Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Němci nejsou žádní premianti v zelené energetice. Berlín za TOP 10 zaostává

  11:00aktualizováno  11:00
Německo si vytyčilo, že do roku 2022 odpojí ze sítě všechny jaderné elektrárny. Díky tomu je vnímáno jako vlajkonoš zelené revoluce. Nyní se ale ukazuje, že skutečnost zdaleka neodpovídá pečlivě budované image. Německo je na tom s přeměnou své energetiky totiž hůř než mnoho jiných zemí.

Uhelná elektrárna Neurath | foto: RWE

Vyplývá to ze zprávy, kterou vytvořila poradenská firma McKinsey & Company pro Světové ekonomické fórum. Česko studie hodnotí jako lepší průměr (podrobnosti níže).

Autoři studie zevrubně analyzovali energetické systémy 114 zemí po celém světě. Hodnotili je podle 40 ukazatelů, kterým přiřadili speciální kategorie. Z výsledků poté sestavili žebříček, který hodnotí vývoj energetické transformace v jednotlivých zemích. 

Německo mezi premianty nezařadili, nejsilnější ekonomika EU skončila až na šestnáctém místě. 

TOP 10 nejpokrokovějších zemí s pozitivními energetickými vyhlídkami

(počet bodů ze 100 možných)

1. Švédsko - 75,8

2. Norsko - 75

3. Švýcarsko - 72,9

4. Finsko - 72,4

5. Dánsko - 72,4

6. Nizozemsko - 69,3

7. Británie - 69

8. Rakousko - 69

9. Francie - 68,5

10. Island - 67,8

„Pro někoho je možná bolestné zjištění, že Německo se nedostalo do první globální desítky,“ komentoval žebříček tamní list Die Welt. Především v Evropě si z ekologického pohledu lépe vede celá řada zemí: všechny skandinávské, ale také Švýcarsko, Rakousko, Británie a Francie.

Uhlí jako problém

Nelichotivé pořadí Německa zhoršuje především kategorie zprávy nazvaná Struktura energetického systému. Spolková republika je podle tohoto kritéria až na 110. místě ze 114 zkoumaných zemí. „Jde především o závislost Německa na uhelných elektrárnách, které se stále podílejí na celkové výrobě proudu 42 procenty,“ konstatuje studie.

V důsledku toho je Německo až na 61. místě i podle hodnotícího kritéria Životní prostředí a ochrana klimatu. Hlavním důvodem jsou vysoké emise oxidu uhličitého dosahující 906 milionů tun ročně. Jejich objem se navíc od roku 2014 v Německu nemění. Přitom jsou země, kde to jde. Studie uvádí příklady Dánska, které během uplynulých deseti let omezilo svoji závislost na uhelných elektrárnách z 91 na 28 procent, a Británie, kde došlo k poklesu ze 65 na devět procent.

Obě země současně zvýšily pružnost dodávek elektřiny větším využíváním plynu a vodní energie. Dánsko k tomu uvádí do provozu nejvíce větrných kapacit v přepočtu na obyvatele, Británie zase sází na jádro.

Německo si podle analýzy nevede dobře ani pokud jde o výkonnost vlastního energetického systému. Toto kritérium vyjadřuje, jakého pokroku bylo během přeměny energetiky dosaženo například v ochraně klimatu, hospodárnosti (výši nákladů) a také v bezpečnosti a spolehlivosti dodávek elektřiny. Spolková republika je na tom v tomto ohledu hůř než třeba Paraguay, Slovensko nebo Indonésie. 

Jedním z důvodů je vysoká cena elektřiny pro domácnosti dosahující v průměru 30,8 centu za kilowatthodinu (82. místo na světě) i cena pro menší průmyslové zákazníky (110. místo).

Česko obsadilo lepší průměr

Pořadí v indexu dalších vybraných zemí

(počet bodů ze 100 možných)

16. Německo - 64,3
23. Japonsko - 62,6
25. USA - 62,6
42. Slovensko - 58
51. Česko - 56
70. Rusko - 51
83. Saúd. Arábie - 48
114. Zimbabwe - 37

Česko v celkovém indexu energetické transformace získalo 56 ze sta možných bodů a umístilo se na 51. místě žebříčku, což ho řadí na konec skupiny zemí, které podle zprávy dosahují velmi dobrých výsledků. V hodnocení výkonnosti energetické soustavy Česko získalo 60 bodů, ale v připravenosti na její transformaci jen 52 bodů.

Mezi vyspělými evropskými ekonomikami tak Praha zaujímá předposlední místo. Česko ale předstihlo Chorvatsko, Maďarsko, Turecko, Polsko, Černou Horu, Bulharsko, Srbsko a Bosnu a Hercegovinu, které zpráva řadí mezi rozvíjející se evropské ekonomiky.

Odborníci z McKinsey při sestavování indexu přihlíželi také k tomu, kolik energie ta která země spotřebovává na jednotku hrubého domácího produktu, kolik emisí oxidu uhličitého produkuje v přepočtu na jednoho obyvatele a do jaké míry se je daří snižovat. Vzali v potaz rovněž náklady na dovoz energie, státní dotace k cenám paliv a četná další kritéria.

Autor:


Nejčtenější

Bílí tygři budou muset pryč, říká ředitel liberecké zoo

Šéf liberecké zoo David Nejedlo prožívá těžké časy.

Ředitel Zoo Liberec David Nejedlo zastává názor, že zoo se nemá veřejnosti podbízet – s divokými zvířaty se na fotkách...

Létají v noci a většími letadly. Letiště Praha začalo trestat za hluk

Airbus A380.

V okolí pražského letiště roste hluk vinou některých dopravců. Ti používají například jiná letadla, než by měli, a také...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

Amazon vyšetřuje korupci zaměstnanců, měli vynést tajná obchodní data

Ilustrační snímek

Internetový gigant Amazon zkoumá podezření, že jeho lidé prodávali důvěrné informace o obchodních transakcích. Za...

Méně masa i za cenu vyššího zdanění, nabádají vědci Evropskou komisi

Masozávod společnosti Kaufland v Modleticích.

Institut pro evropskou enviromentální politiku vydal studii, podle které se do roku 2050 musí produkce masa na starém...

V Německu začaly jezdit vlaky na vodíkový pohon, první svého druhu

Alstom představil svůj původně čistě dieselový motorový vlak s jiným pohonem:...

V Dolním Sasku od pondělí jezdí v komerčním provozu dvě vlakové soupravy na vodíkový pohon. Jejich elektromotory, které...

Najdete na iDNES.cz