Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Libor Teichmann, MF DNES

Nejztrátovější jsou rychlíky Olomouc-Krnov. Na kilometr prodělají 225 Kč

  • 412
Nejztrátovější rychlíkovou železniční tratí, na níž Českým drahám doplácí rozdíl stát, je spojení mezi Ostravou, Olomoucí a Krnovem. Na každém kilometru své jízdy rychlík prodělá 225 korun. Stát za dopravu na této trati Českým drahám doplácí 157 milionů korun ročně.

Vyplývá to z informací, které zveřejnilo ministerstvo dopravy. Úřad dosud výši dotací odmítal prozradit, nakonec se k tomu odhodlal po tlaku společnosti RegioJet Radima Jančury (více čtěte zde).

Železniční dotace

Stát dotuje většinu rychlíkových tratí provozovaných Českými drahami. Výjimkou je linka Praha - Ostrava, ČD také provozují na vlastní komerční riziko spoje obsluhované vlaky Pendolino a nové spoje D1 Express mezi Prahou a Brnem.

Přestože trať mezi Olomoucí a Krnovem generuje vlakům největší ztrátu na kilometr, nejvíce dotuje stát Českým drahám dálkovou linku Německo - Děčín - Praha - Brno - Břeclav - Rakousko, kde celková dotace dosahuje 625 milionů korun ročně. Čísla pocházejí z roku 2010, kdy celkem stát doplatit na rychlíky čtyři miliardy korun.

Druhou nejztrátovější tratí v ČR byla trasa Praha - Rakovník, kde státní dotace činily 186 Kč na kilometr. Naopak nejméně dotovaná byla trať Praha - Pardubice - Olomouc - Ostrava - Polsko, na níž ministerstvo dopravy doplácelo 2,50 Kč na kilometr. Tuto trať však nyní již stát nedotuje.

Nejztrátovější spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov je zároveň první tuzemskou tratí, na jejíž provozování ministerstvo dopravy vypsalo řádné výběrové řízení.

Aktuálně probíhající tendr má sloužit jako pilotní projekt, podle kterého se budou liberalizovat i ostatní železniční spojení. O tendr mají zájem dopravci RegioJet a britská Arriva. Z dvou uchazečů nabídl státu nepatrně lepší cenu RegioJet. Za jeden kilometr požaduje 188 korun, Ariva 189,10. (více čtěte zde)

Ministerstvo tuto trať údajně vybralo proto, že jde o do jisté míry izolované spojení a případné komplikace, které by se po vstupu nového dopravce mohly objevit, se neprojeví ve zbytku železniční sítě.

Podmínky tendru v současnosti zkoumá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na základě stížnosti Českých drah, které se po vstupu konkurenčních dopravců obávají rozpadu síťového charakteru osobní železniční dopravy. Do jeho rozhodnutí ministerstvo nesmí s vítězem výběrového řízení smlouvu na provozování trati uzavřít.

Nejztrátovější rychlíky
Traťztráta na kilometr (Kč)
Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc/Jeseník225 Kč
Praha - Rakovník186 Kč
Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald165 Kč
Praha – Beroun – Příbram – Písek – České Budějovice159 Kč
Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk159 Kč
Pardubice – Jihlava153 Kč
Ústí nad Labem – Liberec140 Kč
Německo – Ústí nad Labem – Praha – Pardubice – Brno – Rakousko/Slovensko139 Kč
Brno – Jihlava – České Budějovice – Plzeň139 Kč
Rakousko/ Slovensko – Břeclav – Otrokovice – Ostrava – Polsko138 Kč

Jančura zveřejní údaje v pondělí

Údaje o rozdělení dotací na rychlíkové spoje získala tento týden od ministerstva dopravy také soukromá železniční společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury. K informacím se dostala na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Zveřejnit je chce na pondělní tiskové konferenci. České dráhy to považují za narušení trhu a cítí se poškozeny.

RegioJet má zájem o Brno

Radim Jančura bude usilovat o možnost provozovat od prosince 2014 dálkové vlaky na trati Praha-Brno místo Českých drah. Ministra dopravy Zbyňka Stanjuru chce podle Brněnského deníku na plánované schůzce přesvědčit, aby mohl na této trati jezdit bez výběrového řízení, bez konkurence ČD a také bez dotací, které nyní ČD dostávají.

Doposud se snažily zveřejnění informací o výši dotací zabránit i soudně. MD ročně pošle na dotace rychlíkových spojů čtyři miliardy korun.

Ministerstvo výši dotace na jednotlivých tratích nezveřejňovalo. Dosud uvádělo, že Českým drahám na dotacích platí průměrně 120 Kč za kilometr. O uvolnění informací rozhodl bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš.

České dráhy údaje o rozdělení dotací považují za obchodní tajemství. RegioJet to však odmítá. "Je to informace o tom, kolik ministerstvo dopravy zaplatilo z daní občanů na pokrytí ztráty na provozování vlaků na jednotlivých linkách. Například na Slovensku, kde provozujeme regionální vlaky z Bratislavy do Komárna, je tato informace - včetně celé smlouvy mezi námi a ministerstvem - veřejně přístupným dokumentem na internetu," dodal majitel RegioJetu Radim Jančura. Ministerstvu dopravy podle ČD uvolněním informací hrozí sankce a náhrada škody.

,