Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německá vláda schválila plán na záchranu automobilky Opel

  7:44aktualizováno  7:44
Německá vláda se dohodla s kanadsko-rakouskou firmou Magna a americkou automobilkou General Motors na plánu na záchranu Opelu. Podle agentur o tom po více než šestihodinovém jednání v berlínském kancléřství dnes informoval německý ministr financí Peer Steinbrück.

Opel Astra. Ilustrační foto. | foto: GM

Generální ředitel Magny Siegfried Wolf však po jednání upozornil, že obě strany ještě musí vyjednat detaily dohody. Oficiální podpis dohody očekává do pěti týdnů.

Podle dohody Magna získá v Opelu podíl 20 procent a dalších 35 procent získá její partner v konsorciu, ruská banka Sberbank. Konsorcium tak bude mít v automobilce majoritu. GM si ponechá 35 procent a zbývajících deset procent získají zaměstnanci. Podle dohody zůstanou v provozu všechny čtyři továrny v Německu. Vládní zdroj dodal, že bude zrušeno kolem 2 600 rpacovních míst z celkem 25 tisíc míst firmy v Německu. S dohodou už vyjádřili souhlas kancléřka Angela Merkelová a prezident Barack Obama.

Podle Steinbrücka nebylo rozhodnutí jednoduché a pro stát představuje velká rizika. Ta je ale prý možné před daňovými poplatníky hájit. Nabídka na překlenovací úvěr v objemu 1,5 miliardy eur (asi 40,2 miliardy Kč) má však být poslední. I přes to, že se blíží volby, prý stát dalšími financemi nepomůže. Tím chce dát vláda najevo, že se nenechá vydírat.

Osmdesát let pod GM

Ze čtyř původních zájemců o převzetí Opelu ve hře zůstaly pouze Magna a Fiat. Italská automobilka však v pátek oznámila, že sice o Opel má i nadále zájem, odstupuje však od pátečních jednání, protože se jí nelíbí podmínky vlády. Magna byla již dříve médii považována za favorita.

Dohoda mezi GM a Magnou je prvním krokem k zajištění budoucnosti Opelu. Historie firmy sahá až do 19. století, nyní je pod kontrolou GM asi 80 let.

Vláda se snažila zachránit Opel ještě předtím, než GM požádá o ochranu před věřiteli. To by se mohlo stát již v pondělí.

Magna plánuje využít Opel hlavně k expanzi v Rusku, které bylo před vypuknutím krize nejrychleji rostoucí automobilovým trhem v Evropě.

Konsorcium má v plánu spolupracovat s ruským výrobcem aut Gaz a vyrábět v Rusku a východní Evropě více než milion vozů. Magna má ve 25 zemích 70 tisíc zaměstnanců a vyrábí komponenty a systémy pro jiné přední světové automobilky, mimo jiné pro vozy Mercedes a BMW.

Obě firmy a německá vláda rámcové dohody, podle níž Magna převezme v německé automobilce většinový podíl, dosáhly v již pátek. Pokud by dohoda nebyla uzavřena, skončila by podle DPA firma s největší pravděpodobností v konkurzu. Stejně jako mateřská GM i Opel se dostal do problémů kvůli globální krizi, která prudce snížila poptávku po autech, napsaly agentury AP a Reuters.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

IKEA (Ilustrační snímek).
Konec luštění návodů. IKEA kupuje firmu na hodinové manžele TaskRabbit

Švédský nábytkářský řetězec IKEA se dohodl na koupi společnosti TaskRabbit, která zprostředkovává pracovníky pro drobné domácí práce, například montáž nábytku,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.