Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Němci mají v rajonu čínskou škodnou

  1:00aktualizováno  1:00
Jerry Gao, evropský manažer čínské automobilky Geely, je zatím na starém kontinentu malý hráč. Jeho auta na evropské poměry příliš kouří a nemají dost dobrou pověst. Na největším světovém autosalonu, který v pondělí začal ve Frankfurtu, má ale stejně navrch.
Auto, volant - ilustrační foto

Auto, volant - ilustrační foto - Auto, volant | foto: Václav PancerMF DNES

Zatímco manažeři slavných německých značek musí doma vysvětlovat, jak překonají svou krizi, Číňané jsou symbolem rychlého růstu a velkých plánů.

Za poslední dva roky se Geely uchytilo ve 42 zemích světa, příští rok se chystá do Ruska a rok poté Evropské unie. Až vyladí motory podle evropských emisních norem, slibuje Gao auto velikosti Škody Octavia za 300 tisíc korun.

"Každý rok jsme schopni uvést na trh dva nové modely," říká Gao, opřený o červený sporťák jménem Čínský drak.

Nástup Číňanů je ve Frankfurtu jednou z hlavních událostí, vedle drahého benzinu a debat o tom, co nového lít do nádrží. Kromě aut Geely je k vidění čínský terénní vůz Landwind, který se vozí už i do Česka za 600 tisíc korun.

VW: V USA jsme v krizi
Zatím však Evropané neberou čínská auta vážně. Ale jejich premiéra uprostřed největší evropské automobilové velmoci přichází v době, kdy se to domácím nejméně hodí.

Za Mercedes a Volkswagen se ve Frankfurtu včera předvedli dva noví manažeři, kteří mají zadání vyvést obě automobilky z problémů. Nový šéf značky VW Wolfgang Bernhard okouzlil v novém kabrioletu, ale musel přiznat, že ve Spojených státech je jeho společnost "v krizi".

V USA, největším automobilovém trhu na světě, VW prodělal miliardu dolarů. Nejvyšší šéf koncernu VW Bernd Pischetsrieder odhadl, že letos včetně dceřiných značek Audi, Škoda a Seat prodá přes pět milionů aut.

Podotkl však, že není "žádný důvod k euforii" kvůli klesajícím ziskům, což souvisí s vysokými náklady na výrobu aut v západní Evropě a se vzrůstající konkurencí levnějších asijských značek.

S úkolem zlomit tento trend se ve Frankfurtu ukázal také nový šéf koncernu Daimler Chrysler Dieter Zetsche. I ten přichází poté, co jeho předchůdce padl kvůli zhoršujícím se výsledkům. O comeback se ve Frankfurtu pokouší také Fiat.

Jak upozornil minulý týden časopis Economist, vyrábět auta je dnes čím dál méně výdělečný podnik a většina tradičních západních značek se s tím nedokáže vyrovnat.
Volkswagen, Ford i General Motors mají na svých tržbách marži menší než dvě procenta. V jiných oborech lze točit peníze daleko lépe.

S těmito výsledky je podle Economistu otázkou, jak dnešní zavedené značky dokážou využít budoucích příležitostí v rozvojovém světě. Tam bude potřeba postavit až 180 nových továren, jimž budou ty dnešní v EU či v USA sotva konkurenceschopné.

Autoři:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Řidič autobusu jako akční hrdina, dopravní podniky lákají nové zaměstnance

Ilustrační snímek

Dopravní podniky osmi českých měst spustily tento týden reklamní kampaň, kterou lákají nové zaměstnance na místa...

Obce dostanou třikrát víc peněz. Na hřiště či silnici se přidá i těm malým

Na fotbalovém hřišti ve Větrném Jeníkově řádí krtci. Travnatou plochu rozryli...

Ministerstvo pro místní rozvoj rozdělí příští rok výrazně víc peněz na národních dotacích než letos. Především do...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Najdete na iDNES.cz