Nekvalitní boty lze někdy poznat již při nákupu

  12:06aktualizováno  12:06
- V případě zamítnutí reklamace bot má zákazník jedinou možnost obrany podání žaloby k soudu. To však stojí peníze, čas a řadu starostí. Přitom lze tomu všemu někdy předejít již při nákupu. Pomoci by zákazníkovi mohly následující rady odborníků ze zlínské státní zkušebny obuvi a soudního znalce.
* Ještě před vstupem do obchodu by měl každý vědět, k jakému účelu chce boty používat. Pro všední nošení, sport, vycházky nebo chození po kanceláři je vhodný vždy jiný druh obuvi a tomu je také nutné přizpůsobit výběr. Ani kvalitní sportovní boty, ve kterých jejich majitel chodí osm hodin denně, příliš dlouho nevydrží. Na co je ten který druh obuvi vhodný, lze také najít v informačních letáčcích, které mají mnozí prodejci u pokladen.

* Boty je třeba důkladně vyzkoušet. Nestačí však v rychlosti nazout jednu botu, ale obout si obě, zavázat je a chvíli v nich chodit po prodejně. Některé nedostatky se totiž na první pohled nepoznají, například nedostatečně krytá podešev stélkou, která může později nepříjemně tlačit do paty. Pokud boty nesedí dobře na noze nebo tlačí, není radno utěšovat se tím, že se chozením roztáhnou. Nerozchodí se zvláště ty, které mají textilní podšívku nebo šité spoje.

* Při zkoušení je dobré nohu v botě co nejvíce ohýbat ve špičce a zvedat patu. Pozná se tím, zda nejsou boty příliš tuhé, ale mnohdy i kvalita materiálu. U bot, které vypadají jako kožené, může jít jen o dokonalou imitaci tohoto materiálu. Například textil potažený plastovou fólií lze někdy poznat na okrajích dílů, které jsou na botě našité. Kvalitní kůže by měla tvořit při ohnutí boty jemné vrásky, které se později opět narovnají.

* Někteří tuzemští výrobci dávají na boty malé značky, podle nichž lze zjistit, z jakého materiálu je svršek, podešev, podšívka a stélka boty. U bot dovážených z Evropské unie by měly být značky pravidlem. Velmi dobrý materiál na svršek i podšívku je přírodní kůže bez jakékoli povrchové úpravy. Méně vhodné jsou kožené podrážky, neboť velmi snadno nasakují vodu a brzy se prošlapou. Naopak velmi odolné a kvalitní jsou podrážky z materiálu, který vypadá jako houba polyuretanu.

* Má-li podšívka nebo i svršek boty tmavší zabarvení, lze předpokládat, že bude pouštět barvu. To lze někdy poznat přetřením boty ještě v obchodě bílým papírovým kapesníkem. Ačkoli se pouštění barvy považuje za neodstranitelnou vadu, obchodníci takové reklamace většinou zamítají. Vyhnout se tomu lze výběrem bot, které mají světlejší podšívku.

* Je dobré porovnat obě boty z páru, zda jsou souměrné, stejně velké a barevně se neliší.

* Boty, které mají šitý svršek, jichž je většina, nesmějí mít vynechané stehy. Švy by také neměly procházet samým okrajem boty, jinak hrozí, že se budou vytrhávat. Prošité boty však nejsou příliš vhodné na zimu, protože do nich zatéká. Šité spoje mohou u nich být pouze v klenkové části, tedy tam, kde se podrážka nedotýká země.

* U lepených bot musí být přechod mezi podrážkou a svrškem plynulý, bez sebemenších mezer. Pevně pohromadě drží boty, které mají podešve nastřikované, většinou polyuretanové. Ty jsou vhodné zejména na sport.

* Pánské boty mívají uvnitř často vlepenou pouze půlku stélky a zbytek, ve špičce, je z lepenky. To není dobré, neboť při chůzi se nekrytá stélka vydírá.

* Mnozí výrobci se snaží nalákat zákazníky na různé efektní úpravy. Časté jsou například stříbrné nebo zlaté stélky v dámských lodičkách, většinou ze syntetických materiálů nebo kůže s nástřikem. Tyto materiály jsou nevhodné především proto, že nesají a mohou pálit do nohy. U kůže, na které je nastříkaný nebo nalepený jiný materiál, navíc hrozí, že bude praskat.

Značky informují zákazníka o použitém materiálu:
1. podšívka
2. podešev
3. svršek
4. přírodní kůže (useň)
5. syntetický materiál
6. textil
7. potahovaná kůže

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

McDonald’s mění receptury. Pod tlakem trendu zdravé výživy jsou i ostatní

McDonald’s

V USA už nabízí největší fast-foodový řetězec McDonald’s většinu burgerů bez konzervantů. Postupně by měly tyto...

Řetězce lákaly na slevy, zaplatí pokuty za 10 milionů korun

Supermarket Albert (ilustrační snímek)

Za účtování vyšších cen než deklarovaných během výprodejů uložila Česká obchodní inspekce obchodníkům ve 2. čtvrtletí...

OBRAZEM: Lenost přeje plastům. Podívejte se, co najdete v obchodech

Do plastových obalů se řízky balí i jednotlivě.

Proč je maso zabalené v plastu, je zřejmé. U mnoha jiných výrobků však jeho použití vzbuzuje pochybnosti. Do plastů se...



Najdete na iDNES.cz