Oprávnění používat až 25metrové kamiony na německých silnicích dostala společnost Volkswagen Logistics a spediční firma Boll.
Dosavadní povolená délka a hmotnost vozidel byla přitom zhruba o třetinu menší. Do července 2007 mají firmy vyzkoušet, jak ekonomické, ekologické a bezpečné tyto megakamiony jsou.
Kolosy, které zatím jezdí ve Skandinávii a v Nizozemsku, mají vedle zastánců i kritiky. Ti poukazují na dopravní bezpečnost. Podle politiků by nákladní auta s větší kapacitou než obvyklé kamiony mohly ulehčit stoupající nákladní silniční přepravě.
Gigant pojme o polovinu více než běžný kamion
Dva megakamiony jsou totiž s to přepravit tolik zboží jako tři obvyklé kamiony. Zatímco běžný kamion má kapacitu 100 metrů krychlových, megakamion až 150 metrů krychlových.
"Méně hluku, menší spotřeba pohonných hmot a menší znečištění," shrnul v týdeníku Focus výhody nadměrných vozů Frank Albers z firmy Krone. Kritici velkých kamionů ale vidí situaci jinak. Megavozy kvůli své délce nesmějí do měst, takže je musejí objíždět.
Podle Sdružení dopravců zboží, logistiky a zásobování BGL tím přijdou případné ekologické výhody vniveč.
Před cílem bude navíc třeba přerozdělit náklad do menších aut, což je drahé a náročné na čas. Kromě toho poukazují kritici kolosů na rizikovost při jejich předjíždění.
Autoklub se bojí nehod při předjíždění
Německý autoklub varuje, že přítomnost dlouhých kamionů na sinicích způsobí řadu nehod. Jejich předjíždění trvá neúměrně dlouho, osobní vůz jedoucí rychlostí 100 kilometrů v hodině potřebuje k předjetí megakamionu jedoucího osmdesátkou celkem 4,54 sekundy a dráhu 126 metrů.
Při předjíždění obvyklých kamionů je potřebná dráha téměř o 44 metrů kratší a předjíždění trvá necelé tři vteřiny.
Ralf Stock z autoklubu ADAC upozornil i na to, že dálniční svodidla nejsou stavěna na to, aby odolala až 60 tun těžkému vozu. "Při nehodě by to mohlo mít dalekosáhlé důsledky," varuje.
Kolosy na kolech zatím jezdí po silnicích ve Skandinávii a v Nizozemsku, taková nehoda se tam zatím nestala.
Kdyby byly megakamiony povoleny i v Německu, uvítali by to hlavně velkodopravci. Mohli by snížit počty svých kamionů a ušetřili by v budoucnosti na dálničním mýtném.