Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Některé automobilky zdržují platby dodavatelům, aby měly hotovost

  3:06
Automobilky v době finanční krize hledají způsoby, jak si zajistit dostatek hotových peněz. Některé z nich tak dodavatelům prodlužují splatnost faktur. Ti pak nemají na výplaty, i když si nemohou stěžovat na nedostatek zakázek. Zkušenosti s touto praxí mají čtyři velcí výrobci autodílů v Česku, zjistila MF DNES.
Automobilky zažívají paradoxní situaci. Mají dostatek zakázek, ale stejně nemají na výplaty. Ilustrační foto.

Automobilky zažívají paradoxní situaci. Mají dostatek zakázek, ale stejně nemají na výplaty. Ilustrační foto. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

"Hlavně u francouzských či italských výrobců nejsou výjimkou pokusy o 120denní splatnost. Zkoušejí to však i jiné automobilky. Už jsme museli vyhrožovat dokonce zastavením výroby, dokud nezaplatí," říká jeden z velkých českých výrobců. Běžná splatnost faktur v automobilovém průmyslu se přitom pohybuje okolo 60 dní.

Podle dodavatelů se netýká problém s placením všech automobilek. Žádné potíže nepociťují hlavně ti, kteří dodávají pro Škodu Auto, Volkswagen či Ford. V klidu jsou i firmy, které obchodují s japonskými značkami.

Podle Petra Smutného z PricewaterhouseCoopers mají potíže hlavně střední a menší dodavatelé. "Mohou čelit z důvodu slabší vyjednávací pozice zhoršené platební morálce odběratelů," uvedl Smutný.

Jan Linhart z KPMG se zase domnívá, že problémy s placením za odebrané díly souvisí s vývojem trhu s auty za poslední rok. Některým automobilkám poklesly prodeje, navíc dál kvůli konkurenčnímu tlaku klesají marže. "V celém odvětví se projevil nedostatek peněžních prostředků," vysvětlil Linhart, podle kterého je prodlužování splátek jednou z možností, jak najít peníze.

Tvrdé vystřízlivění z injekce šrotovného

Automobilky byly první, které před dvěma lety poznaly příchod krize. Po loňské injekci v podobě šrotovného teď poznávají v Evropě čím dál slabší poptávku po nových vozech.

Včera zveřejněná čísla o prodejích aut v Evropě ukazují, že po šrotovném nastalo přesně to, co předvídala řada jeho kritiků. Prázdninové prodeje jsou nejhorší za posledních pět let. Jsou dokonce horší než před dvěma lety v létě, kdy už se automobilkám začaly ještě před samotným vypuknutím krize propadat prodeje. V porovnání s loňským rokem jsou prodeje nižší o 12 procent.

V Česku naopak registrace od začátku roku rostou o 6,6 procenta, nový vůz si pořídilo 112 tisíc lidí.

I přes menší prodeje přitom řada českých dodavatelů hlásí čím dál větší zájem o jejich díly. "Oproti původním plánům od našich zákazníků jsou jejich objednávky zhruba o dvacet procent vyšší," říká šéf Helly Mohelnice Oldřich Svoboda.

Autoři: ,

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

10. května 2024  6:26

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Stovky miliard do jádra by se Česku měly vyplatit, jde o investici na 60 let

10. května 2024

Premium Evropská komise povolila státní podporu při financování stavby pátého bloku Jaderné elektrárny...

Natěšené hotely i hospody. Šampionát má ekonomice přinést dvě miliardy

10. května 2024

Do Česka se po devíti letech vrací hokejový šampionát, který v roce 2015 přinesl české ekonomice...

Chybějící byty, příliš vysoké nájmy. Krize bydlení zasáhla celou Evropu

9. května 2024

Dlouhodobá evropská krize bydlení zasahuje všechny země napříč kontinentem: od Nizozemska přes...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...