Odhadla to společnost ARBOmedia s tím, že by mělo dojít k mírnému zpomalení tempa. První místo mezi inzerenty by si s více než osmi miliardami korun měla udržet televize.
Jsou největší, ale netáhnou
"Nejvíc reklamy se na televizních obrazovkách tradičně objevuje v sobotu. Nejvytíženější den roku byl ale čtvrtek 29. dubna 2004, kdy se na obrazovkách objevilo celkem 759 spotů od 91 inzerentů. Reklamy se ten den vysílaly víc než pět hodin," uvedla Hana Potůčková z ARBOmedia. Celkem loni reklamy zabraly 1128,5 hodiny vysílacího času.
Televize podle ní loni odstartovaly bez nadsázky programovou revoluci a začaly boj o diváka, který bude zřejmě pokračovat i letos. "Televize přišly s novými programy. Objevily se reality show jako SuperStar, původní české televizní seriály," uvedla Potůčková.
Přesto ale televize nejsou nejsou tahounem české reklamy. Rostly především v prvním pololetí, a to hlavně díky sportu, s jehož sledovaností se svezla i reklama.
Rádia drží dobré tempo
Šanci stát se nejrychleji rostoucím klasickým médiem má ale podle Štěpána Woldeho ze společnosti ARBOmedia rozhlasový trh. "Rádiu pomáhá, že je rychlé, flexibilní a poměrně levné, to jsou věci, na které zadavatelé slyší," řekl Wolde.
Intenet si našel k lidem cestu
Boom ale zažívá především internet. Přestože je jeho podíl stále poměrně malý - pohybuje se kolem dvou procent reklamního trhu. Loni vzrostl o víc než třicet procent a ani letos by tomu nemělo být jinak.
Podle společnosti bude na web letos směřovat asi 410 milionů korun. To je ovšem pouze klasická reklama a sponzoring. S připočtením všech dalších forem, jako jsou přednostní výpisy, klíčová slova nebo řádková inzerce, by se mohl dostat až k miliardě, odhadl Wolde.
"Internet si našel k české populaci cestu, lidé s ním žijí," říká Wolde. O tom svědčí i to, že tu osmdesát procent uživatelů hledá informace o zboží nebo službách, téměř šedesát procent tu sleduje zpravodajství a plná třetina tu nakupuje. Což se mimo jiné projevuje v tom zboží na internetu zdražuje, uvedl Wolde.
Internet Češi mají, kvalita je nízká
"Co se týče rozšíření internetu, je na tom Česká republika podobně jako ostatní evropské země. Nyní už je to jen otázka zkvalitňování připojení," dodal.
Zatímco televizním reklamám kralují potraviny, v rozhlase Češi nejčastěji slyší o vybavení domácností či kanceláří, internetu kralují mobilní operátoři a telekomunikace.
Deníkům se vede, časopisům méně
Dobře se daří i tisku. S šesti miliardami korun, které mu ARBOmedia do příštího roku prorokuje, by si měl s přehledem udržet druhou pozici hned za televizemi.
"Tisku se vede zejména tam, kde je standardně silný. Deníky těží z inovací, jakými jsou barva, přílohy a podobně. Jiná je ale situace u časopisů. Úplně nejhůř se dařilo odborným titulům, které doplácejí právě na internet. V České republice jsou přitom magazíny na reklamě silně závislé. Zajišťují jim kolem šedesáti procent příjmů.
To je podobná situace jako například ve Spojených státech. Ve většině evropských zemí jsou ale časopisy schopny vybrat rozhodující část příjmů přímo od čtenářů, upřesnil Wolde s tím, že v Dánsku získávají časopis z reklamy jen asi sedm procent.