Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Z Berlína do Mnichova za čtyři hodiny. Rychlovlaky zkrátí cestu o třetinu

  • 135
Klíčový projekt na německé železnici je hotový. Stavbaři dokončili poslední úsek rychlodráhy mezi Berlínem a Mnichovem, který má přitáhnout do vlaků další cestující. Tento týden stavbaři dokončili poslední úsek mezi Erfurtem a Entfeldem přes Durynský les.

Pravidelné vlaky na trať vyjedou na konci roku 2017, už tento měsíc ale začnou zkušební jízdy souprav s rychlostí až 330 kilometrů za hodinu.

Podle německých médií jde ze stavebního hlediska o nejnáročnější stavbu železnice v Německu - na 107 kilometrech vlaky pojedou po 29 mostech a 22 tunely, nejdelší z nich je dlouhý přes kilometr. Nová trať je už vybavena nejmodernějším zabezpečovacím systémem a připravena i na dobu, kdy z lokomotiv zmizí strojvedoucí.

Rychlé spojení mezi Berlínem a Mnichovem se začalo budovat už v roce 1991 jako jeden z hlavních projektů pro sjednocení Německa, pětadvacet let poté je hotové. Stavba byla na sedm let přerušena, podle původních plánů měly vlaky jezdit už na přelomu tisíciletí. Náklady na stavbu dosáhnou deseti miliard eur, dvakrát více, než se původně čekalo.

Dokončení celého úseku bude znamenat především velké zrychlení. Rychlovlaky ICE dosud mezi Berlínem a Mnichovem trasu zvládaly nejrychleji za 6 hodin a 13 minut, nově se mají dostat na čtyři hodiny. Už teď přitom vlaky využívají na většinou vysokorychlostní železnici, musí ale cestu přes Durynský les objíždět z Norimberka do Erfurtu přes Würzburg a Fuldu.

Rychlé vlaky by měly výrazně omezit leteckou dopravu mezi Mnichovem a Berlínem, podobně se tak stalo například po otevření rychlotrati mezi Barcelonou a Madridem.