Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Německo pustilo na dálnice kontroverzní megakamiony

  11:19aktualizováno  11:19
Až šedesátitunové kamiony o délce 25 metrů mohou po Nizozemsku a Skandinávii vyjet i na německé dálnice. O tom, jestli je vhodné takové kolosy pustit do běžného provozu, se ale stále vedou spory. Dopravcům sice sníží náklady, ale mohou být poměrně nebezpečné.

Megakamion pojme až 150 m3 nákladu. | foto: Boll Spedition

Oprávnění používat až 25metrové kamiony na německých silnicích dostala společnost Volkswagen Logistics a spediční firma Boll.

Dosavadní povolená délka a hmotnost vozidel byla přitom zhruba o třetinu menší. Do července 2007 mají firmy vyzkoušet, jak ekonomické, ekologické a bezpečné tyto megakamiony jsou.

Kolosy, které zatím jezdí ve Skandinávii a v Nizozemsku, mají vedle zastánců i kritiky. Ti poukazují na dopravní bezpečnost. Podle politiků by nákladní auta s větší kapacitou než obvyklé kamiony mohly ulehčit stoupající nákladní silniční přepravě.

Gigant pojme o polovinu více než běžný kamion
Dva megakamiony jsou totiž s to přepravit tolik zboží jako tři obvyklé kamiony. Zatímco běžný kamion má kapacitu 100 metrů krychlových, megakamion až 150 metrů krychlových.

"Méně hluku, menší spotřeba pohonných hmot a menší znečištění," shrnul v týdeníku Focus výhody nadměrných vozů Frank Albers z firmy Krone. Kritici velkých kamionů ale vidí situaci jinak. Megavozy kvůli své délce nesmějí do měst, takže je musejí objíždět.

Podle Sdružení dopravců zboží, logistiky a zásobování BGL tím přijdou případné ekologické výhody vniveč.

Před cílem bude navíc třeba přerozdělit náklad do menších aut, což je drahé a náročné na čas. Kromě toho poukazují kritici kolosů na rizikovost při jejich předjíždění.

Autoklub se bojí nehod při předjíždění
Německý autoklub varuje, že přítomnost dlouhých kamionů na sinicích způsobí řadu nehod. Jejich předjíždění trvá neúměrně dlouho, osobní vůz jedoucí rychlostí 100 kilometrů v hodině potřebuje k předjetí megakamionu jedoucího osmdesátkou celkem 4,54 sekundy a dráhu 126 metrů.

Při předjíždění obvyklých kamionů je potřebná dráha téměř o 44 metrů kratší a předjíždění trvá necelé tři vteřiny.

Ralf Stock z autoklubu ADAC upozornil i na to, že dálniční svodidla nejsou stavěna na to, aby odolala až 60 tun těžkému vozu. "Při nehodě by to mohlo mít dalekosáhlé důsledky," varuje.

Kolosy na kolech zatím jezdí po silnicích ve Skandinávii a v Nizozemsku, taková nehoda se tam zatím nestala.

Kdyby byly megakamiony povoleny i v Německu, uvítali by to hlavně velkodopravci. Mohli by snížit počty svých kamionů a ušetřili by v budoucnosti na dálničním mýtném.

Autor:



Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Šmejdi vyklidili kulturáky. Útočí na internetu, úřady jsou na ně krátké

Pozvánky na předváděcí akce. Ilustrační snímek.

Předváděcí akce byly loni poprvé prudce na ústupu. Šmejdi se však přesouvají na internet, kde je boj proti nim...

Mlékárny tlačí výkupní ceny mléka dolů. Mají nový argument: dovoz eidamu

Asiago DOP

Mlékárny si předloni zoufaly, že prodělávají na másle. Nyní tomu už tak není. Teď je straší cenový propad eidamu. Mohou...

Najdete na iDNES.cz