Němci chtějí chránit teenagery

Berlín - Stále více mladých lidí v Německu sahá po alkoholických limonádách, které mají často názvy připomínající tradiční lihoviny. Německá vláda chce dětem a mládeži v konzumaci těchto populárních výrobků, která jsou většinou silnější než klasická dvanáctka, co nejrychleji zabránit.

Zmocněnkyně kabinetu pro boj s omamnými prostředky Marion Caspersová-Merková uvedla, že jedinou šancí je zvýšení ceny.Spotřeba těchto takzvaných alcopops v poslední době dramaticky roste. Za příklad si Němci berou Francii, která na tyto nápoje zavedla v roce 1997 dodatečnou daň a kde se poté výsledným zdvojnásobením původní ceny trh s alkoholizovanými limonádami prakticky zhroutil. Podobně postupovalo také Švýcarsko letos na podzim.
Nové "trestné" dani se brání producenti, kteří tvrdí, že limonádové koktejly jsou jednoznačně určeny pro skupinu mladých lidí mezi 20 až 30 lety. Sociologové a lékaři však namítají, že už sladká chuť po ovoci, převažující barevný design lahví a agresivní reklama v televizích jednoznačně míří na nezletilé. Nápoje mají světlezelenou, tmavočervenou, žlutou či bílou barvu a dobře se odrážejí v diskotékových světlech. Jména nápojů jako Bacardi-Breezer, Bacardi-Rigo nebo Smirnoff Ice připomínají podle některých psychologů dobrodružství a prázdninovou náladu. Obsahují přitom pět až šest procent alkoholu, většinou rumu, whisky nebo vodky.
Průzkumy ukazují, že k hotovým koktejlům z obchodů se uchyluje pravidelně asi 14 procent patnáctiletých. Odbyt se za poslední rok v Německu ztrojnásobil.

Andy Warhol: Absolut vodka