Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Německo zavede mýtné pro nákladní auta na všech silnicích 1. třídy

  13:35aktualizováno  13:35
Mýtné pro nákladní auta nad 7,5 tuny se v Německu od poloviny roku 2018 rozšíří na všechny silnice první třídy. Na příslušném návrhu zákona se ve středu shodla spolková vláda kancléřky Angely Merkelové. Dosud musely nákladní vozy mýtné platit pouze na dálnicích a jim podobných silnicích první třídy.
Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto)

Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto) | foto: Reuters

Návrh zákona ještě musí schválil parlament, v němž má však velká koalice pohodlnou většinu. Podporu mu navíc vyjádřila už i část opozice.

Kabinet chce novým opatřením dosáhnout lepšího rozložení dopravních proudů na silniční síti. Dosud mnoho řidičů zpoplatněná místa objíždělo, aby ušetřili. Některé silnice tak byly nadměrně zatížené.

Bruselu vadí poplatky na německých dálnicích. Hrozí Berlínu soudem

Vláda chce ale novým opatřením získat i vyšší příjmy do státní pokladny. Ty by se mohly vyšplhat až na dvě miliardy eur (54 miliard korun) ročně.

„Příjmy z mýtného potečou přímo a trvale do oprav a rozvoje silniční sítě,“ uvedl ministr dopravy Alexander Dobrindt.

Podle předlohy by měli řidiči nákladních vozů povinnost platit mýtné na všech 42 300 kilometrech silnic první třídy od 1. července 2018. Dosud platí nákladní vozy nad 7,5 tuny za použití asi 13 tisíc kilometrů dálnic a 2 300 kilometrů silnic první třídy, které mají dva jízdní pruhy v obou směrech. Příjmy z mýtného činí zatím ročně v průměru 4,5 miliard eur (121,6 miliardy korun).

Platit musí nákladní vozy o hmotnosti 7,5 až 12 tun od loňského října. Do té doby se opatření vztahovalo pouze na nákladní auta od 12 tun. Na podzim letošního roku chtějí německé úřady začít zjišťovat, zda by se mýtné mělo rozšířit i na vozy od 3,5 tuny a dálkové autobusy.

Osobní auta odložena na neurčito

Německé ministerstvo dopravy chtělo zavést i dálniční mýtné pro osobní auta. Původně ho měli řidiči začít platit už letos, po sporu s Evropskou komisí však Německo odložilo zavedení poplatků pro osobní auta na neurčito.

Komise kritizovala, že by se německým řidičům snížila daň z vlastnictví motorového vozidla o výši ročního dálničního poplatku, takže by mýtné dopadlo pouze na cizince (více jsme psali zde).

Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Mýtné v navržené podobě však odmítali němečtí sousedé včetně Rakouska, Nizozemska nebo České republiky.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vodní elektrárna
Liglass Trading zatím nechce zaplatit dohodnutých 807 milionů korun

Liglass Trading CZ zatím nechce zaplatit dohodnutých 37 milionů dolarů (v přepočtu asi 807 milionů korun). Kyrgyzská strana podle firmy zatajila problémy s...  celý článek

Prezident USA Donald Trump při projevu o strategii pro Afghánistán na základně...
Trump zakázal firmě podporované Čínou nákup amerického výrobce čipů

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa zablokovala akvizici firmy Lattice Semiconductor. Výrobce čipů a­ polovodičů z Oregonu se měl stát součástí...  celý článek

Projekt od počátku čelil kritice ze strany ekologů a způsobil masivní odsun...
Rusové chystají kvůli zakázce pro českou firmu arbitráž proti Kyrgyzstánu

Ruská státní společnosti RusGidro se hodlá soudit s Kyrgyzstánem o náhradu škody za zrušený kontrakt na výstavbu kaskády vodních elektráren na řece Naryn,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.