Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Německá Lufthansa začne pravidelně létat s biopalivem

  • 16
Německá letecká společnost Lufthansa začne od příštího týdne využívat biopalivo pro lety na pravidelné vnitrostátní lince mezi Hamburkem a Frankfurtem nad Mohanem. Lufthansa chtěla biopaliva začít pravidelně používat už letos v dubnu, nedostala však příslušná povolení. Získala je až před několika dny.

Biopalivo bude používat letadlo typu Airbus A321, pendlující mezi Hamburkem a Frankfurtem čtyřikrát denně. Palivo rostlinného původu bude dostávat zatím jen jeden tryskový motor stroje, a to v poměru půl na půl s klasickým palivem ropného původu.

Letecké biopalivo je vyráběno synteticky z rostlinných olejů. Lufthansa očekává, že nasazení biopaliva jí pomůže během půlročního zkušebního provozu snížit emise oxidu uhlíku o 1 500 tun oproti plnému provozu na paliva ropného původu.

"Po ukončení zkušebního provozu, který nám umožní posoudit dlouhodobý vliv biopaliva na tryskový motor, počítáme s dalším šířením užití biopaliv. Zatím však nemůžeme říct, v jaké formě," uvedla mluvčí společnosti podle agentury AFP.

Biopalivo snižuje emise, je ale několikanásobně dražší

Při oznámení projektu loni v listopadu byly jeho náklady odhadnuty na 6,6 milionu eur (asi 160 milionů Kč), z nichž spolková vláda dotovala 2,5 milionu eur. Biopalivo, které Lufthanse dodává finská firma, je asi "třikrát až pětkrát dražší než obvyklý letecký kerosen", cituje AFP odborníka Lufthansy Joachima Buseho.

Koncem června se evropské aerolinky, producenti biopaliva a Evropská komise dohodli na zajištění výroby až dvou milionů tun biopaliva pro letecký průmysl do roku 2020. Chtějí tak snížit znečištění vzduchu spalinami pohonných hmot. Projektu se mimo jiné zúčastní výrobce letadel Airbus, aerolinky Air France-KLM, British Airways a Lufthansa a výrobce biopaliva Neste Oil.

Letecký průmysl se podle odhadů podílí na globálních emisích oxidu uhličitého, jenž je podle některých vědců zodpovědný za globální oteplování, zhruba dvěma až čtyřmi procenty a až do ekonomické recese bylo letectví nejrychleji rostoucím znečišťovatelem. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) chce do roku 2050 snížit emise o polovinu.

Dohoda o biopalivech pro letectví ale přišla v době, kdy se množí hlasy varující, že zelená paliva nejsou opravdu tolik ekologická a přínosná, jak se původně myslelo. Navíc se biopaliva v poslední době stávají terčem kritiky mnoha organizací za to, že se na ně používají potravinářské plodiny nebo se pěstují na místech, kde by mohly být pěstovány potraviny.