Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Němci našli recept na fungující dům s módou, leží kousek od hranic

  6:00aktualizováno  6:00
Desetitisícový bavorský Waldkirchen, ležící třicet kilometrů od českých hranic, by bylo běžné, příjemné provinční turistické město. Kdyby tu nestál Garhammer – obchodní dům s módou, který ve své kategorii patří k šesti nejlepším na světě.

Recept na úspěch vypadá na první pohled jednoduše: naservírovat zákazníkům pod jednou střechou výběr z více než 400 značek z celého světa, doplnit to perfektně vyškolenou obsluhou a přidat jídlo ověnčené michelinskou hvězdou.

Móda a lidé

Filozofii podnikání má firma zakotvenu ve svém logu – Mode und Menschen (Móda a lidé). „To jsou pro nás dva nejdůležitější pojmy při podnikání. Móda znamená, že potřebujeme mít nejlepší sortiment pro naše zákazníky. Od dětské přes mladou módu až po módu pro dospělé. Od textilu přes boty po kabelky. Pojem lidé pro nás znamená především naše spolupracovníky. Chceme mít nadšené spolupracovníky, kteří jsou motivovaní a mají radost ze své práce,“ vysvětluje Christoph Huber, jeden z majitelů. „Jedině pokud máme nadšené spolupracovníky, můžeme nadchnout i zákazníky,“ dodává.

Fotogalerie

Od jiných podnikatelů v branži vlastníky, bratry Christopha a Johannese Huberovy, odlišuje to, že o svých zhruba pěti stovkách zaměstnanců mluví výhradně jako o spolupracovnících.

„Všichni společně v tomto domě pracujeme na úspěchu firmy. Tak, aby zákazníci byli více než spokojení,“ objasňuje Christoph Huber.

Zákazník vidí pouze prodejní plochu, ale i v zázemí musí všechno perfektně fungovat – od příjmu zboží přes logistiku, organizaci, vedení až po úklidový personál.

„Všechna kolečka do sebe musí zapadat. Jen tak bude mít na konci zákazník zážitek, který očekáváme. A na to potřebujeme dobré spolupracovníky,“ doplňuje.

Sourozenecká dvojice si práci jasně rozdělila. Starší Christoph se stará o dámské oddělení a mladou módu, mladší Johannes o pánskou a dětskou módu, boty a oddělení s prádlem. Důležité strategické otázky rozvoje, personální problematiku a marketing řeší společně. „U nás nikdo nemá rozhodující slovo. V případě velkých rozhodnutí se prostě vždycky musíme potkat někde v prostředku,“ tvrdí Johannes Huber.

Lahůdky na střeše

I když mají spolumajitelé rozdílné názory na další řízení podniku, uvědomují si odpovědnost vůči firmě i zaměstnancům a společné řešení pokaždé najdou. Jedním ze strategických rozhodnutí byla přestavba, která započala v roce 2012 a byla největší v historii firmy. Zvýšila prodejní plochu téměř o polovinu na současných devět tisíc metrů čtverečních a přinesla nových padesát pracovních míst. Navíc se díky tomu v prostoru podniku ocitla restaurace.

„O gastronomii se v Garhammeru hovořilo již od 70. let. V roce 2000 jsme uprostřed módního domu otevřeli malou kavárnu. V posledních deseti letech jsme ale zaregistrovali, že požadavky zákazníků rostou, zůstávají u nás déle a bylo nutné jim nabídnout i stravovací služby,“ objasňuje úvahy vedení Christoph Huber.

Restauraci bratři rozjeli v roce 2013, protože chtěli, aby se z obchodního domu stalo místo, kam lidé zajdou ne proto, že něco potřebují, ale protože se s někým chtějí potkat. Nese jméno Restaurant Johanns po zakladateli firmy a návštěvníci musí až na střechu obchodního domu.

Reklamní slogan restaurace tvrdí, že „to dobré je úplně nahoře“, což podnik splňuje. Jako šéfkuchař do týmu nastoupil rodák z Waldkirchenu Michael Simon Reis, který předtím prošel nejlepšími restauracemi a hotely na světě.

Huberovi chtěli poskytovat gastronomické služby na vysoké úrovni z lokálních zdrojů tak, aby to ladilo s filozofií firmy. Během roku přišlo velké překvapení – Restaurant Johanns obdržel michelinskou hvězdu, jedno z nejvyšších gastronomických ocenění.

„Michelinská hvězda nebyla naším cílem. Chtěli jsme nabídku značky Garhammer pouze zakulatit, udělat ji objemnější,“ vysvětluje Christoph Huber. „Že se to takhle dobře rozjede, jsme si vůbec nepředstavovali,“ dodává.

Módní přehlídky i pití zdarma

Klíčem k úspěchu firmy Garhammer v dlouhodobém měřítku může být právě její velmi nezvyklý servis. Módní branži v Německu i v Česku zahltila uniformní produkce pro velké řetězce, kde se zákazníkům rady nebo pomoci nedostane. Ať klienti rychle nakoupí a na shledanou někdy jindy.

V Garhammeru se snaží o pravý opak. Čím déle se zákazník zdrží, tím lépe.

V tomto ohledu se vyplatí zaměřit se na rodiny s dětmi. „Máme dětskou hernu, přebalovací a kojicí místnost, zdarma půjčujeme dětské golfky. Nabízíme zábavné programy pro děti a hlídání dětí, zatímco rodiče nakupují,“ vypočítává Johannes Huber.

Tím ovšem vstřícný přístup nekončí. V dosahu každého stojanu se nakupující může zeptat prodavače. Když někomu při nakupování vyschne v krku, může se osvěžit alkoholickými i nealkoholickými nápoji zdarma. Komu konfekce nepadne, dočká se bleskurychlé úpravy na míru...

A pak majitelé lákají na módní přehlídky, několikrát za rok megadlouhé nákupní soboty, koncerty a vystoupení přímo v módním domě. To už je nabídka, které neodolají ani Mnichované, pro něž cesta autem do Waldkirchenu představuje dvě hodiny tam a dvě hodiny zpátky. (Z Prahy trvá přes tři hodiny.)

Garhammer umožňuje zákazníkům, kteří vlastní zákaznickou kartu, využívat pro český trh kamenných prodejen zcela neobvyklé služby – zboží půjčí na vyzkoušení domů a teprve pak případně vystaví účet. Také reklamace probíhají hladce a bez potíží. V případě, že se zákazníkovi po příchodu domů zboží přestane líbit, může ho bez udání důvodu přinést zpět a dostane zpátky přesně tolik, kolik zaplatil.

Podle údajů firmy zákazníci tento přístup oceňují a jejich počty rostou. Pozoruhodné je, že v polovině 70. let vznikla studie, která nedoporučovala v tomto regionu žádné další investice. Od té doby se plocha Garhammeru zvětšila téměř pětkrát, stejně jako počet zaměstnanců. Dokonce i v obdobích, kdy výsledky firmy nevypadaly přesvědčivě, zaměstnávala nové lidi a zlepšovala servis.

„Musíme si najít vždycky svoji cestu, nejlépe jinou, než kterou určuje trh,“ říká mladší ze spolumajitelů Johannes Huber. A Christoph Huber doplňuje: „Musíme pořád zkoušet nové přístupy, vyhledávat nové druhy služeb. Prostě dělat věci, které jsou na první pohled nekonvenční, ale na ten druhý vedou velmi často k úspěchu. Jen tak budeme mít náskok.“

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

U hranic se už točí vrtule elektráren v Albrechticích u Frýdlantu.
Německé obce jsou na cestě k soběstačnosti, vyrábějí si samy elektřinu

Není to tak dávno, kdy bylo zcela nemyslitelné, aby si lidé vyráběli elektřinu za humny. O to se přece starají velké elektrárny. Jenže časy se mění a dnes...  celý článek

Ilustrační foto
Uber dostal v Londýně stopku. Město mu neprodlouží licenci

Londýn se rozhodl, že alternativní taxislužbě Uber neobnoví provozní licenci. Ta globální firmě vyprší na konci září. Uber má v Londýně přes 40 tisíc řidičů....  celý článek

Vodní elektrárna
Liglass Trading zatím nechce zaplatit dohodnutých 807 milionů korun

Liglass Trading CZ zatím nechce zaplatit dohodnutých 37 milionů dolarů (v přepočtu asi 807 milionů korun). Kyrgyzská strana podle firmy zatajila problémy s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.