Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nenechte se krémy oklamat!

  10:00aktualizováno  10:00
Šestnáct hydratačních krémů prošlo testem MF DNES. Jak uspěly? Dokážou pleť skutečně zvlhčit tak, jak slibují na obalech? A stačí je používat opravdu jen jednou za 24 hodin?

Vysušená a nezdravě vyhlížející pleť volá o pomoc. Tou mohou být hydratační krémy. Ale také nemusí; zejména pokud zákazník očekává, že beze zbytku splní své proklamace z umně vyvedených a ke koupi lákajících krabiček a poskytnou kůži vlhkost i po čtyřiadvaceti hodinách.

Důvěřuj, ale prověřuj

Alespoň to prokázal test redakce MF DNES, která nechala ve Státním zdravotním ústavu v Praze změřit u šestnácti produktů skutečnou míru hydratačního účinku. Při testu vyšlo najevo, že většina běžně dostupných krémů, které se honosí přívlastkem hydratační, skutečně vláhu pokožce dodává. Třináct posuzovaných výrobků zvlhčuje pokožku v prvních sedmi hodinách od nanesení opravdu dobře. Některé krémy se však ve chvíli, kdy mají předvést výkon deklarovaný na obalu, dostávají do problémů. Například AB, Amia a Ryor zvládly svůj úkol s obtížemi - naprosto minimální hydratace, v případě Amie dokonce úbytek vlhkosti. Polehčující okolností je pro značku AB skutečnost, že neslibuje vodu dodávat, ale pouze ji v kůži přirozeně zadržet.

24 hodin nevydrží

Chcete znát detailní výsledky testu? Jak dopadl váš oblíbený krém zjistíte ZDE.

Rovněž v momentě, kdy je možné jednotlivé kosmetické přípravky postavit vedle sebe a porovnat, nejsou výsledky zdaleka pro všechny lichotivé. "Některé výrobky klamou zákazníky a na obalech uvádějí něco, co není pravda," tvrdí Dagmar Jírová ze Státního zdravotního ústavu. Astrid, jenž slibuje intenzivní hydrataci, dokáže vyvinout jen dobrý, to znamená průměrný účinek. Také Nivea Visage All Day Aqua, ačkoli to inzeruje ve svém názvu, celých 24 hodin nevydrží. Totéž platí o značkách Green line či Garnier. Zajímavé je, že stejný či dokonce lepší účinek mají po 24 hodinách i krémy, jež nic podobného na svých obalech nehlásají Avon, L'Oréal i Amai 3 v 1.

Vítěz testu

Součástí testu byly i senzorické zkoušky v laboratoři Vysoké školy chemicko-technologické v Praze. Ty potvrdily, že zejména z hlediska vzhledu, roztíratelnosti či celkového pocitu na obličeji nevykazují produkty žádná zvláštní pochybení. "Spíše jsme narazili na drobné nedostatky, které se týkaly třeba povrchu krému či specifické vůně," říká Zdenka Panovská, jež senzorický test metodicky vedla. Právě díky nejpříznivějšímu poměru mezi hydratací a senzorickými vlastnostmi získaly nejvyšší ocenění L'Oréal Plenitude Hydrafresh a Vichy Oligo 25. Velmi dobře uspěl i nejlevnější ze zkoušených krémů, Amai 3 v 1, který se dokázal vyrovnat mnohem dražším soupeřům.

Každá pokožka potřebuje něco jiného

Dospívající pleť

Ideální jsou speciální krémy proti akné, které mají ochranný účinek (proti prachu a povětrnostním vlivům), nikoli výživný. Dobré jsou polomastné, hydratační či univerzální sportovní krémy bez zvláštních aktivních přísad.

Mladá pleť

Jde o vláčnou, jemnou, dobře prokrvenou pokožku, která vykazuje vysokou elasticitu a má pouze mimické vrásky kolem očí. Do této kategorie spadají především ženy (a muži) od 20 do 35 let. Záleží však na konkrétním stavu kůže; mladou pleť mohou mít i lidé ve 40 letech. Výběr krémů se řídí typem pleti: Smíšená - kombinujte krémy, mastné partie na noc nemažte. Potírejte polomastným, lehkým, zvláčňujícím krémem jen okolní sušší oblasti. Suchá - krém se používá na celý obličej. Nejvhodnější je hydratační, mírně výživný, nikoli však s vysokým obsahem účinných látek (složení musí být uvedeno na krabičce či v přiloženém letáku). Pokud je mladá pleť příliš zatěžována, brzy se unaví. Mastná - vyžaduje speciální krémy, které vytvoří na pokožce jemný film a chrání ji. Večer používejte krém jen občas.

Starší pleť

Jak funguje hydratační krém? Co všechno umí moderní kosmetika? Čtěte ZDE.

Potřebuje zejména doplnit vlhkost, ale i dodat výživné, biologicky účinné látky (kolagen, elastin, enzymy). Velmi suchá, ochablá pokožka si zaslouží intenzivní hydrataci, v noci, kdy je čistá a v klidu, výživu. Důležité je používání výživnějšího pleťového mléka. Krém by měl být mastnější, na den i na noc stačí jeden přípravek.

Slovníček

AHA kyseliny (alpha hydroxy kyseliny) nazývané též "ovocné kyseliny" (mléčná, jablečná, glykolová) - uvolňují odumřelé buňky z rohové vrstvy kůže, pomáhají zadržovat vlhkost v pokožce.

Alantoin - zaceluje a vyhlazuje kůži, váže v ní vodu.

Aloe vera (Aloe barbadensis) látka přírodního původu, zvláčňující přísada, pomáhá udržovat vlhkost pokožky.

Ceramidy - zvláčňující a ochranné lipidy (tuky), udržují přirozenou vlhkost, účastní se tvorby ochranného filmu na pokožce.

Glycerin - zvlhčující přísada, aktivně zadržuje vodu.

Kyselina hyaluronová - zvlhčující přísada, váže vodu v pokožce, usnadňuje její průnik do kůže a zároveň ji v pokožce stabilizuje.

Lanolin - mastná látka získávaná z ovčí vlny, má zvláčňující účinek, pomáhá udržovat vlhkost v pokožce.

Lipozomy - nosiči účinných látek.

Panthenol - zvláčňuje kůži, hojí ji a chrání.

Urea (močovina) - má zvlhčující účinek, vyhlazuje pokožku, uvolňuje odumřelé buňky.

Vitamin A (retinol) - zlepšuje metabolismus kůže, stimuluje tvorbu elastinu a kolagenu, zpevňuje a zvláčňuje kůži.

Vitamin E (tocopherol) - antioxidant, vychytává a inaktivuje toxické radikály v kůži.


Autor:


Témata: Test iDNES.cz, Aha!, Avon


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Matt Simister, generální ředitel společnosti Tesco pro střední Evropu
Pomůžeme lidem méně plýtvat zeleninou, říká šéf Tesca pro střední Evropu

Každá domácnost se ročně zbaví 80 až 100 kilogramů potravin, přičemž nejčastěji jde o ovoce a zeleninu. Obchodní řetězec Tesco proto končí se zvýhodněnými...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PRŮZKUM: Tři z pěti Čechů omezili máslo. 60 korun za kostku je moc

Zdražování másla pokračuje. Cena za více než padesát korun ale Čechům připadá přehnaná. Téměř tři pětiny lidí tvrdí, že rostoucí cena másla v posledním měsíci...  celý článek

Distribuční centrum v Plzni pro e-shop Lidlu.
Do Lidlu v bačkorách. E-shop startuje v Česku, je první ve střední Evropě

Obchodní řetězec ve žlutomodrých barvách Lidl spustil oficiálně svůj e-shop, ve kterém nabízí spotřební zboží. Mezi řetězci není první, funguje už e-shop...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.