Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Němci postávají na peronech. Cíl jezdit včas jejich dráhy letos nesplnily

  5:00aktualizováno  5:00
Osmdesát procent dálkových spojů mělo v Německu dorazit v roce 2017 včas. Tento cíl však padl. Němci vysvětlují zpoždění vlaků také zásahem shůry. Kromě drah za to prý mohou podzimní bouře, které se přes zemi prohnaly.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Německé železnice se sice nikdy netěšily podobné pověsti jako jejich švýcarský nebo japonský protějšek, ale pořád platily za docela spolehlivého dopravce. Poslední týdny tato jistota vzala za své, cestující si v průběhu října a listopadu stěžovali, že dálkové vlaky přijížděly buď se zpožděním, nebo se naopak u peronu objevily v předstihu.

To nesedí nejen s cílem, který si Deutsche Bahn vytkly ve své strategii Zukunft Bahn (Dráhy budoucnosti), ale ani s výroky generálního ředitele státního přepravce. Pro rok 2017 se měla přesnost dálkových spojů zvýšit minimálně na 80 procent.

„S přesností nejsme tam, kde bychom chtěli být,“ sdělil diplomaticky šéf drah Richard Lutz listu Süddeutsche Zeitung, „štve nás to, protože jsme zákazníkům slibovali víc.“

Zároveň přišel i s vysvětlením – kromě drah za to může i vyšší moc, konkrétně podzimní bouře, které se přes Německo prohnaly. Především bouře Xavier zablokovala řadu železničních tahů a odstraňování škod trvalo poměrně dlouho.

Do drážní statistiky se bouřlivý podzim propsal více než viditelně – dojezd na čas se v říjnu propadl pod 75 procent všech dálkových spojů, zatímco v září se dráhy bez jedné desetiny dostaly na 79 procent. „Musíme se na podobné meteorologické fenomény ještě lépe připravit, s tím souvisí i kontroly železničních koridorů a odstraňování stromů v jejich blízkosti,“ doplnil Lutz. Dále se německé dráhy potýkaly s poruchami lokomotiv.

Lutz však zdůraznil, že se dráhy nevzdaly závazku dosáhnout u dálkových vlaků přesnosti 85 procent. Kvůli tomu už rozjely řadu opatření – protože škrtícím bodem každého vlakového spoje je nádraží, vznikly na 20 nejfrekventovanějších stanicích speciální týmy. Mají jediný úkol – vyčistit úzká železniční „hrdla“ a vypravit vlaky včas. Podle drážní statistiky totiž 60 procent zpoždění vznikne vlastně ještě dřív, než vlak na svou cestu vyrazí, a tuto ztrátu si pak veze až do cílové stanice.

Česko se Němcům vyrovná

České dráhy, dopravce s největším vypraveným počtem spojů v Česku, dosáhl u svých 541 dálkových spojů denně v období od ledna do října 2017 také 80procentního cíle – konkrétně 79,9 procenta.

Rozdíl je však v tom, co oba dopravci považují za „včas“. „Za včas jedoucí vlak je považován vlak se zpožděním nula až pět minut 29 sekund,“ upřesnila za České dráhy mluvčí Radka Pistoriusová.

Němci přimhouří oko o něco více než Češi a tolerují, když vlak přijede do 5 minut a 59 sekund.

České dráhy tak navzdory zažitému stereotypu nevycházejí ze srovnání s německými špatně. To potvrzuje i celková statistika zahrnující i regionální dopravu – v Česku dojelo za prvních 10 měsíců na čas 90,2 procenta spojů, v Německu 92,3 procenta.

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

Většina milionářů věří, že bude žít nad 100 let. I proto investuje do zdravotnictví

Milionář

Velká část milionářů z nedávného průzkumu UBS Group se domnívá, že bude žít déle než 100 let. Většina z nich pokládá...

Ruský miliardář přijde kvůli rozvodu o jachtu za 10 miliard korun

Luxusní, 115 metrů dlouhá jachta MV Luna ruského miliardáře Farchada Achmedova.

Soud v Londýně rozhodl o jednom z nejdražších porozvodových vyrovnáních v historii Spojeného království. Ruský...

KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

Najdete na iDNES.cz