Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Německo přitvrdí v emisích, starším dieselem se už do měst nepodíváte

  10:22aktualizováno  10:22
Německo se chystá zpřísnit pravidla pro vjezd aut do center měst, která se potýkají s velkým znečištěním ovzduší. Ministerstvo životního prostředí kvůli tomu chce ještě v letošním roce zavést nový typ ekologické viněty, bez níž by nebylo možné do vnitřních oblastí měst jezdit. Zpřísnění by postihlo vozy s dieselovým motorem, benzinová auta by měla splňovat i novou normu.

Zpřísnění pravidel mohlo v Německu postihnout až 13 milionů starších dieselových aut. | foto: Reuters

Německo zavedlo ekologické viněty v roce 2008 a původně byly ve třech barvách: červená, žlutá a zelená. Zároveň začaly ve městech vznikat nízkoemisní zóny, kam zpočátku nesměla vjíždět auta bez ekologické viněty, tedy benzinové vozy bez katalyzátoru a dieselové vozy uvedené do provozu před rokem 1993.

Později se začala pravidla pro vjezd zpřísňovat a v současnosti mohou do nízkoemisních zón ve většině měst pouze vozy se zelenou vinětou. Tu získají všechna benzinová auta uvedená do provozu po roce 2001 a vozy s dieselovým motorem uvedené do provozu od roku 2006.

Podoba emisních plaket.

Podoba emisních plaket.


Podle ministryně životního prostředí Barbary Hendricksové však i přes dosavadní omezení zůstává znečištění ovzduší ve městech značné, problematické jsou především emise oxidů dusíku. Pokud by se situace nezlepšila, hrozí podle Hendricksové Německu, že dostane pokutu od Evropské komise. Ministryně proto chce pravidla pro vjezd do měst ještě zpřísnit.

Bez modré stopka

Ještě letos chce ministerstvo zavést novou ekologickou vinětu v modré barvě a povolit vjezd do center měst jen těm autům, která ji budou mít. Požadavky pro získání nové viněty splní všechny vozy s benzinovým motorem, které nyní mohou získat zelenou vinětu. Přísnější pravidla ale budou platit pro dieselové vozy, které vytváření více emisí oxidů dusíku než benzinové. Modrou vinětu získají jen ty, jejichž motor splňuje emisní normu Euro 6. Tu musí povinně dodržovat všechna auta uvedená do provozu od loňského září, splňují ji však i motory některých starších vozů.

Ilustrační snímek

Podle ministerstva životního prostředí by zpřísnění pravidel mohlo v Německu postihnout až 13 milionů starších dieselových aut, která by nově nesměla jezdit v centrech měst.

Ekologické viněty mohou řidiči získat v Německu po předložení velkého technického průkazu, cena se pohybuje mezi osmi a 12 eury (215 a 320 korun). Čeští motoristé je mohou koupit i u některých stanic technické kontroly. Viněta se lepí na přední sklo vozu a její platnost je časově neomezená. Za vjezd do nízkoemisní zóny bez požadované známky hrozí pokuta 80 eur (2150 korun).

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

EU si chce posvítit na daně technologických gigantů. Irsko se brání

(Ilustrační snímek)

Agresivní daňová politika Googlu, Facebooku, Amazonu nebo Applu leží v žaludcích ministerstev financí unijních zemí už...

Komise navrhuje nový daňový systém, reformu chce do roku 2022

(ilustrační snímek)

Evropská komise ve středu nabídla členským zemím reformu daně z přidané hodnoty (DPH). Nový systém, který by měl být...

Ve východních zemích EU musí rychleji růst mzdy, burcují odboráři

Dělníci budují Brennerský úpatní tunel.

V Evropské unii je potřeba i prostřednictvím kolektivního vyjednávání dosáhnout růstu platů, který by měl být ještě...



Najdete na iDNES.cz