Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

  12:36aktualizováno  12:36
V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí především s následky manipulace při měření emisí a s obavami z možných zákazů jízdy, o nichž má v úterý v Německu rozhodnout nejvyšší správní soud. Zákaz by se dotkl právě dieselů.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Zároveň ve spolkové republice stoupá povědomí o škodlivosti oxidu dusičitého (NO2), za jehož emise jsou z velké části zodpovědná naftová auta. Každoročně kvůli nim předčasně zemře několik tisíc Němců.

Zatímco v letech 2015 a 2016 podíl dieselů na všech nových osobních autech činil 48 a 46 procent, loni už klesl na 38,8 procenta. Naopak podíl vozů s benzinovým motorem stoupl z 50 a 52 procent na 57,7 procenta. V posledních měsících je pokles stále znatelnější. Letos v lednu podíl naftových vozů na celkovém prodeji klesl na 33 procent ze 45 procent ve stejném měsíci před rokem.

Nové diesely v emisních testech totálně pohořely, ukázal test v Německu

Výrazné jsou také problémy s odbytem ojetých naftových aut. „Řada zákazníků vzala své rozhodnutí zpět a přešli z dieselu na benzinový vůz. Znejistění je citelné,“ řekl listu Handelsblatt vedoucí jednoho autobazaru v Porýní Andreas Kraemer. Studie internetového prodejce Autoscout24 zase ukázala, že jen 15 procent dotázaných by si koupilo ojeté naftové auto. Málokterý majitel ojetého dieselového vozu si totiž nyní může být jist, že by se ho případné zákazy jízdy nedotkly.

Celkem je v Německu registrováno kolem 15 milionů osobních aut s naftovým motorem. Zhruba 2,7 milionu z nich splňuje normu Euro 6 a zákazy jízdy, které se mohou týkat zhruba 40 měst, by se jich s největší pravděpodobností nedotkly. Všech ostatních majitelů naftových vozů ale nejspíše ano. V tu chvíli by podle odborníků jejich cena šla dramaticky dolů.

Může se hodit

Právě dieselové vozy největší měrou přispívají k tomu, že se ve zhruba 70 německých městech stále nedaří dodržovat maximální hodnotu NO2, která je stanovena na 40 mikrogramů na metr krychlový v ročním průměru. Nejhorší situace je v Mnichově (78 mikrogramů), Stuttgartu (73 mikrogramů) a Kolíně nad Rýnem (62 mikrogramů).

NO2 anebo CO2? Volba mezi čertem a ďáblem

Vysoké znečištění oxidem dusičitým si vybírá daň na zdraví občanů. Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi šest tisíc lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané oxidem dusičitým. Už v malých koncentracích může mít NO2 podle úřadu v dlouhodobém horizontu těžké následky. Organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe tvrdí, že si znečištění ovzduší NO2 vyžádá zhruba 13 tisíc předčasných úmrtí ročně.

Zastánci dieselů zase argumentují tím, že tato auta sice produkují více NO2, zároveň ale méně oxidu uhličitého (CO2), takže přispívají menší měrou než benzinové vozy ke změnám klimatu. Upozorňují také na to, že na automobilovém průmyslu v Německu závisí 800 tisíc až 900 tisíc pracovních míst, z nichž by část mohla být kvůli zákazům jízdy ohrožena. Ekologické organizace jsou zase toho názoru, že pracovní místa ohrožují především manipulace automobilek a jejich nedostatečná ochota výrazněji investovat do pohonů budoucnosti.

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

Firmy lákají nedostatkové zaměstnance, zajistí jim dopravu i ubytování

Výroba v písecké továrně Schneider Electric.

Firmy se stále častěji musí kvůli nedostatku zaměstnanců poohlížet po vhodných uchazečích mimo svůj region. Roste proto...

České dráhy si za víc než miliardu pronajmou patnáct nových lokomotiv

Lokomotiva 1216 Taurus v barvách Českých drah se jmenuje Spirit of Brno.

České dráhy si chtějí do roku 2024 pronajmout patnáct lokomotiv schopných jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu....

Méně vzteku na letištích. Ztracených zavazadel extrémně ubylo

Během otevření zavazadla může dojít k jeho poškození a nemožnosti toto...

Aerolinky hlásí, že se jim v porovnání s rokem 2007 podařilo výrazně snížit počet ztracených kufrů. Nyní chtějí, aby si...

Najdete na iDNES.cz