vyplývá, že klienti jsou za kvalitní služby ochotni zaplatit.
Žaloby na banku ČSOB jsou první dvě, dále se uvidí podle výsledku dvou vzorových případů. SOS se svými advokáty vybralo za vzor člověka, který nárokuje 2345 korun za poplatek za vedení a zrušení účtu.
Druhý je podnikatel, který chce vrátit 4168 korun za poplatek za vedení účtu. SOS říká, že nyní připravuje žalobu i na další banku.