Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Někteří prodavači jsou spíše jen podavači

  11:59
- Prodavače, který má dostatečný přehled o výrobcích, dokáže kvalifikovaně odpovědět na zvídavé otázky a zároveň je ochotný a příjemný, by si měl majitel obchodu hýčkat. Přesvědčili se o tom redaktoři MF DNES při testu znalostí prodavačů v prodejnách s elektrospotřebiči. Zejména s technickými otázkami, které se týkaly videorekordérů a mikrovlnných trub, si mnozí zaměstnanci prodejen nevěděli rady. Bez větších problémů si naopak dokázali poradit s praktickými radami, jako je údržba nebo čištění výrobku.
Na celkem čtyři otázky redaktorů však dokázala odpovědět správně sotva třetina prodavačů z jedenadvaceti testovaných prodejen, náhodně vybraných po celé republice. Zákazníkovi, který se nechce při nákupu spálit, se proto vyplatí, když získá o výrobku co nejvíce informací ještě před vstupem do obchodu. Výsledky testu ukázaly, že pro zákazníka není příliš důležité, zda se rozhodne nakupovat ve specializované prodejně nebo ve velkém obchodním domě. Spíše záleží na štěstí, zda bude za pultem stát ten, kdo svému řemeslu rozumí a dokáže odborně poradit. I ve specializovaných prodejnách lze narazit na laiky, kteří by měli spíše jen rovnat zboží do regálů. Odpovědi některých z nich by patrně vyrazily dech každému. »Videorekordérům nerozumím,« odvětila žena za pultem v pardubickém elektru DKRK redaktorovi, který předstíral zájem o nákup videa. O tom, že u videa existuje funkce nicam, která slouží k rozkódování digitálně vysílaného zvuku, nevěděli ani ve čtyřech dalších specializovaných prodejnách (RAŠ Elektro v Dobříši, ostravském elektrodomě Nosreti a elektru Ruchstav a v jičínské prodejně M. Kodydek). Někteří prodavači se naopak snažili zakrýt své mezery ve znalostech hádáním či vyhýbavými, většinou špatnými odpověďmi (jejich ukázky naleznete na následující straně). Za samozřejmost často považovali, že si zákazník vše přečte sám v návodu. V zahraničí by s podobným přístupem těžko uspěli - na stejné kontrolní otázky, které koncem loňského roku položili prodavačům ve Velké Británii redaktoři britského spotřebitelského časopisu Which, totiž odpověděla správně většina z dotázaných. Českým vzorem by zase mohli být zaměstnanci prodejny Centron elektric v Moravské Ostravě. Byli nejen ochotní, ale dokonale vše vysvětlili a přidali vlastní zkušenosti.

Za pultem může být i naprostý laik

Podle vedoucí královéhradecké prodejny Michael - Elektro Ivany Chudé není v této prodejně podmínkou, aby prodavači měli při nástupu odborné znalosti. Zákazník, který by zde hledal odbornou radu, se tak může od prodavačky dočkat například odpovědi: »To vám nepovím, jste první, kdo se na to ptá.« Bez odborných znalostí se obejdou také zájemci o práci za pultem v ústeckém elektru Proton. »Lidí, kteří mají odborné znalosti, je dost málo, takže spíš se zaškolování provádí během praxe,« vysvětluje zástupce vedoucího Marek Venclíček.

Nedostatečná informace není důvodem k reklamaci

O tom, že špatná či neúplná informace od prodavače může někdy přijít zákazníka dost draho, ví z vlastní zkušenosti Pavla Šňapková z Ostravy. Koupila si nový typ fritézy, jejíž předností podle tvrzení prodavačky bylo, že zachycuje při fritování veškerý zápach a páru pomocí speciálních chladicích bloků. Že je nutné bloky vyměňovat každých třicet minut za nové, vychlazené, zjistila až doma. »Tuto velmi důležitou věc mi v prodejně neřekli. Pokud bych o ní věděla, vybrala bych si jiný typ, který lze užívat bez omezení,« říká zákaznice, která fritézu neúspěšně reklamovala. Její argument, že prodavačka o době účinnosti chladicích bloků nic neříkala, v prodejně zamítli s tím, že firma má školené pracovníky, a nemohlo se to tudíž stát. Povinnost informovat dostatečně zákazníka o prodávaných výrobcích ukládá prodejcům přímo zákon o ochraně spotřebitele. »Základním problémem, s nímž se při kontrole prodejců setkáváme,je nedostatečné informování zákazníků,« potvrzuje Karel Janouškovec z České obchodní inspekce. Pavla Šnapková by zde mohla podat na prodejnu, kde fritézu koupila, stížnost. Za porušení povinnosti informovat mohou inspektoři sice uložit pokutu, zákazníkovi to však peníze nevrátí. »Porušení zákona o ochraně spotřebitele důvodem k reklamaci být nemůže,« vysvětluje právnička České obchodní inspekce Vladimíra Brádlová. Výrobek lze totiž reklamovat tehdy, pokud má nějakou vadu. Důvodem k vrácení peněz zákazníkovi může být i skutečnost, že tvrzení prodavače o vlastnostech výrobku nebylo pravdivé. To však musí zákazník dokázat, což není vždy jednoduché, zejména jestliže prodavač svou chybu odmítá přiznat. Celý spor tak může nakonec skončit až před soudem.

Občanský zákoník, §597, odst. 2:

Právo odstoupit od smlouvy má kupující i tehdy, jestliže jej prodávající ujistil, že věc má určité vlastnosti, zejména vlastnosti kupujícím vymíněné, anebo že nemá žádné vady, a toto ujištění se ukáže nepravdivým.

Prodavač, který se snaží zjistit pro zákazníky informace z návodu, je spíše vyjímkou.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Švédsko se připravuje na válku. Investuje nejen do energetické infrastruktury

24. dubna 2024

Švédsko se připravuje na možný válečný střet s Ruskem. V současné době se zaměřuje zejména na...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Česko může být vzorem racionálního přístupu k závislostem, říká adiktolog

24. dubna 2024

Oblast závislostí nepatří mezi priority, které by politici kandidující do nadcházejících voleb do...

Kurýři preferují flexibilitu. Tu ale ohrožuje nová evropská legislativa

24. dubna 2024  15:52

Pokud nová evropská legislativa omezí flexibilitu, kurýři a partnerští řidiči taxislužby raději...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...