Němci zápolí se zálohami na plechovky

  • 8
Nevoli německých zákazníků přineslo od 1. ledna zavedení záloh na široce rozšířené a dosud nevratné plechové, skleněné i plastové nápojové obaly. Milovníci plechovkového piva i jiných nápojů v první pracovní den letošního roku ale nekritizují novinu samotnou jako zásah do navyklého života, nýbrž zcela nejednotný a zmatený systém vracení obalů.

Zálohový prodej dosud nevratných obalů začal už na Nový rok v kioscích a dnes v celé obchodní síti. Obchody hlásí, že je celkem bezproblémový. Asi 98 procent prodejen se přeorientovalo, i když některé menší a obchody povinnou zálohu zatím ještě vybírat nezačaly. Těm za to hrozí pokuta až 25 tisíc eur.

Po mnoha letech sporů tak odstartoval systém, pro který se v zásadě rozhodla už počátkem 90. let bývalá konzervativní vláda Helmuta Kohla. Také nynější kabinet sociálních demokratů a Zelených si mimo jiné slibuje, že se přestanou v ulicích i přírodě povalovat plechovky a láhve od piva, minerálek a limonád, u nichž lidi nic nenutilo je vracet.

Za každou plechovku a dosud nevratnou a nestandardní láhev zákazník nově platí 25 eurocentů (téměř osm korun) a obaly na nápoje s obsahem přes 1,5 litru jsou za padesátník. Nezálohovanou výjimkou zůstávají obaly od vína, sektů, tvrdého alkoholu, džusů a mléka a nápojů z něj.

Díky průtahům obchodní sítě a výrobců, kteří se marně do konce minulého roku snažili nový systém napadat u soudů, ale ještě neexistuje centrální systém vracení obalů. Ten závazně vznikne nejpozději do letošního 1. října, aby zákazník mohl odevzdat zakoupený obal kdekoli.

Do té doby to znamená, že plechovku piva je možné vrátit jen v obchodě, kde byla koupena. Tam na ni dostane zákazník při nákupu zvláštní kupón nebo se mu záloha vyznačí na pokladním bloku. Jinak o své peníze přijde.

Po prvních dvou dnech prodeje dnes maloobchod zjistil omezení zájmu o nestandardizované obaly. Naopak si zákazníci více všímají těch, které lze vracet kdekoli. Podle průzkumů chce více než 40 procent Němců napříště od nákupů plechovek raději upustit. Mezi lidmi nad 50 let to plánuje dokonce každý druhý.

Rozšířené potravinářské diskontové řetězce Aldi a Lidl se rozhodly vyhnout se hrozícímu zmatku a už koncem uplynulého roku totálně vyprodaly zálohou postižené zboží. Prozatím se vzdávají možnosti nápoje v plechovkách a nestandardizovaných láhvích prodávat.

Také nejsou ochotny se podílet na budování nákladného zálohového systému, který má stát až 1,5 miliardy eur.

Fakt, že Aldi a Lidl bleskově vypudily plechovky ze skladů, považují zastánci záloh za ironii osudu. Rozmach diskontových obchodů, které prodávaly nápoje zásadně v nevratných obalech, přispěl masově k vytlačování vratných obalů a tím v důsledku toho k zavedení záloh na nevratné.