Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpackaná rekonstrukce od Škody: interiér vagonů se po pár týdnech rozpadá

  13:16aktualizováno  13:16
České dráhy se před měsícem pochlubily novými modernizovanými patrovými vozy pro příměstské linky okolo Prahy. Po pár týdnech provozu se ale vagonům původně východoněmecké provenience rozpadá část interiéru. Nepříliš povedené jsou i některé změny uvnitř vozů.

Jedná se o vozy původní řady Bmto, které vyrobila tehdejší východoněmecká vagonka v Görlitz. České dráhy se rozhodly pro jejich modernizaci, zakázku získala šumperská společnost Pars nova, která patří do skupiny Škoda Transportation. Za modernizaci celkem 12 vozů zaplatí České dráhy 102 milionů korun. Pars nova nabídla ze čtyř soutěžících nejnižší cenu.

Fotogalerie

Na problém s kvalitou vozů upozornilo iDNES.cz několik cestujících, nedostatky se rozebírají i na odborných železničních fórech. Problémy jsou dvojího druhu: někde došlo k nepochopitelným změnám v interiéru, někde je vidět nekvalitní oprava.

Už při nástupu do vlaku cestující zarazí, jak se zmenšily dveře. Ty sice zůstaly stejně široké, součástí modernizace však bylo umístění dvou madel na každé straně. Kvůli nim se tak prostor pro nastupování zmenšil prakticky na polovinu. Vlaky přitom jezdí na frekventované trase z Prahy do Berouna. Šířka dveří přitom bývala u Českých drah jednu dobu velmi zásadním kritériem, kterým v soutěžích zvýhodňovaly Škodu Transportation.

„Vůz bude nejspíš přivádět do extáze jedince, co rádi šroubují a demontují, v interiéru mají dostatek zábavy. Na rozdíl od doby „vlakařů“ z poloviny 90. let, jejichž vrcholným nádobíčkem byl gola-klíč, interiér tohoto vozu hravě rozeberete aku-šroubovákem,“ napsal iDNES.cz jeden z cestujících.

Ještě horší je ale kvalita provedení některých interiérových částí. Problém je především s lepenými povrchy, které se už začaly po pár týdnech odlepovat. V některých vozech nejdou dovřít okna. Některé dveře nelze otevírat a ve voze jsou mnohá místa natřená přímo přes zkorodovaný povrch.

„Odstranění závad řešíme s výrobcem v rámci reklamace,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Špatný stav vozů chce řešit s Českými drahami i objednatel pražské dopravy Ropid. „Takhle by nově rekonstruovaný vůz opravdu vypadat neměl. Víme, že jsou ČD s v intenzivním kontaktu se svým dodavatelem a všechno s ním řeší,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Technici jezdí až do Hamburku

Nejde o první problém, které České dráhy s Pars nova a kvalitou modernizací mají. Potíže mají i s nákladnější rekonstrukcí vozů pro linku Praha - Hamburk. „Setkáváme se s některými poruchami, které nemají vliv na bezpečnost provozu, ale snižují komfort pro naše zákazníky. Mohou to být například poruchy informačního systému nebo klimatizace či dveří. Všechny tyto nedostatky průběžně reklamujeme u výrobce a zároveň na spojích do Německa jezdí technici z pražského depa ČD, kteří vady rovnou průběžně opravují,“ dodal Joklík.

Podle mluvčí Škody Transportation Lubomíry Černé byl rozsah modernizace velmi omezený. Nešlo o komplexní modernizaci, ale nízkonákladovou renovaci velmi starých vozů. „Zdokumentovaný stav bezodkladně řešíme a vyřizujeme okamžitě jako reklamaci,“ dodala Černá.

Podle ní byl původní stav vozů velmi špatný. „Upustili jsme od renovace formou nátěru a pro zlepšení vzhledu jsme použili velmi nákladnou variantu přelepení původních příček novým umakartem. V tuto chvíli neumíme zodpovědně odpovědět, zda bylo odlepení způsobeno vandalismem či došlo k nesprávné chemické reakci lepidla s původním podkladem. Stolek byl nakoupen od externího dodavatele,“ dodala Černá.

Nízkonákladovost se podle ní projevila i v tom, že okna byla pouze znovu přetěsněna a přesklena. „Okna v horní části jsme nabízeli pro jejich nespolehlivost nahradit novými, což nebylo s ohledem na limitované náklady rovněž umožněno,“ dodala Černá.

Autor:


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Další z rubriky

Boj proti šejdířům. Za stáčení tachometrů bude hrozit pokuta až půl milionu

Ilustrační snímek

Pokuta až půl milionu korun bude od 1. října hrozit prodejcům a motoristům za stáčení tachometru. Novelu zákona...

Éra žabotlamů končí, vydaly se na poslední jízdu do depozitáře

Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o...

V pátek se mohli milovníci železniční nostalgie naposledy svézt v pravidelném provozu elektrickou soupravou 451, které...

Boeing vyrábí letadla v hale větší než je Disneyland. Už padesát let

Výrobní hala Boeingu v americkém Everettu

Co se děje pod střechou nejobjemnější budovy světa? Montují se tu letadla typu Boeing. Z velké části ručně, jako před...

Najdete na iDNES.cz