Benzin E10 se na německých pumpách objevil v únoru a v současnosti ho nabízí asi polovina z 15 tisíc tamních benzinek. Ačkoliv se nové palivo hodí do drtivé většiny vozů, řidiči mu nevěří a do svých aut raději tankují osvědčený vysokooktanový benzin Super (německou obdobu v Česku používaného naturalu), i když je dražší.
Většina Němců tvrdí, že netuší, zda E10 do svého auta může použít. Odkaz na webové stránky, kde si to mohou zkontrolovat, ve spěchu na čerpací stanici příliš nepomáhá.
Pro Německo je bojkot nového paliva problém. Evropská unie, v níž má Německo velké slovo, totiž na zavádění superbenzinu tlačí a pro zemi je tak ostuda, když ho její řidiči ignorují.
Vláda a výrobci benzinu se obviňují z debaklu
Německá média zavádění nového biobenzinu označila za totální debakl a katastrofu. K odpovědnosti za něj se ale nikdo nehlásí.
Biopaliva v ČRV Česku se nyní používá takzvaná první generace biopaliv, tedy biolíh (bioetanol) a bionafta (metylester řepkového oleje – MEŘO). Vyrábějí se z cukrové řepy a řepky olejky, tedy z potravinářských rostlin. Bioetanol se míchá s benzinem v poměru 85:15, vzniká palivo E85, které se dá natankovat asi na 108 čerpacích stanicích v ČR. Biolíh se povinně přimíchává i do benzinu (3,5 %), MEŘO pak do motorové nafty – dosud byl podíl maximálně 6 %, postupně se však navyšuje. V zahraničí (např. Švédsko) se už používají biopaliva druhé generace (bio-DME), vyráběná z rostlinného odpadu. Podle expertů mají mnohem větší budoucnost. Plusy a minusy biopaliv + pocházejí z obnovitelných zdrojů, snižují závislost na ropě, + při spalování produkují méně skleníkového plynu CO2 (až o 70 %), – pěstování plodin pro biopaliva zabírá prostor na polích potravinám, – v řetězu produkce (sadba, hnojení, sklizeň, zpracování) vzniká více CO2 než při spalování nafty. Podle expertů je 5% podíl biolihu při míchání s benzinem bez jakýchkoliv problémů |
Organizace na obranu spotřebitelů obviňují vládu, že Němce na přechod k novému palivu dostatečně nepřipravila. Ministr životního prostředí Norbert Röttgen je ale přesvědčen, že kabinet svou informační povinnost splnil a chybu vidí na straně výrobců pohonných hmot. Jeho kolegyně Ilse Aignerová, která vede ministerstvo zemědělství a ochrany spotřebitelů, je dokonce obvinila ze zahrávání si s důvěrou zákazníků.
"Za chaos při zavádění E10 je odpovědný jen a pouze petrochemický průmysl," dává výrobcům vinu za současný stav také respektovaný autoklub ADAC. "Měli dostatek času na to, aby zákazníkům řekli, které vozy mohou na nový benzin jezdit. Jsou zodpovědní za to, aby zákazníci byli dostatečně informováni," dodal.
Petrochemický průmysl však jakékoli pochybení odmítá a tvrdí, že vysvětlit, komu je nový benzin určen, bylo hlavně úkolem vlády. Stejný názor mají také například opoziční Zelení. Německý tisk vidí "spravedlivě" vinu na obou stranách.
Ministr průmyslu a obchodu Reiner Brüderle proto vyzval ke schůzce všech zainteresovaných subjektů, na níž by se pokusily situaci ještě zachránit.
Někteří politici chtějí biobenzin vypudit z čerpacích stanic
Většina Němců by ale byla nejraději, kdyby nový benzin z pump zmizel, neboť kvůli němu mimo jiné podražil "starý dobrý" Super. Totéž si přejí i někteří politici z vládního konzervativního tábora. "Čím dřív E10 z čerpacích stanic zmizí, tím lépe," prohlásil například europoslanec za křesťanské demokraty (CDU) Herbert Reul.
"Tento klimapolitický nesmysl životnímu prostředí nepomáhá a trestá jen občany," přidal se k němu v dnešním vydání deníku Bild europoslanec za bavorské křesťanské socialisty (CSU) Markus Ferber. "Odstranění E10 by bylo nejefektivnější klimatickou politikou pro lidi, auta i životní prostředí," soudí.