Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německo pustilo na dálnice kontroverzní megakamiony

  11:19aktualizováno  11:19
Až šedesátitunové kamiony o délce 25 metrů mohou po Nizozemsku a Skandinávii vyjet i na německé dálnice. O tom, jestli je vhodné takové kolosy pustit do běžného provozu, se ale stále vedou spory. Dopravcům sice sníží náklady, ale mohou být poměrně nebezpečné.

Megakamion pojme až 150 m3 nákladu. | foto: Boll Spedition

Oprávnění používat až 25metrové kamiony na německých silnicích dostala společnost Volkswagen Logistics a spediční firma Boll.

Dosavadní povolená délka a hmotnost vozidel byla přitom zhruba o třetinu menší. Do července 2007 mají firmy vyzkoušet, jak ekonomické, ekologické a bezpečné tyto megakamiony jsou.

Kolosy, které zatím jezdí ve Skandinávii a v Nizozemsku, mají vedle zastánců i kritiky. Ti poukazují na dopravní bezpečnost. Podle politiků by nákladní auta s větší kapacitou než obvyklé kamiony mohly ulehčit stoupající nákladní silniční přepravě.

Gigant pojme o polovinu více než běžný kamion
Dva megakamiony jsou totiž s to přepravit tolik zboží jako tři obvyklé kamiony. Zatímco běžný kamion má kapacitu 100 metrů krychlových, megakamion až 150 metrů krychlových.

"Méně hluku, menší spotřeba pohonných hmot a menší znečištění," shrnul v týdeníku Focus výhody nadměrných vozů Frank Albers z firmy Krone. Kritici velkých kamionů ale vidí situaci jinak. Megavozy kvůli své délce nesmějí do měst, takže je musejí objíždět.

Podle Sdružení dopravců zboží, logistiky a zásobování BGL tím přijdou případné ekologické výhody vniveč.

Před cílem bude navíc třeba přerozdělit náklad do menších aut, což je drahé a náročné na čas. Kromě toho poukazují kritici kolosů na rizikovost při jejich předjíždění.

Autoklub se bojí nehod při předjíždění
Německý autoklub varuje, že přítomnost dlouhých kamionů na sinicích způsobí řadu nehod. Jejich předjíždění trvá neúměrně dlouho, osobní vůz jedoucí rychlostí 100 kilometrů v hodině potřebuje k předjetí megakamionu jedoucího osmdesátkou celkem 4,54 sekundy a dráhu 126 metrů.

Při předjíždění obvyklých kamionů je potřebná dráha téměř o 44 metrů kratší a předjíždění trvá necelé tři vteřiny.

Ralf Stock z autoklubu ADAC upozornil i na to, že dálniční svodidla nejsou stavěna na to, aby odolala až 60 tun těžkému vozu. "Při nehodě by to mohlo mít dalekosáhlé důsledky," varuje.

Kolosy na kolech zatím jezdí po silnicích ve Skandinávii a v Nizozemsku, taková nehoda se tam zatím nestala.

Kdyby byly megakamiony povoleny i v Německu, uvítali by to hlavně velkodopravci. Mohli by snížit počty svých kamionů a ušetřili by v budoucnosti na dálničním mýtném.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Každý Čech dluží 161 500 korun. Stát musí splatit celkem 1,714 bilionu

Trezory do banky přibyly až později, o čemž svědčí mj. i to, že firma A. Ippen...

Státní dluh v pololetí vzrostl proti konci roku 2017 o zhruba 89 miliard korun na 1,714 bilionu korun. Za růstem dluhu...

Nejvytíženější opravovaný úsek D1 dokončíme v termínu, slíbil šéf ŘSD

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa sdělil na tiskové konferenci, jak pokračuje modernizace úseku dálnice D1...

V Česku roste spotřeba alkoholu. Více než Češi pijí jen Litevci

Alkohol (ilustrační foto)

V Česku spotřeba alkoholu roste, a to i u dětí. V Rusku naopak klesá. Česká republika drží společně s Francií stříbrnou...

Najdete na iDNES.cz