Německá vláda v letošním roce začala vyplácet bonus 2500 eur (v přepočtu téměř 70 tisíc korun) za koupi nového energeticky úsporného automobilu a za sešrotování nejméně 9 let starého vozu.
Většina z původně vyčleněných peněz na toto opatření už byla vyčerpána. Po novém navýšení na 5 miliard eur (133 miliard korun) by mělo opatření trvat do konce letošního roku.
Prodej nových automobilů v Německu se v březnu díky šrotovnému meziročně zvýšil o 40 procent na zhruba 401 tisíc vozů. Podobná vládní opatření podpořila poptávku po automobilech i v dalších evropských zemích. Ve Francii se v březnu prodej aut zvýšil zhruba o osm procent a mírný nárůst zaznamenala rovněž poptávka v Itálii.
Automobilový průmysl se nyní po celém světě potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů.
Například německá automobilka BMW uvedla, že prodej jejích vozů ve světě klesl v březnu o 17,2 procenta; v případě luxusního vozu Mercedes-Benz z dílny Daimler AG se zase prodalo o 16 procent méně kusů.
Výzkumná firma J.D. Power and Associates v lednu předpověděla, že prodej automobilů v celé Evropě by se měl v letošním roce snížit o zhruba 15 procent.