Německé omezení dieselů masivní zlevnění vozů nepřinese, míní autobazary

  17:22aktualizováno  17:22
Česko nezaplaví po rozhodnutí soudu v Lipsku auta s naftovými motory, předpokládají české bazary. Soud sice umožnil německým městům vjezd vozidel s dieselovým motorem zakázat, jejich majitelé se jich ale podle autobazarů hromadně zbavovat nebudou. Očekávat prý nelze ani masivní zlevňování automobilů.

(ilustrační snímek) | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

„Nárůst starších aut s dieselovými motory nebude nijak dramatický. Podobná omezení v Německu platí už dlouho. Majitelé dieselových aut se tak například do center měst s emisními zónami naučili jezdit městskou dopravou, ve velkém se ale svých dieselových aut nezbavují,“ uvedl ředitel strategie a rozvoje Auto ESA Pavel Foltýn.

Úplný zákaz dieselů v německých městech? Připravte se na něj, vzkázal soud

Podobný názor má i konkurenční prodejce ojetých aut, společnost AAA. „V současné době vidíme, že proti sobě jdou dva trendy - mírné zvýšení dovozu levnějších, více ojetých a starších dieselů zejména z Německa, a zároveň zvýšený zájem o benzinové zánovní vozy,“ uvedl provozní ředitel sítě autocenter AAA Auto Petr Vaněček. 

Vozidla, která v Německu nevyhovují emisním normám, jejich majitelé prodávají do Česka už delší dobu. Po úterním rozhodnutí nelze očekávat raketový nárůst prodejů a s tím související snižování jejich ceny.

Nemusí jít pouze o diesely

Nejvyšší správní soud projednával dva případy, v nichž soudy nižší instance nařídily lidnatým zemím Severnímu Porýní-Vestfálsku a Bádensku-Württembersku, aby upravily plány čistoty ovzduší pro Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tato města co nejrychleji začala dodržovat hraniční hodnoty pro oxid dusičitý (NO2). 

Fotogalerie

Soud ve Stuttgartu přitom konstatoval, že zákazy jízdy naftových aut jsou nejefektivnějším opatřením ke zlepšení čistoty ovzduší a je k nim možné přistoupit bez dalších legislativních změn už nyní, uvedla ČTK.

Případné postihy by se tak podle poradce spolku Čistá mobilita Petra Vomáčky nemusely týkat pouze naftových aut. Zákazy by mohly dopadnout například na lodě, různé stroje a komíny. Výjimku ze zákazů, které by už během letošního roku mohly začít platit pro vozy s emisní normou Euro 4 a starší, by měly mít vozidla zásobování, městská hromadná doprava nebo vozidla integrovaného záchranného systému.

Zatímco bazary od aktuálního dění žádnou významnou změnu nečekají, tuzemští výrobci aut situaci bedlivě sledují. „Jako výrobce budeme pochopitelně na případnou změnu poptávky na německém trhu reagovat. Nabídku motorů máme u námi vyráběných aut širokou,“ uvedl mluvčí automobilky Hyundai v Nošovicích Petr Vaněk.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Dámská a pánská volenka za 100 tisíc. Sezona tanečních startuje

Taneční pro mládež v tak masovém měřítku jsou unikát, který má obdoby jen na...

Kdo z absolventů tanečních by si nepamatoval, jak při střídavé mazurce vyzkoušel hned několik tanečních partnerů? Pro...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Další z rubriky

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...

Emirates pozastaví druhou linku do Prahy, obnovit by se měla v červnu

Airbus A380 společnosti Emirates

Společnost Emirates pozastaví lety mezi Prahou a Dubají. Od 6. listopadu skončí lety s označením EK138 (Praha–Dubaj) a...

Bezzubé pokuty na D1. Stát zatím nevymohl ani jedno penále za zpoždění

Rekonstrukce dálnice D1 v srpnu 2017

Během pěti let rekonstrukce brněnské dálnice se zatím nepodařilo vymoci penále za zpoždění ani z prvních opravovaných...



Najdete na iDNES.cz