Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nenechte se mást barevnými obrázky z katalogů, radí zkušená cestovatelka

aktualizováno 
Lidi s sebou na dovolenou do Francie vláčejí kila potravin v domnění, že je tam hodně draho.
Lidi s sebou na dovolenou do Francie vláčejí kila potravin v domnění, že je tam hodně draho. Po dovolené v Řecku si stěžují, že se nemohli koupat v bazénu a jezdit na tobogánu. A na druhé straně: cestovní kanceláře slibují sto metrů k moři, ale v katalogu neuvedou, že to je vzdálenost k přístavu, nikoli k pláži. Nebo umístí klienta do pokoje, ze kterého nejenže není vidět na moře, ale dokonce vůbec nikam, protože je u výtahové šachty. Přitom stačí tak málo - cestovka může klienta předem upozornit, že se ve Francii dá výhodně nakupovat v hypermarketech a že Řecko si na umělé vodní parky nepotrpí. A turista se nespokojí jen s barevnými obrázky v katalogu, které někdy dokonale matou. "Lidé, kteří si vybírají dovolenou, se musí ptát a ptát, chtít vědět co nejvíc o zemi a místu, které si vybrali. A každá cestovní kancelář i její prodejce musí umět odpovědět na všechny otázky, a když hned neví, zjistit je," říká Michaela Bencová, která se živí jako zprostředkovatelka cestovních kanceláří a už sedmou sezonu bude trávit léto s turisty v Řecku. Kdo se jednoduchým pravidlem neřídí, může promarnit nejen desetitisíce, které za zájezd zaplatil, ale co víc, i svůj čas. Chceme k moři, zní často požadavek klientů cestovních kanceláří. Je to však, jako kdyby přišli do obchodu a řekli pouze: prodejte nám auto. Vybírat jen podle ceny, několika vět a fotek z katalogu je velký risk. "Člověk by měl přesně vědět, zda chce třeba úplný klid, nebo naopak každý večer chodit na diskotéku. Jedni moji zákazníci trvali na naprosto tichém a romantickém místě. Doporučila jsem jeden řecký ostrov. Oni se vrátili poněkud rozčarováni - že by bývali přeci jen nějaký ten noční život snesli," vypráví Michaela Bencová. "A naopak, pokud si chce někdo užívat v barech, ale má s sebou malé dítě, budu se snažit, aby bydlel sice kousek od centra, ale na klidném místě. Jestli mě ale na dítě předem neupozorní, může se stát, že skončí vedle diskotéky," doplňuje. Zákazníci, jak říká, někdy přicházejí s nereálným přáním: ubytování na pláži, s výhledem na moře za velmi nízkou cenu. "To prostě není možné. Za taková místa se připlácí třeba i třicet procent v porovnání s bydlením ve větší vzdálenosti od vody a vyhlídkou do zahrady," říká Michaela. Upozorňuje však, že je někdy zbytečné trvat na pokoji otočeném směrem k moři a platit za něj. "Například v Řecku skrývá často odvrácená strana fantastické výhledy na hory," vysvětluje. Michaela Bencová upozorňuje i na "záludnosti" cestovních kanceláří. "Tři sta metrů k moři nemusí znamenat tři sta metrů k pláži. Mořem může cestovní kancelář myslet třeba přístav nebo pobřeží s útesy. A k pláži je třeba dojít kilometr," uvádí. Také z ubytování v den příjezdu bývají lidé podle jejích slov často rozčarováni: "Pokoje bývají k dispozici obvykle až odpoledne. Ten, kdo přijede v deset ráno, musí čekat." A co když se vyskytnou na zájezdu problémy? Většina se jich dá podle Michaely řešit na místě prostřednictvím delegáta cestovní kanceláře. "Lidé si ale někdy myslí, že by ho neměli s potížemi obtěžovat. To je nesmysl, vždyť on je od toho. Člověk, který se vrátí domů a až v kanceláři si začne stěžovat, že mu chyběly ručníky, má smůlu," říká Michaela. Pokud nejde problém odstranit, je třeba sepsat protokol, nechat si ho potvrdit majitelem hotelu a po návratu pobyt reklamovat.

Mýty a skutečnosti

* Francie nemusí být cenově nedostupná, levnější potraviny se seženou v hypermarketech

* turistům, kterým nevadí vlastní vaření, se v Řecku vyplatí ubytování v apartmánu, jídlo v obchodě stojí stejně jako u nás, za přijatelné ceny se lze stravovat i v restauracích, porce hotelových polo-a plných penzí mohou být menší

* řečtí hoteliéři nejsou specialisty na akvaparky a hotelové bazény, programy all inclusive, tedy "všechno v ceně", jsou zde také výjimkou

* ubytování na turisty přeplněném severu Itálie je stejně drahé, ne-li ještě o něco dražší než na romantickém jihu

* apartmán například pro čtyři lidi není v každé zemi stejně velký, zatímco třeba v Chorvatsku bude zpravidla prostorný a pohodlný, ve Francii či Itálii se v něm člověk často po vybalení věcí sotva otočí


Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zubař, ilustrace
Lepší strava, rovnátka, nadstandardy. Češi si připlácí 5 tisíc ročně

Šetrná metoda odstranění křečových žil, speciální genetické testy v těhotenství, lepší strava v nemocnici. Čeští pacienti jsou ochotni si připlatit čím dál víc...  celý článek

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.