Když strojvedoucí vyhlásili stávku, ptali se novináři i rozlobení cestující vedení Deutsche Bahn, zda už nechtějí zavést samořídící vlaky. Ty by mohly být vhodnou variantou. Deutsche Bahn se podle Wirtschafts Woche k problému v minulosti nevyjádřily. Nyní se ale postoj managementu otočil o 180 stupňů.
„Ano, umíme si představit, že vlaky budou jezdit bez strojvedoucích,“ řekl generální ředitel společnosti Deutsche Bahn Rüdiger Grube ve středu na schůzce v Berlíně.
Grube tlačí na vedení, aby využilo možnosti digitalizace. Riskuje ale konec spolupráce se společnostmi EVG a GDL. Ty vlaky bez řidičů odmítají z bezpečnostních důvodů.
Německé dráhy už spustily pilotní projekt. Systémy zkouší Erzgebirgsbahn. Vlaky musí splňovat technologické předpisy pro nákladní dopravu, které budou platit od roku 2016. Dráhy pracují i na automatických posunovačích.
V mnoha městech samořídící železnice existují
Samořídící železniční systémy jsou již v mnoha městech realitou, jde například o podzemní a příměstské vlaky v Lille, Vancouveru a Londýně. V Kodani vlaky jezdí z letiště do centra. Metro v Dubaji, Římě a ve Vídni pracuje částečně bez strojvedoucího.
Situace v Německu je ale technicky složitější. Kříží se tu městská, nákladní doprava s Intercity-Express vlaky. Zrealizování samořídících vlaků v této kombinaci je mnohem obtížnější než v metru.