Pokles německého průmyslu o 1,9 procenta analytiky překvapil. Původní odhady agentury Reuters totiž počítaly s růstem o 0,3 %, čímž by si země po říjnovém poklesu o 0,5 procenta znovu upevnila pozici tahouna evropské ekonomiky.
„I kdyby se v prosinci německá ekonomika odrazila ode dna, nemůžeme vyloučit možnost, že HDP klesne,“ citovala televize CNBC ekonoma Grega Fuzesiho. Listopadový propad produkce je přitom v meziročním srovnání nejhorší od konce finanční krize. Podle agentury Bloomberg je pak důvěra v německou ekonomiku nejnižší za poslední dva roky.
Oficiální čísla k hodnotě HDP zveřejní vláda země příští týden. Předpokládá růst o 1,7 procenta, přední německé ekonomické instituty pak odhadují 1,5 %.
Burza, Čína a automobily
Stav recese nastává ve chvíli, kdy hrubý domácí produkt klesá nejméně dvě čtvrtletí po sobě. Právě to teď největší ekonomice Evropy hrozí. Ve třetím čtvrtletí se její HDP snížilo o 0,2 % a může se tak dostat do první recese od roku 2013.
Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků |
Za důvody propadu výroby pokládají ekonomové například nejistotu ohledně brexitu nebo nedávné nečekané změny na akciovém trhu (kdy akcie jeden den klesly někdy i o desítky procent a druhý den nabraly ztrátu zpět).
„Německá ekonomika – stejně jako celá eurozóna – podřadila o jeden rychlostní stupeň,“ řekl televizi CNN Jack Allen, ekonom společnosti Capital Economics. Hlavní německý akciový index DAX má za sebou nejhorší rok za posledních deset let, doplňuje pak CNBC.
Do německých výsledků se také mohlo promítnout zpomalení čínské ekonomiky. Například automobilka Volkswagen, jeden z hlavních hráčů německého průmyslu, tam v současnosti zaznamenává silný pokles prodejů svých automobilů.
Někteří ekonomové však naopak upozorňují na to, že v datech z listopadu ještě není vidět, že se automobilový průmysl země zotavil z potíží se změnou kontrol dodržování emisních limitů a novou emisní normou EU. Právě výroba automobilů je totiž hlavním článkem německého průmyslu.
Důvody zůstat optimisty jsou, tvrdí ekonomové
„Bylo by to pouze technické, bez významnějších dopadů na trh práce,“ řekl CNBC hlavní ekonom z ING Carsten Brzeski. „Ve skutečnosti je mnoho důvodů, proč zůstat optimistou; i pro německý průmysl: Přestože je méně nových objednávek, rezervační knihy jsou stále plné a firmy produkují téměř rekordně,“ dodal.
„Automobilový průmysl pravděpodobně ztráty znovu dožene, Evropská centrální banka je stále příznivá k investicím a čínský program na podporu tamní ekonomiky pravděpodobně zabere,“ komentoval situaci pro Bloomberg analytik Commerzbank Marco Wagner. „Z toho všeho bude německá ekonomika profitovat,“ zakončil.