Některá dětská jezdítka se rozpadnou za pár minut

Kde jsou všechny tříkolky a koloběžky? ptají se lidé od třiceti let výše, když pohlédnou na své hrající si děti.
Kde jsou všechny tříkolky a koloběžky? ptají se lidé od třiceti let výše, když pohlédnou na své hrající si děti. Nahradila je barevná plastová jezdítka, odrážedla a dětské motorky, jak se všem těm vozítkům říká. Nevydrží sice tolik jako železní oři jejich rodičů, ale zato jsou lehčí, levnější, většinou bezpečnější a děti se na nich naučí jezdit téměř okamžitě. Zádrhel je ovšem v trvanlivosti. Pokud dítě bude jezdit na odrážedle často venku, těžko lze počítat s tím, že jeho mladší sourozenec po něm bude vozítko dědit. Na druhou stranu při opatrnější nátuře a ježdění hlavně doma po koberci přežijí lepší jezdítka třeba i tři děti.

Rozhodně to však nebude případ bezejmenného tříkolového jezdítka z Teska, auta na písek vyrobeného v tuzemském Směru, maďarského Cross autó anebo odrážedla s anglickým názvem My Little Horse ve tvaru koně. Ta se rozpadnou již při prvních jízdách. Přesvědčily se o tom děti a jejich učitelky v Chmelové ulici v Praze. Měly k dispozici na déle než měsíc deset odrážedel. Všechna pocházela kvůli srovnatelnosti cen z pražských obchodů, supera hypermarketů a stála od dvou set do dvanácti set korun. Celý peloton se během zkoušek rozdělil na tři části. V první byla jezdítka, u nichž upadla kolečka, děti u nich nechtěně ulámaly málo masivní plastové díly nebo se rozpadlo řízení. "Auto na písek přišlo o odklápěcí okno během první jízdy a za deset minut bylo zcela nefunkční," dosvědčuje učitelka Hana Brožová z Mateřské školy v Chmelové ulici. "Jen o pět minut déle vydržel plastový koník." Racing Formula a bezejmenná lokomotiva byly vhodné pro malé děti od jednoho roku do dvou let a dalo se s nimi jezdit pouze po úplně rovném chodníku, koberci nebo třeba dlaždicích. Nevýhoda nízkého podvozku (motoristé tomu říkají malá světlost) však byla vyrovnána držadly za zády dětí. Rodiče je tak mohou tlačit nebo přidržet malého jezdce, který se dostane do potíží. Třetí část jezdítek se hodila především pro větší děti od dvou do tří až čtyř let. Většinou se podobala zmenšeným motocyklům a jízda na nich byla dobrou průpravou k přesedlání na bicykl. Ukázalo se, že čtyřkolové modely byly stabilnější než tříkolové. Tříkolky se totiž v prudkých zatáčkách převracely přes přední kolo. Testovací jízdy přežily čtyřkolové motorky Roloped 3 a Lena, tříkolová maďarská KLX Enduro, mezi auty zvítězil polský Baby Racer s nápisem Policie. Dětská vozítka jsou určena pro děti od jednoho roku do čtyř let a obvykle unesou váhu do dvaceti kilogramů. Ortopedové ani dětští lékaři proti nim nemají výhrady, pokud na nich jezdí zdravé děti. Ty, které mají potíže s kyčlemi, by rodiče neměli nechat na jezdítkách jezdit. "Samozřejmostí musí být neustálý dohled," říká Bohumila Panenková, druhá učitelka mateřské školy, kde proběhly testy odrážedel. Ubrzdit je z větší rychlosti totiž není pro dítě nic lehkého. Největší nebezpečí číhá u frekventované silnice, na obrubnících, na schodech a v prudkých kopcích.

Viz Odrážedla... str. II

O testu

* na odrážedlech jezdilo během září několik desítek dětí z Mateřské školy v Praze v Chmelové ulici
* všechna vozítka byla nakoupena z rozpočtu redakce
* výsledky testů se dozvídají obchodníci a výrobci až dnes, stejně jako čtenáři


Témata: Tesco, Test iDNES.cz