Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německo přitvrdí v emisích, starším dieselem se už do měst nepodíváte

  10:22aktualizováno  10:22
Německo se chystá zpřísnit pravidla pro vjezd aut do center měst, která se potýkají s velkým znečištěním ovzduší. Ministerstvo životního prostředí kvůli tomu chce ještě v letošním roce zavést nový typ ekologické viněty, bez níž by nebylo možné do vnitřních oblastí měst jezdit. Zpřísnění by postihlo vozy s dieselovým motorem, benzinová auta by měla splňovat i novou normu.

Zpřísnění pravidel mohlo v Německu postihnout až 13 milionů starších dieselových aut. | foto: Reuters

Německo zavedlo ekologické viněty v roce 2008 a původně byly ve třech barvách: červená, žlutá a zelená. Zároveň začaly ve městech vznikat nízkoemisní zóny, kam zpočátku nesměla vjíždět auta bez ekologické viněty, tedy benzinové vozy bez katalyzátoru a dieselové vozy uvedené do provozu před rokem 1993.

Později se začala pravidla pro vjezd zpřísňovat a v současnosti mohou do nízkoemisních zón ve většině měst pouze vozy se zelenou vinětou. Tu získají všechna benzinová auta uvedená do provozu po roce 2001 a vozy s dieselovým motorem uvedené do provozu od roku 2006.

Podoba emisních plaket.

Podoba emisních plaket.


Podle ministryně životního prostředí Barbary Hendricksové však i přes dosavadní omezení zůstává znečištění ovzduší ve městech značné, problematické jsou především emise oxidů dusíku. Pokud by se situace nezlepšila, hrozí podle Hendricksové Německu, že dostane pokutu od Evropské komise. Ministryně proto chce pravidla pro vjezd do měst ještě zpřísnit.

Bez modré stopka

Ještě letos chce ministerstvo zavést novou ekologickou vinětu v modré barvě a povolit vjezd do center měst jen těm autům, která ji budou mít. Požadavky pro získání nové viněty splní všechny vozy s benzinovým motorem, které nyní mohou získat zelenou vinětu. Přísnější pravidla ale budou platit pro dieselové vozy, které vytváření více emisí oxidů dusíku než benzinové. Modrou vinětu získají jen ty, jejichž motor splňuje emisní normu Euro 6. Tu musí povinně dodržovat všechna auta uvedená do provozu od loňského září, splňují ji však i motory některých starších vozů.

Ilustrační snímek

Podle ministerstva životního prostředí by zpřísnění pravidel mohlo v Německu postihnout až 13 milionů starších dieselových aut, která by nově nesměla jezdit v centrech měst.

Ekologické viněty mohou řidiči získat v Německu po předložení velkého technického průkazu, cena se pohybuje mezi osmi a 12 eury (215 a 320 korun). Čeští motoristé je mohou koupit i u některých stanic technické kontroly. Viněta se lepí na přední sklo vozu a její platnost je časově neomezená. Za vjezd do nízkoemisní zóny bez požadované známky hrozí pokuta 80 eur (2150 korun).

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Komise navrhuje nový daňový systém, reformu chce do roku 2022

Evropská komise ve středu nabídla členským zemím reformu daně z přidané hodnoty (DPH). Nový systém, který by měl být funkční od roku 2022, by měl ztížit daňové...  celý článek

Příznivci Svbodných se sešlo na Klárově, aby upozornili na směrnici EU, která...
Prostě to zregulujeme. Bruselské předpisy jdou na hranici zákonů fyziky

Prodejci elektroniky nakupují od výrobců a distributorů poslední neúsporné vysavače. Ty po rozhodnutí Evropské unie časem zmizí i z regálů obchodů. Požadavky...  celý článek

Ústav konzervace potravin VŠCHT Praha porovnával kvalitu stejných výrobků...
Brusel za 52 milionů prozkoumá, jestli v kvalitě zboží padla železná opona

Evropská komise chce jasné důkazy o tom, že výrobci potravin a drogerie některé trhy šidí na kvalitě. Přinést je mají testy „dvojí kvality“, na které Brusel...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.