Němci našli recept na fungující dům s módou, leží kousek od hranic

  6:00
Desetitisícový bavorský Waldkirchen, ležící třicet kilometrů od českých hranic, by bylo běžné, příjemné provinční turistické město. Kdyby tu nestál Garhammer – obchodní dům s módou, který ve své kategorii patří k šesti nejlepším na světě.

Recept na úspěch vypadá na první pohled jednoduše: naservírovat zákazníkům pod jednou střechou výběr z více než 400 značek z celého světa, doplnit to perfektně vyškolenou obsluhou a přidat jídlo ověnčené michelinskou hvězdou.

Móda a lidé

Filozofii podnikání má firma zakotvenu ve svém logu – Mode und Menschen (Móda a lidé). „To jsou pro nás dva nejdůležitější pojmy při podnikání. Móda znamená, že potřebujeme mít nejlepší sortiment pro naše zákazníky. Od dětské přes mladou módu až po módu pro dospělé. Od textilu přes boty po kabelky. Pojem lidé pro nás znamená především naše spolupracovníky. Chceme mít nadšené spolupracovníky, kteří jsou motivovaní a mají radost ze své práce,“ vysvětluje Christoph Huber, jeden z majitelů. „Jedině pokud máme nadšené spolupracovníky, můžeme nadchnout i zákazníky,“ dodává.

Od jiných podnikatelů v branži vlastníky, bratry Christopha a Johannese Huberovy, odlišuje to, že o svých zhruba pěti stovkách zaměstnanců mluví výhradně jako o spolupracovnících.

„Všichni společně v tomto domě pracujeme na úspěchu firmy. Tak, aby zákazníci byli více než spokojení,“ objasňuje Christoph Huber.

Zákazník vidí pouze prodejní plochu, ale i v zázemí musí všechno perfektně fungovat – od příjmu zboží přes logistiku, organizaci, vedení až po úklidový personál.

„Všechna kolečka do sebe musí zapadat. Jen tak bude mít na konci zákazník zážitek, který očekáváme. A na to potřebujeme dobré spolupracovníky,“ doplňuje.

Sourozenecká dvojice si práci jasně rozdělila. Starší Christoph se stará o dámské oddělení a mladou módu, mladší Johannes o pánskou a dětskou módu, boty a oddělení s prádlem. Důležité strategické otázky rozvoje, personální problematiku a marketing řeší společně. „U nás nikdo nemá rozhodující slovo. V případě velkých rozhodnutí se prostě vždycky musíme potkat někde v prostředku,“ tvrdí Johannes Huber.

Lahůdky na střeše

I když mají spolumajitelé rozdílné názory na další řízení podniku, uvědomují si odpovědnost vůči firmě i zaměstnancům a společné řešení pokaždé najdou. Jedním ze strategických rozhodnutí byla přestavba, která započala v roce 2012 a byla největší v historii firmy. Zvýšila prodejní plochu téměř o polovinu na současných devět tisíc metrů čtverečních a přinesla nových padesát pracovních míst. Navíc se díky tomu v prostoru podniku ocitla restaurace.

„O gastronomii se v Garhammeru hovořilo již od 70. let. V roce 2000 jsme uprostřed módního domu otevřeli malou kavárnu. V posledních deseti letech jsme ale zaregistrovali, že požadavky zákazníků rostou, zůstávají u nás déle a bylo nutné jim nabídnout i stravovací služby,“ objasňuje úvahy vedení Christoph Huber.

Restauraci bratři rozjeli v roce 2013, protože chtěli, aby se z obchodního domu stalo místo, kam lidé zajdou ne proto, že něco potřebují, ale protože se s někým chtějí potkat. Nese jméno Restaurant Johanns po zakladateli firmy a návštěvníci musí až na střechu obchodního domu.

Reklamní slogan restaurace tvrdí, že „to dobré je úplně nahoře“, což podnik splňuje. Jako šéfkuchař do týmu nastoupil rodák z Waldkirchenu Michael Simon Reis, který předtím prošel nejlepšími restauracemi a hotely na světě.

Huberovi chtěli poskytovat gastronomické služby na vysoké úrovni z lokálních zdrojů tak, aby to ladilo s filozofií firmy. Během roku přišlo velké překvapení – Restaurant Johanns obdržel michelinskou hvězdu, jedno z nejvyšších gastronomických ocenění.

„Michelinská hvězda nebyla naším cílem. Chtěli jsme nabídku značky Garhammer pouze zakulatit, udělat ji objemnější,“ vysvětluje Christoph Huber. „Že se to takhle dobře rozjede, jsme si vůbec nepředstavovali,“ dodává.

Módní přehlídky i pití zdarma

Klíčem k úspěchu firmy Garhammer v dlouhodobém měřítku může být právě její velmi nezvyklý servis. Módní branži v Německu i v Česku zahltila uniformní produkce pro velké řetězce, kde se zákazníkům rady nebo pomoci nedostane. Ať klienti rychle nakoupí a na shledanou někdy jindy.

V Garhammeru se snaží o pravý opak. Čím déle se zákazník zdrží, tím lépe.

V tomto ohledu se vyplatí zaměřit se na rodiny s dětmi. „Máme dětskou hernu, přebalovací a kojicí místnost, zdarma půjčujeme dětské golfky. Nabízíme zábavné programy pro děti a hlídání dětí, zatímco rodiče nakupují,“ vypočítává Johannes Huber.

Tím ovšem vstřícný přístup nekončí. V dosahu každého stojanu se nakupující může zeptat prodavače. Když někomu při nakupování vyschne v krku, může se osvěžit alkoholickými i nealkoholickými nápoji zdarma. Komu konfekce nepadne, dočká se bleskurychlé úpravy na míru...

A pak majitelé lákají na módní přehlídky, několikrát za rok megadlouhé nákupní soboty, koncerty a vystoupení přímo v módním domě. To už je nabídka, které neodolají ani Mnichované, pro něž cesta autem do Waldkirchenu představuje dvě hodiny tam a dvě hodiny zpátky. (Z Prahy trvá přes tři hodiny.)

Garhammer umožňuje zákazníkům, kteří vlastní zákaznickou kartu, využívat pro český trh kamenných prodejen zcela neobvyklé služby – zboží půjčí na vyzkoušení domů a teprve pak případně vystaví účet. Také reklamace probíhají hladce a bez potíží. V případě, že se zákazníkovi po příchodu domů zboží přestane líbit, může ho bez udání důvodu přinést zpět a dostane zpátky přesně tolik, kolik zaplatil.

Podle údajů firmy zákazníci tento přístup oceňují a jejich počty rostou. Pozoruhodné je, že v polovině 70. let vznikla studie, která nedoporučovala v tomto regionu žádné další investice. Od té doby se plocha Garhammeru zvětšila téměř pětkrát, stejně jako počet zaměstnanců. Dokonce i v obdobích, kdy výsledky firmy nevypadaly přesvědčivě, zaměstnávala nové lidi a zlepšovala servis.

„Musíme si najít vždycky svoji cestu, nejlépe jinou, než kterou určuje trh,“ říká mladší ze spolumajitelů Johannes Huber. A Christoph Huber doplňuje: „Musíme pořád zkoušet nové přístupy, vyhledávat nové druhy služeb. Prostě dělat věci, které jsou na první pohled nekonvenční, ale na ten druhý vedou velmi často k úspěchu. Jen tak budeme mít náskok.“

Autor:
  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...