Na německých dálnicích se bude od roku 2019 platit (ilustrační snímek)

Na německých dálnicích se bude od roku 2019 platit (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Schváleno, za německou dálnici od roku 2019 zaplatíte. Spočítejte si kolik

  • 681
Řidiči osobních aut budou od roku 2019 na německých dálnicích platit mýtné. O zavedení mýtného rozhodl německý parlament. Opatření kritizované německou opozicí i některými evropskými státy se citelně dotkne i českých řidičů, kteří hojně využívají dálniční síť v sousední zemi.

Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství emisí. Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 676 korun), dvouměsíční od 7 do 50 eur (189 až 1 351 korun). Nejdražší roční mýtné přijde na 130 eur (3 513 korun).

Německo už sice zákon o mýtném pro osobní auta schválilo v roce 2015, kvůli výhradám Evropské komise a protestům sousedních zemí ho ale dosud nezavedlo.

Podle webu Süddeutsche Zeitung ale definitivně rozhodnuto stále nic není. Návrhem se nyní bude zabývat spolková rada a ta ho může i zrušit. Dále s ním musejí souhlasit i spolkové země.

Evropská komise původní normu považovala za diskriminační a spolkovou republiku loni v září žalovala u unijního soudu. Po zhruba dvou měsících se obě strany dohodly na kompromisu.

I nový návrh ale počítá s tím, že dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Řidiči aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na dálničních poplatcích.

Mýto a mýtné v Evropě

  • V Evropě vybírá mýto podle ujeté vzdálenosti Francie, Řecko, Chorvatsko, Irsko, Polsko, Portugalsko, Španělsko a Itálie.
  • Časové poplatky, tedy časově omezené dálniční známky, uplatňuje Bulharsko, Česko, Maďarsko, Rakousko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko.
  • Bezplatné jsou v Evropě dálnice a silnice například v Beneluxu, Skandinávii (kromě Norska, kde jsou zpoplatněny některé úseky dálnic či průjezdy tunelů a přejezdy mostů) či Pobaltí (i zde se však platí za určité úseky, např. mosty nebo tunely).

Schválený systém však kritizuje několik evropských zemí, podle nichž je nadále diskriminační vůči zahraničním řidičům. Rakousko kvůli opatření hrozí žalobou. „Z našeho pohledu je německé mýtné protiprávní,“ zopakoval dnes svůj postoj ministr dopravy Jörg Leichtfried. Se skepsí na něj hledí i Česko.

Premiér Bohuslav Sobotka opatření považuje za diskriminační. „Nemyslí si to jen Česká republika, ale pokud vím, tak také Rakušané, Poláci a řada dalších zemí,“ uvedl.

Nyní české úřady zpracují analýzu textu normy, který byl nakonec schválen, uvedl premiér. „Je tady skupina zemí, která chce na toto německé rozhodnutí podat žalobu, pokud tu budou reálné argumenty na stole, tak by se Česká republika mohla k této žalobě připojit,“ řekl Sobotka.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) dostal od Sobotky za úkol, aby se záležitosti aktivně věnoval. V okamžiku, kdy už by k podání žaloby mělo dojít, by měl Ťok vládě předložit zprávu s doporučením, zda by se k ní Česko mělo přidat. „Měli bychom se snažit, aby Německo tuto legislativu ještě upravilo,“ uvedl Sobotka.

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt

Na německé politické scéně budí rozpaky také finanční stránka plánu, který může být podle některých odborníků i ztrátový. Ministr dopravy Dobrindt si od zavedení dálničních poplatků pro osobní auta slibuje čistý roční příjem kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun).

Terčem debat je také otázka provozu na dálnicích v příhraničních regionech, které často využívají i cizinci. Výjimky v pohraničí žádá komora německých zemí Spolková rada, protože se obává, že by paušální zavedení mýtného ohrozilo příhraniční obchod a spolupráci.

Ministerstvo dopravy s výjimkami na dálnicích nepočítá a argumentuje tím, že cizinci už takhle budou osvobozeni od platby za použití silnic prvních tříd. Není vyloučeno, že kvůli tomu Spolková rada uplatní právo námitky, což by zavedení mýtného mohlo ještě zkomplikovat.

CDU už plánuje změny

Jen chvíli poté, co německý parlament rozhodl o zavedení dálničních poplatků, navíc začala debata o jejich změně. Pracovní skupina vládní Křesťanskodemokratické unie (CDU) podle deníku Handelsblatt přišla s tím, aby motoristé do budoucna platili mýtné podle toho, jak silniční síť využívají. Výše poplatků, které by se vybíraly elektronicky, by se tak lišila nejen podle druhu auta, ale především podle počtu ujetých kilometrů a doby a místa jízdy. Jízda ve městech by byla dražší než jízda na venkově, dráž by také vyšla jízda ve špičce.

Nový návrh části politiků CDU počítá také s tím, že by se úplně zrušila daň z motorových vozidel, kterou nyní platí němečtí řidiči v závislosti na stáří vozidla, výši emisí a druhu a objemu motoru.

I když podle Handelsblattu není jisté, zda se návrh dostane do volebního programu křesťanských demokratů, je z něj dobře patrný postoj části CDU k mýtnému, které bylo klíčovým požadavkem sesterské Křesťanskosociální unie (CSU). I proto je podle listu možné, že se dálniční poplatky po volbách znovu stanou předmětem vyjednávání.

Spolková republika je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Nákladní vozy už za jejich použití platí řadu let.

Bez poplatků například elektroauta či vozy pro handicapované

Poplatky podle nového nařízení budou muset platit majitelé osobních a obytných aut. Vyhnou se jim naopak majitelé motocyklů, elektroaut nebo vozů pro handicapované.

Majitelé aut registrovaných v Německu budou platit za použití dálnic i silnic prvních tříd, poplatek se jim ale vrátí, protože se jim o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na dálničních poplatcích.

Majitelé aut registrovaných v zahraničí budou platit jen za použití německých dálnic, nikoliv silnic prvních tříd.

ÚAMK: Zavedení mýtného změní trasy Čechů na dovolenou

Zavedení mýtného podle mluvčího českého ÚAMK Petra Vomáčky pozmění trasy Čechů jedoucích na dovolenou. Snaha vyhnout se poplatku na německých dálnicích bude nejzřetelnější u zimních dovolených, kdy lyžaři z tuzemska směřující do rakouského Innsbrucku nebo na sever Itálie budou stále častěji využívat trasu přes jižní Čechy. Změna postihne i cesty Čechů do Skandinávie, kdy zejména majitelé karavanů budou častěji využívat trasu přes Polsko.

Při jednotlivých cestách do Německa je podle Vomáčky možné hledat cesty mimo dálnice, pokud ale lidé do země dojíždějí za prací nebo na pravidelné nákupy, pak si zřejmě dálniční známku raději koupí. Náklady na německé mýtné by se tak do budoucna mohly projevit i při výběru nového vozu. Lidé pravidelně dojíždějící do Německa tak budou stále častěji pořizovat nová ekologičtější vozidla, která mají německou dálniční známku levnější.

Příkladem trasy, kterou budou Češi zpravidla objíždět, je podle Vomáčky cesta za nákupy do Drážďan. Ty nepředstavují při vynechání dálnice příliš velkou zajížďku a šofér to na spotřebě paliva příliš nepozná, dodal mluvčí automotoklubu.

Budete se po zavedení mýtného snažit německým dálnicím vyhnout?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 31. března 2017. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 3957
Ano
Ano 1724
,