Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neotevřený outlet u Ruzyně dál čeká na využití, neprošlo ani parkoviště

  0:20aktualizováno  0:20
Bitva věřitelů o to, komu připadne neotevřené obchodní centrum Galleria Moda, se táhne už tři roky. Správcům tak nezbývá než hledat alternativní způsoby využití a vydělat tím alespoň na údržbu centra. Mluvilo se například o autosalonu nebo parkovišti. Ani jeden plán ale nedopadl.

Nedokončené obchodní centrum Galleria Moda u pražské Ruzyně | foto: Martina Patočková, MF DNES

Akce by se insolvenční správkyni Heleně Horové, která má centrum pod kuratelou, hodily. Přinesly by peníze do prázdné kasy, ze které je třeba platit udržení budovy v obnovitelném stavu. Musí se pravidelně pouštět elektřina, světla, voda, a hlavně hlídat centrum postavené za více než miliardu před nájezdy zlodějů.

"Ráda bych centrum vyzkoušela za provozu, blíží se konec záručních dob," přidává důvod insolvenční správkyně Helena Horová.

Peníze zatím posílá největší věřitel UniCredit Bank. Konkurzní řízení však stojí a série žalob naznačuje, že se ještě dlouho potáhne. Zatím poslední pokus o soudní určení, komu centrum patří, skončil tento týden odkladem.

Další příjem na údržbu by se proto hodil. Akce Škody Auto, která se konala letos v únoru v Praze, vypadala jako šance. Automobilka si pozvala dealery z celého světa, aby jim ukázala nové logo a zatím utajované modely. Opuštěné chodby centra byly horkým kandidátem.

Nedokončené obchodní centrum Galleria Moda u pražské Ruzyně.
Nedokončené obchodní centrum Galleria Moda u pražské Ruzyně.
Nedokončené obchodní centrum Galleria Moda u pražské Ruzyně.

Verze, proč nakonec dealeři skončili v O2 areně a v autosalonu, se liší. Podle Horové nakonec nechtěla do centra Škoda Auto. Lidé pohybující se kolem tohoto byznysu tvrdí, že akci stopla ona. Škoda, její německá agentura Vok Dams a česká Concepts by Liberty, které akci zařizovaly, to nekomentují.

Nové parkoviště u letiště?

Další šancí bylo velké parkoviště před centrem. Vítězem výběrového řízení se stala počátkem května společnost Eltodo, známá svým dopravním značením. Prvenství se vzdala. Na otázky proč její majitelé, kteří se snaží firmu podle týdeníku Ekonom prodat, nereagovali.

Galleria Moda

Největší centrum s levnou módou, jak se prezentovalo, stojí u pražského letiště tři roky téměř hotové. Ani jeden ze 160 obchodů neotevřel, protože italskému investorovi těsně před dokončením na podzim 2008 došly peníze a zkrachoval. Od té doby se táhne nákladná právní bitva o to, komu z věřitelů centrum připadne.

Podle informací MF DNES si Eltodo chtělo najmout třetinu z celkových 2 400 míst a zaparkovat na nich známé taxíky AAA. Ty mají mimo jiné smlouvu s pár kilometrů vzdáleným letištěm, odkud rozvážejí cestující po Praze. Letiště, pro které je parkování významným zdrojem příjmů, v červnu přitvrdilo a bude chtít po taxikářích, se kterými nemá smlouvu, více peněz za krátkodobý vjezd k letištním halám. Tímto krokem ztíží život provozovatelům parkovišť v okolí. Potenciálně tedy i Eltodu či jinému budoucímu provozovateli parkoviště před Galleria Moda.

Letiště Praha bylo navíc jednou z firem, které se snažily provozování parkoviště zabránit. Odůvodnilo to tím, že k centru není dostavěna příjezdová silnice a křižovatka. "Zcela jednoznačně dojde ke zhoršení dopravní dostupnosti mezinárodního civilního letiště, v jehož důsledku může dojít k prodloužení dojezdových časů všech složek záchranného systému, což s ohledem na vysoké nároky bezpečnosti letiště lze považovat za vysoce nebezpečné a rizikové," napsali správkyni členové představenstva Letiště Praha.

"Nejde tedy rozhodně o to, že by pro nás případné parkoviště před tímto objektem znamenalo významnou konkurenci, ale skutečně jde především o dopravní prostupnost," dodává mluvčí Michaela Lagronová.

Námitky měla i společnost Go Parking, která se však soutěže zúčastnila. Ta provozuje nedaleko letiště parkoviště a podle vyjádření jejího advokáta uzavřela s investorem centra smlouvu "o neútočení". Nyní tvrdí, že má právo žádat pět milionů jako smluvní pokutu, pokud bude centrum pronajímat místa na parkování, protože tím poruší konkurenční doložku.

Insolvenční správkyně námitky odmítla. Nyní novou soutěž vyhlašovat nechce do doby, než se rozhodne o tom, jestli vůbec obchodní centrum patří do majetkové podstaty zkrachovalého investora. To rozporuje svou žalobou společnost 2R Holding, která centrum ještě před vyhlášením úpadku koupila v exekuci. Do katastru jako vlastník zapsána nebyla, mimo jiné proto, že největší věřitel UniCredit Bank prodej napadl.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Průzkumný vrt v Cínovci.
Australané doufají, že se na těžbě lithia dohodnou s novou vládou

O těžbu lithia na Cínovci, která se stala předmětem ostrého předvolebního boje, mají Australané nadále zájem. Potvrdil to ředitel European Metals Holdings...  celý článek

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

daně
Nová Sněmovna změní život zaměstnanců i podnikatelů. Tvrdí, že k lepšímu

Politické strany, které usednou v novém parlamentu, se chystají změnit podmínky pro podnikání. Podle předvolebních slibů chtějí snižovat daně z příjmů pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.