Z růstu DPH si obchodníci dokonce udělali nástroj, jak zaujmout, když upozorňují na to, že ceny jejich zboží jsou stejné jako za dřívější sazby.
"Výjimečný stav v Berlíně!" hlásá reklama řetězce s elektronickým zbožím Saturn a slibuje vedle nízkých cen za televize s plochými obrazovkami, DVD přehrávače a lednice symbolicky právě 19procentní slevu na všechny CD a DVD nosiče, počítačové hry a software.
Také síť MediaMarkt nabízí televize a hi-fi soupravy "bez devatenáctiprocentní DPH".
Potravinářský řetězec Penny vábí sloganem: "U nás letos platíte starou cenu."
Šéf obchodního koncernu Metro Hans-Joachim Körber, do něhož patří řetězce MediaMarkt, Saturn, Kaufhof a Real, signalizoval už koncem minulého roku, že DPH příliš zboží nezdraží. "V lednu naopak zažijeme více slevových akcí než zvýšení cen," řekl.
Také konkurenční obchodní síť KarstadtQuelle láká na řadu nabídek. Největší evropský prodejce obuvi Deichmann agituje se sloganem "I přes 19procentní DPH žádné zdražení" a prodejce textilu C&A slibuje až dvacetiprocentní slevy a "prověřenou cenovou stabilitu".
Nakonec daň stejně zaplatí zákazník
Některé zboží ale podražilo už před svátky. Spotřebitelské svazy i statistikové pozorovali, že se zvýšily ceny například u nábytku nebo drogistického zboží. Varují tedy před velkým optimismem, že by prodejci zvýšenou daň nakonec na zákazníky nepřenesli.
"Nynější slevy patří k marketingové strategii, aby se v lednu zabránilo konzumnímu propadu," uvedl místopředseda spotřebitelských centrál Patrick von Braunmühl.
I přes zvýšení DPH nepředpokládá šéf mnichovského hospodářského ústavu Hans-Werner Sinn, že by se v Německu zpomalil loni slibně nastartovaný hospodářský růst.
Zdražil jen benzin
Podle očekávání hned po Novém roce zdražily pohonné hmoty. Benzin s 95 oktany stojí o pět až šest eurocentů více a kupuje se nyní v průměru za 1,26 eura (34,70 koruny).
Mluvčí pump sítě Esso Gabriele Radke nečeká v příštích dnech další pohyb. Zákazníci se navíc hodně benzinem zásobili ještě před Silvestrem, neboť se zdražení čekalo.
Rekordním zvýšením DPH se německá vláda snaží snížit rozpočtový deficit pod tři procenta hrubého domácího produktu, což je limit stanovený Paktem stability a růstu Evropské unie. V minulých desetiletích se v Německu DPH zvyšovala vždy jen o jeden procentní bod.