Jak oznámil primátor města a předseda dozorčí rady Klaus Wowereit, oficiálním důvodem posunutí termínu jsou stále problémy s protipožárním zabezpečením. Tisk však upozornil na to, že testy odhalily nefunkčnosti při odbavování zavazadel, při bezpečnostních kontrolách i na dalších místech.
Uvažované zprovoznění v srpnu nebo na podzim proto už dříve zpochybňoval. O odkladu zahájení činnosti na jaro 2013 německá média spekulovala už ve středu. Začátku provozu letiště měla předcházet "noc nocí", kdy se letiště Tegel a Schönefeld během několika hodin sestěhují do nových prostor (jak to mělo vypadat, si přečtěte zde).
Wowereit výběr nového termínu zdůvodnil mimo jiné nutností dobudovat některé automatické systémy a riziky, která by představovalo spuštění v zimních měsících. "Uděláme ale všechno pro to, abychom letiště přivedli ke zdárnému otevření," slíbil berlínský primátor už poněkolikáté.
Projekt nového letiště, které ponese jméno bývalého západoněmeckého kancléře a exprimátora metropole Willyho Brandta a nahradí obě současná berlínská letiště, provázejí problémy dlouhodobě. Termín jeho otevření se posunul již několikrát.
Nejmodernější letiště světaBudoucí třetí největší letiště v Německu plánuje zpočátku ročně odbavit nejméně 27 milionů pasažérů. Jeho kapacita má ale postupně narůst až na 45 milionů cestujících za rok. Údajně nejmodernější vzdušný přístav v Evropě se má rovněž stát největším lokálním zaměstnavatelem. Přímo dá práci asi 20.000 lidí, dalších 40.000 míst na něj bude navázáno nepřímo. |
Obě největší německé aerolinie, Lufthansa a Air Berlin, v předchozích dnech oznámily, že kvůli poslednímu odkladu budou po provozovateli požadovat náhradu škod. Její výši nevyčíslily, šéf Air Berlin Hartmut Mehdorn ale varoval, že "úplně levné to nebude".
Matthias Platzeck, premiér spolkové země Braniborska, na jehož území letiště leží, navíc upozornil na obrovské škody na image Berlína a jeho okolí, způsobených problémy s dostavbou tohoto vlajkového projektu v regionu.