MF DNES má k dispozici e-mailovou korespondenci švýcarské ambasády a olomouckého magistrátu, která zájem zástupců alpské země potvrzuje. Ti dokonce na konci února Olomouc sami navštívili. Rozhodnutí, zda Švýcarsko městu zhruba 225 milionů pošle, přitom padne nejpozději příští měsíc.
Dopis pro švýcarskou vládu se stížností na plánované umístění nové olomoucké tratě odeslali ekologové z Duhy na začátku ledna tohoto roku. O měsíc později přišel na olomouckou radnici e-mail z velvyslanectví v Praze.
"Byl vytvořen posudek o možných alternativách vedení tramvajové linky?" ptají se zástupci země, z jejíchž fondů může do Olomouce na stavbu tratě na Nové Sady přijít bezmála čtvrt miliardy korun.
Právě absenci posudku olomoucká Duha vedení města vytýkala. Upozornila tak Švýcary, že Olomouc při rozhodování o nové trati na svá nejlidnatější sídliště nezvážila všechny varianty.
Zástupci Švýcarska už si obě diskutované trasy i prošli
"Nejsme paušálně proti tramvajím. Jen dáváme tamní vládě, které za případnou podporu pro Olomouc děkujeme, podnět k zamyšlení. Jsme mimo jiné přesvědčeni i o tom, že verze, kterou prosazuje magistrát, je dvakrát dražší než naše," přiblížil již dříve obsah dopisu vedoucí olomoucké pobočky Hnutí Duha Miroslav Kutal.
Co chtěli Švýcaři vědět?Kromě posudku o dalších variantách vedení tramvají na Nové Sady žádá švýcarská ambasáda v e-mailu z 2. února 2012 Olomouc o doplnění nefungujících odkazů na přílohy, zaslání stavebního povolení, posudku o dopadu na životní prostředí a dokladu o jednání na nákup nízkopodlažních tramvají. |
Ekologové jsou zastánci vedení tramvají na Nové Sady přes Rooseveltovu a Polskou ulici. Magistrát pak počítá s variantou přes novou čtvrť a nákupní centrum Šantovka, které se právě staví.
"Nám se Švýcaři neozvali. Ta korespondence ale ukazuje, že se i oni o různé varianty zajímají," přemítá nyní Kutal.
Zástupci Švýcarska se pak na konci února objevili i přímo v Olomouci. Spolu s lidmi z ministerstev financí a životního prostředí si prošli staveniště Šantovky, Rooseveltovu ulici a sídliště Nové Sady.
Autorem e-mailů, jež má redakce MF DNES v rukou, je na straně švýcarské ambasády David Stoklasa. Ten je ale nyní mimo úřad. "Olomoucká trať je skutečně jen jeho záležitost, nemohu se k ní za něj vyjadřovat," uvedla jeho kolegyně.
Zvolená trasa je méně náročná a vhodnější, tvrdí město
Radnice Stoklasovi odpověděla 15. února. "V polovině roku 2009 začal investor Šantovky řešit propojení své budoucí zóny s hlavní městskou komunikací ve Velkomoravské ulici. Městu se tak otevřela reálná možnost zavedení dlouho očekávané tramvajové linky do hustě obydlené okrajové části města," odepsal Švýcarům Radovan Sítek, vedoucí odboru evropských projektů.
"Z tohoto důvodu se radní rozhodli podporovat tuto více reálnou variantu tramvajové linky oproti té v Rooseveltově ulici spojené s obtížným řešením technické stránky," pokračuje Sítek.
"K posouzení variant tramvajové tratě došlo při změně územního plánu. Při ní se vlastně rozhoduje, zda je vhodnější možnost, jež je v tom původním, či ta nově navrhovaná," doplňuje náměstek olomouckého primátora Ladislav Šnevajs.