Německá dálnice A9 na severu Mnichova | Ilustrační snímek

Německá dálnice A9 na severu Mnichova | Ilustrační snímek | foto: Reuters

Německá vláda kývla na mýtné pro osobní auta, Česko zvažuje žalobu

  • 510
Mýtné pro osobní auta na německých dálnicích se blíží. Tamní vláda ve středu návrh schválila, očekává se, že bez potíží projde i parlamentem. Platit na dálnicích v Německu by se tak mělo od roku 2018 nebo 2019. Proti opatření má výhrady řada zemí. Česká vláda zvažuje, že spolu s Rakouskem podá proti postupu Německa žalobu.

Spolková republika už sice má platný zákon o mýtném pro osobní auta, poplatky však i kvůli výhradám Evropské komise a protestům dalších zemí zatím nezavedla.

Původní zákon počítal s tím, že majitelé aut registrovaných v Německu budou od platby za jízdu na dálnicích de facto osvobozeni, protože se jim přesně o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Řidiči z ostatních zemí Evropské unie by tím však byli podle Komise diskriminováni.

Vypracován tak byl nový návrh, s nímž už Evropská komise vyjádřila souhlas. Koncept vychází z toho, že Berlín může německým řidičům náklady na poplatky kompenzovat v závislosti na tom, jak ekologickým vozem jezdí. Majitelé aut s velmi nízkými emisemi tak nyní získají ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na mýtném.

I tento postup však některé země osmadvacítky považují za diskriminační, protože znamená, že se všem Němcům náklady na mýtné přinejmenším vrátí, a poplatky tak de facto budou platit pouze cizinci.

O schválení nového návrhu informovalo na Twitteru ministerstvo dopravy.

25.ledna 2017 v 10:53, příspěvek archivován: 25.ledna 2017 v 12:07

#PKW #Maut vom Bundeskabinett beschlossen. Systemwechsel von Steuer- zur Nutzerfinanzierung kommt. https://t.co/e9CQTL8Wqz

Nákup v Drážďanech se prodraží

Cena za jízdu po německé dálnici se bude odvíjet od emisí, které daný vůz produkuje. Například za desetidenní mýtné, které zřejmě bude využívat i řada Čechů, se poplatek bude pohybovat v rozmezí 2,5 eura až 25 eur (zhruba 68 až 675 korun). Nejdražší roční mýtné bude stát 130 eur (3 500 korun).

Ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) zatím nepočítá s tím, že by se povinnost platit dálniční poplatky nevztahovala na některé příhraniční regiony, jak to požaduje část představitelů německých spolkových zemí. Od mýtného pro osobní vozy si Dobrindt slibuje čistý roční příjem kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun). Využití těchto financí bude vázané na výstavbu a údržbu silniční infrastruktury.

Zástupci skupiny zemí, které mají k německému mýtnému výhrady, se ve středu scházejí v Bruselu. K nejhlasitějším odpůrcům patří Rakousko, které spolu s Nizozemskem připravuje žalobu k Soudnímu dvoru Evropské unie.

Český premiér Bohuslav Sobotka považuje záměr německé vlády za neférový vůči občanům ostatních členů Unie. „Cílem naší vlády je v této věci chránit práva českých občanů i podnikatelů. V EU musí nadále platit spravedlivá a rovnocenná pravidla pro všechny státy i občany. Požádám proto ministra dopravy Ťoka o vypracování analýzy ke vzniklé situaci,“ prohlásil Sobotka s tím, že z výsledků vyplynou další kroky. „Pokud se potvrdí, že pro ČR vzniknou negativní diskriminační dopady, vláda zváží připojení k připravované žalobě Rakouska na postup Německa,“ dodal.

Ťok sice rozumí snaze Berlína zavést na německých silnicích mýto, systém však podle ministra nesmí být diskriminační, tedy zaměřený jen na řidiče z jiných zemí. „Finální podobu zákona jsme dosud neměli k dispozici. Počkáme na právní analýzu toho, jak je zákon napsán, a podle toho se dále rozhodneme. Pokud by návrh byl diskriminační, postavíme se proti němu,“ uvedl Ťok.