Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Slunce, voda, vítr. Portugalsko konzumovalo čtyři dny jen zelenou elektřinu

  19:37aktualizováno  19:37
Portugalsko fungovalo déle než čtyři dny v kuse jen díky elektřině pocházející z obnovitelným zdrojů. Zpráva přichází jen krátce poté, kdy Německo ohlásilo, že během neděle pokryly v jednu chvíli obnovitelné zdroje téměř sto procent spotřeby.
Větrná elektrárna (Ilustrační foto)

Větrná elektrárna (Ilustrační foto) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Déle než čtyři dny - přesněji 107 hodin v kuse - spotřebovávali portugalské firmy a domácnosti pouze elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů. Tedy z tamních větrných, solárních a vodních elektráren. Oznámila to agentura Zero.

Stalo se tak vůbec poprvé. „Vděčíme za to konkrétním příznivým meteorologickým podmínkám a skvělé správě přenosové soustavy,“ okomentoval unikátní událost pro britský Independent prezident Zero Francisco Ferreira.

Samozřejmě ale roli hrály i výrazné investice do větrných a solárních elektráren. Jak totiž připomíná list Independent, donedávna platilo Portugalsko za jednu ze zemí, které jsou na fosilních palivech nejvíce závislé.

Němci v neděli na chvíli skoro pokryly čistými zdroji produkci

S podobnou zprávou přišla zkraje týdne i německá angentura Agora Energiewende. Ta oznámila, že v neděli po druhé odpolední v jeden moment produkce elektřiny z obnovitelných zdrojů pokryla téměř celou německou poptávku. Výkon byl 45,5 gigawattů, zatímco poptávka činila jen o tři desetiny gigawattu více.

Oproti Portugalsku se ale jedná o mnohem teoretičtější úspěch. Souběžně v ten samý moment totiž činil výkon konvenčních elektráren 7,7 gigawatt.

Elektřina se tak na trhu z důvodu tohoto nadbytku pro komerční velkoodběratele v ten moment „prodávala“ za záporné ceny. Firmy, které v tu chvíli spotřebovávaly, tak za každou megawatthodinu dostaly 50 eur.

„Německo v neděli chvíli konzumovalo elektřinu stoprocentně z obnovitelných zdrojů. Ale je nepravděpodobné, že by v dohledné době také produkovalo stoprocentně čistou energii,“ okomentoval to analytik Monne Depraetere pro Bloomberg s tím, že kdyby bylo Německo ostrov bez možnosti dovážet a vyvážet elektřinu, ani nedělní situace by nemohla nastat.

Navíc je zřejmé, že nedělní odpoledne je ve srovnání s pracovními dny méně energeticky náročné.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Test dětských moučníků: svačinky bez bílkovin, zato plné cukrů a tuků

Ilustrační snímek

I když dětské snacky vypadají jako ideální školní svačina, raději zůstaňte u ovoce nebo chleba. Ty dítěti dodají...

Další z rubriky

Olivový olej bude levnější. Tvrdí to světová olejová jednička Deoleo

(Ilustrační snímek)

Milovníci olivového oleje mohou konečně přestat sbírat slevové poukázky. Po třech letech zvýšených cen by „tekuté...

Žák přerůstá učitele. Čínský Facebook roste a dohání svůj americký vzor

WeChat - ilustrační snímek

Největší sociální síť světa se brzy dočká rovnocenného konkurenta. Čínský technologický gigant Tencent, který provozuje...

Vlak v Japonsku vyjel o 20 vteřin dříve. Společnost se omluvila

Rychlovlak šinkanzen vjíždí do stanice Kjóto.

Několikaminutové zpoždění vlaků na českých železnicích pro cestující nebývá překvapením. V Japonsku jsou vlaky však...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.