Komise pod vedením bývalého ministra dopravy Kurta Bodewiga podle listu Frankfurter Rundschau upozornila, že EU "nepřipouští žádnou diskriminaci uživatelů na základě státní příslušnosti nebo bydliště" a požaduje "spravedlivé a transparentní mechanismy při rozložení zátěže infrastrukturních nákladů na uživatele". Model mýtného pro cizince, jak ho prosazuje CSU, by podle komise byl v rozporu s oběma těmito body.
Bodewigova komise, která má za úkol hledat způsoby udržitelného financování dopravní infrastruktury, v případě dálničního mýtného pro osobní auta doporučila jeho zavedení pro všechny. Na škále v podobě semaforu mu dala ale pouze oranžovou. Výtěžek z něj komise vyčíslila na 4,1 miliardy eur (105 miliard korun) za rok, pokud by cena roční viněty byla 100 eur (přes 2500 korun).
Zelenou si od německých expertů vysloužilo rozšíření mýtného pro kamiony z dálnic a části spolkových silnic na všechny komunikace v zemi, které by podle nich vyneslo 4,4 miliardy eur (113 miliard korun) ročně navíc.
Mýtné ano, ale hlavně pro kamiony a všude
Pozitivně ohodnotili také případné zvýšení současného poplatku pro kamiony, který činí v průměru 17 centů (4,40 korun) za kilometr, nebo rozšíření placení na všechny spolkové silnice, jak se v Německu označuje obdoba komunikací 1. třídy. To by se citelně dotklo i českých dopravců.
Podle komise by měl německý stát v příštích 15 letech investovat do dopravní infrastruktury každý rok nejméně 7,2 miliardy eur (185 miliard korun). V současnosti je to 5,5 miliardy (142 miliard korun).
Doporučení Bodewigovy komise poslouží jako podklad pro středeční jednání německých ministrů dopravy. Jejich závěry by se pak měly promítnout do vyjednávání o nové vládní koalici
Velkým zastáncem mýtného pro cizince je totiž šéf CSU a bavorský premiér Horst Seehofer, který kvůli němu tlačí na kancléřku Angelu Merkelovou. CSU mýtným pro cizince podmiňuje svůj podpis pod budoucí koaliční smlouvou (více o tlaku vítěze bavorských voleb na Merkelovou zde)
Zpráva Bodewigovy komise není první, která se postavila proti zavedený mýtného pro cizince. Už v minulosti se ale objevily studie, které tvrdí, že toto opatření nepřinese očekávaný výnos. Do státní pokladny by mýto namířené na řidiče s neněmeckou značkou přineslo 700 milionů eur, tedy jen desetinu požadované částky (více o studii zde).