Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

  12:36aktualizováno  12:36
V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí především s následky manipulace při měření emisí a s obavami z možných zákazů jízdy, o nichž má v úterý v Německu rozhodnout nejvyšší správní soud. Zákaz by se dotkl právě dieselů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Zároveň ve spolkové republice stoupá povědomí o škodlivosti oxidu dusičitého (NO2), za jehož emise jsou z velké části zodpovědná naftová auta. Každoročně kvůli nim předčasně zemře několik tisíc Němců.

Zatímco v letech 2015 a 2016 podíl dieselů na všech nových osobních autech činil 48 a 46 procent, loni už klesl na 38,8 procenta. Naopak podíl vozů s benzinovým motorem stoupl z 50 a 52 procent na 57,7 procenta. V posledních měsících je pokles stále znatelnější. Letos v lednu podíl naftových vozů na celkovém prodeji klesl na 33 procent ze 45 procent ve stejném měsíci před rokem.

Nové diesely v emisních testech totálně pohořely, ukázal test v Německu

Výrazné jsou také problémy s odbytem ojetých naftových aut. „Řada zákazníků vzala své rozhodnutí zpět a přešli z dieselu na benzinový vůz. Znejistění je citelné,“ řekl listu Handelsblatt vedoucí jednoho autobazaru v Porýní Andreas Kraemer. Studie internetového prodejce Autoscout24 zase ukázala, že jen 15 procent dotázaných by si koupilo ojeté naftové auto. Málokterý majitel ojetého dieselového vozu si totiž nyní může být jist, že by se ho případné zákazy jízdy nedotkly.

Celkem je v Německu registrováno kolem 15 milionů osobních aut s naftovým motorem. Zhruba 2,7 milionu z nich splňuje normu Euro 6 a zákazy jízdy, které se mohou týkat zhruba 40 měst, by se jich s největší pravděpodobností nedotkly. Všech ostatních majitelů naftových vozů ale nejspíše ano. V tu chvíli by podle odborníků jejich cena šla dramaticky dolů.

Může se hodit

Právě dieselové vozy největší měrou přispívají k tomu, že se ve zhruba 70 německých městech stále nedaří dodržovat maximální hodnotu NO2, která je stanovena na 40 mikrogramů na metr krychlový v ročním průměru. Nejhorší situace je v Mnichově (78 mikrogramů), Stuttgartu (73 mikrogramů) a Kolíně nad Rýnem (62 mikrogramů).

NO2 anebo CO2? Volba mezi čertem a ďáblem

Vysoké znečištění oxidem dusičitým si vybírá daň na zdraví občanů. Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi šest tisíc lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané oxidem dusičitým. Už v malých koncentracích může mít NO2 podle úřadu v dlouhodobém horizontu těžké následky. Organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe tvrdí, že si znečištění ovzduší NO2 vyžádá zhruba 13 tisíc předčasných úmrtí ročně.

Zastánci dieselů zase argumentují tím, že tato auta sice produkují více NO2, zároveň ale méně oxidu uhličitého (CO2), takže přispívají menší měrou než benzinové vozy ke změnám klimatu. Upozorňují také na to, že na automobilovém průmyslu v Německu závisí 800 tisíc až 900 tisíc pracovních míst, z nichž by část mohla být kvůli zákazům jízdy ohrožena. Ekologické organizace jsou zase toho názoru, že pracovní místa ohrožují především manipulace automobilek a jejich nedostatečná ochota výrazněji investovat do pohonů budoucnosti.

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

České dráhy přestěhují sídlo. V Praze hledají náhradní budovu

Budova ministerstva dopravy na Nábřeží Ludvíka Svobody v Praze

České dráhy hledají pro své ústředí náhradní budovu. V dosavadním sídle na nábřeží Ludvíka Svobody, o něž se...

Taxikář Uberu v New Yorku bude brát minimálně 600 korun za hodinu

Lower East Side, která byla několik dní bez proudu. Dodávky elektřiny se už...

New York se stal prvním americkým městem, které zavedlo minimální mzdu pro řidiče alternativních taxislužeb typu Uber a...

Z Prahy do Varů pod dvě hodiny. Lázeňské město může přiblížit rychlotrať

Lázeňské centrum Karlových Varů

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prověřuje ekonomickou efektivitu vysokorychlostní železnice z Kralup nad...

Najdete na iDNES.cz